شناسهٔ خبر: 25107143 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

لرستان| ادامه پیگیری تسنیم؛ "زودرس‌ترین انجیر جهان" در گیرودار وعده‌ها "سیاه‌بخت" شد+ تصاویر

R41450/P41362/S6,72/CT7 / R41450/P41362/S6,72/CT8

باغات انجیر پلدختر که زودرس‌ترین انجیر جهان را تولید می‌کنند، ماه‌هاست میان خشکسالی و وعده‌ها سیاه‌بخت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پلدختر، منطقه "زیودار" و "بن‌لار" در شهرستان پلدختر با 1700 هکتار باغ انجیر قطب انجیر سیاه ایران است و زودرس‌ترین انجیر جهان را تولید می‌‌کنند؛ این مناطق لرستان مرغوب‌ترین انجیر سیاه کشور را تولید می‌‌کنند و سالانه حدود 10 هزار تن انجیر سیاه در این مناطق تولید می‌شود و بیش از 3000 نفر نیز در این مناطق مشغول به کار هستند تا آنجا که هیچ‌گونه بیکاری در این منطقه وجود ندارد و در فصل برداشت محصول صدها نفر از روستاها و شهرهای اطراف نیز برای کار‌کردن به این منطقه می‌آیند.

انجیر سیاه لرستان هر سال حدود یک‌ماه زودتر از سایر انجیرهای کشور به بازار عرضه می‌شود و به‌عنوان یک برند معتبر نه‌تنها در کشور بلکه در منطقه غرب‌آسیا معروف است و این محصولات به برخی کشورهای منطقه نیز صادر می‌شود.

خشک‌شدن چشمه آب باغات انجیر

منطقه "زیودار" و "بن‌لار" شهرستان پلدختر در سال‌های اخیر همواره با مشکلات کم‌آبی رو‌به‌رو بوده‌اند که در این کم‌آبی برداشت غیرمجاز آب و خشکسالی از "مادیان‌رود" و "کشکان" نقش محوری دارد و وعده‌های مکرر مسئولان هم برای مقابله با برداشت غیرمجاز آب به نتیجه خاصی نرسیده و باغداران منطقه نگران خشک شدن چشمه آب بودند که یک دفعه چشمه تغذیه‌کننده این باغات خشک شد و باغات منطقه را با مشکل جدی مواجه کرده است.

 مشکلات باغداران منطقه زیودار و بن‌لار برای آبیاری باغات سبب شد تا خبرگزاری تسنیم لرستان بارها در گزارش‌های مختلفی از جمله"مادیان‌رود در آستانه خشک‌شدن؛ وضعیت قرمز در قطب انجیر سیاه ایران"،"اما و اگرهای حیات  دوباره باغات پلدختر و  بحران در قطب انجیر سیاه ایران"،"زنگ خطر بیکاری بیخ گوش 3000 کشاورز 60ساله؛ بحران خشک‌شدن رودخانه کشکان  و مادیان رود" نابودی باغات انجیر پلدختر را  هشدار دهد تا شاید مسئولان برای حل این مشکل چاره‌ای بیندیشند.

پس از انتشار گزارش‌های خبرگزاری تسنیم، استاندار لرستان به منطقه سرنجه زیودار پلدختر سفر کرد و پس از بازدید از باغات منطقه اظهار داشت: روند مطالعه سد بن‌لار پلدختر را آب منطقه‌ای لرستان باید سریع‌تر انجام دهد و اگر اعتباری نیز برای تکمیل مطالعه لازم است در اختیار قرار می‌گیرد.

وی افزود: خیلی خوشحالم که ما در منطقه‌ای حضور داریم که مردم ماندن در روستا را انتخاب کرده و روستا را به رفتن به شهر به‌خاطر داشتن اقتصاد و زندگی خوب و توانمند بودن ترجیح دادند.

لزوم تسریع مطالعات سد بن‌لار پلدختر

استاندار لرستان عنوان کرد: این منطقه می‌توانست مانند خیلی از روستاها و مناطق مردمش بیکار و دنبال کمک‌گرفتن از نهادهای حمایتی باشند اما همت والای مردم این منطقه ستودنی است چرا که روی پای خود ایستاده‌اند؛ براساس  شنیده‌ها وضع مالی مردم این منطقه خیلی خوب است و این خیلی خوشحال‌کننده است و امیدوارم این روند را ادامه داده و به یک الگو در نظام جمهوری اسلامی تبدیل شوند.

وی بیان کرد: در خیلی از مناطق مردم می‌توانند کشاورزی کنند و از فقر رهایی پیدا کنند، کار خوب و ارزنده مردم این منطقه می‌تواند الگو باشد البته دولت هم باید کار خودش را انجام دهد.

خادمی با اشاره به اینکه از منابع آب لرستان باید برای مردم استفاده کرد، بیان کرد: بحث پمپاژ امروز به نتیجه رسیده و سیستم آبیاری تحت فشار با کمک مردم اجرا می‌شود؛ همچنان که روحیه مشارکت مردم بالاست در نگهداری این مجموعه پمپاژ هم کمک کنید چرا که در برخی مناطق زمانی پمپاژی به بهره‌برداری می‌رسد بعد از مدتی هزینه‌های برق عقب می‌افتد بنابراین چون پمپ یک وسیله مکانیکی است و نیاز به نگهداری دارد مردم این منطقه نیز باید در زمینه نگهداری این پمپاژ مشارکت جدی داشته باشند و از امکان به‌وجود آمده استفاده کنند.

اجرای سد بن‌لار در سریعترین زمان

وی با تأکید بر اینکه بحث مطالعه سد بن‌لار  را آب منطقه‌ای لرستان باید سریعتر انجام دهد، گفت: اگر اعتباری هم برای تکمیل مطالعه می‌خواهند در اختیارشان قرار می‌دهیم و اگرمطالعات جواب داد و به یک طرح معقولی رسیدیم سعی می‌کنیم در سریعترین زمان نسبت به اجرا اقدام کنیم.

استاندار لرستان تصریح کرد: ایستگاه پمپاژ سرنجه زیودار به بهره‌برداری رسید و بخش توزیع نیز که به‌روش آبیاری تحت فشار و قطره‌ای است کلنگ‌زنی شد و در این راستا سازمان جهاد کشاورزی تدبیری اندیشیده تا تیرماه جاری آن را به نتیجه برساند و مردم بتوانند با بهره‌وری آب، محصول بیشتری تولید کنند.

حمید رضا کاظمی نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه اظهار داشت: مردم منطقه زیودار و بن‌لار از مسئولان مطالبه شخصی ندارند و تمام مطالبات آن‌ها عمومی است که این وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند، باغداران این منطقه بیش از هزار هکتار باغ را احداث کرده که سرچشمه آب این باغات رودخانه کشکان و مادیان‌رود است که کاهش آب را داشته‌اند.

وی افزود: باغداران این منطقه در فصل آبیاری باغات این منطقه مشکل پیدا می‌کنند و آب به پایین‌دست نمی‌رسد بنابراین جهاد کشاورزی تدبیری اندیشیده که مشکل 300هکتار باغ پایین‌دست را از طریق ایجاد پمپاژ سرنجه حل کند.

احداث سد بن‌لار مطالبه مردم

نماینده پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در آینده‌ای نه‌چندان دور باغداران بالادست بن‌لار هم با کمبود آب مواجه می‌شوند، زندگی مردم بستگی به همین باغات دارد نمی‌توان به مردم این مناطق گفت که باغات را توسعه ندهند یا باغات را آبیاری نکنند چون مردم این منطقه بحث تولید و اشتغال را حل کردند و مطالبه این مردم احداث سد بن‌لار است.

وی بیان کرد: آب منطقه‌ای لرستان مطالعه سازمان را در دستور کار قرار دارد اما با شرایط خشکسالی خواسته بنده این است که در این روند تسریع شود و زودتر به نتیجه برسد و سدی با ذخیره 10 تا 15میلیون همین وضع موجود را تضمین می‌کند و هم امکان توسعه باغات را فراهم می‌کند.

به گزارش تسنیم، حال باید دید که سیاه‌بختی‌های زودرس‌ترین انجیر سیاه جهان تمام می‌شود یا باز هم همانند سال‌های گذشته میان وعده‌های مسئولان این تیره‌روزی‌ها ادامه دارد.

گزارش از فیروزه حاتمی

انتهای پیام/ز*

نظر شما