شناسهٔ خبر: 25106954 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سود قاچاق سازمان‌یافته به درآمد نفت کشور نزدیک می‌شود!

R1359/P1359/S9,1299/CT12

وجود ۷۰ هزار پرونده قاچاق رسیدگی شده، وجود ۷۵هزار کولبر، قاچاق ۲/۶ میلیارد دلار البسه، قاچاق ۱/۲ میلیارد دلار لوازم آرایشی و بهداشتی و قاچاق ۶هزار خودرو ، همه نشانه‌های قاچاق سازمان یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، بنا بر آمارهای اعلام شده از سوی دولت هم‌اکنون حدود 12میلیارد دلار قاچاق در کشور داریم که اگر قیمت هر دلار را 4 هزار و 200 تومان بدانیم رقم آن بیش از 50 هزار میلیاردتومان ارزیابی می‌شود. در واقع کم‌کم سود قاچاقچیان به درآمدهای نفتی کشور نزدیک می‌شود.

رسیدگی به 70 هزار پرونده قاچاق

مدیرکل پیشگیری و نظارت کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه در سال 96، 70هزار پرونده مربوط به قاچاق در این سازمان رسیدگی شده، گفت: بزرگترین پرونده‌ها مربوط به قاچاق لوازم خانگی است.
وی اضافه کرد: بر اساس قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی دولت امکان عرضه مجدد کالاهای قاچاق در جامعه وجود ندارد و باید به خارج از کشور صادر شود، مگر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تشخیص دهد که به این کالاها در کشور نیاز جدی وجود دارد. اجتهادی گفت: تاکنون هیچ کدام از کالاهای قاچاق ضبط ‌شده وارد بازار نشده و تراکم این کالاها در انبارها بر این اساس است. وی همچنین گفت: تاکنون زمینه صادرات این کالاها نیز فراهم نشده است.
اجتهادی با بیان اینکه واردات لوازم خانگی به‌وسیله کولبران به ‌دلیل حجم این لوازم کم است، در عین حال برلزوم ساماندهی کولبران تأکید کرد.

75 هزار کولبر فعال‌!

ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه نمایندگان مجلس نمی‌توانند با کاهش مالیات بر ارزش افزوده برای دولت کاهش درآمد ایجاد کنند، افزود: این کار نیاز به جایگزینی منابع درآمدی دیگری برای دولت دارد که این منابع مشخص نیست. وی گفت: 75 هزار نفر از مرزنشینان از راه کولبری امرار معاش می‌کنند و اگر بخواهیم از فعالیت آنها جلوگیری کنیم باید فکری برای معیشت آنها داشته باشیم. ملکی با ابراز اینکه نوسانات نرخ ارز سرمایه‌گذاری را تهدید و برای تولیدکنندگان مشکل ایجاد می‌کند، تأکید کرد: همه باید برای استفاده از کالاهای داخلی تعصب داشته باشند و در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

قاچاق سازمان یافته در نظام توزیع کالا

به نظر می‌رسد خبرهایی که این روزها روی خروجی رسانه‌ها ارسال می‌شود، اقتصاد و به خصوص تولید داخلی کشور در سال‌جاری با برهم خوردن بازار ارز و قاچاق به شکل جدی‌تری تهدید می‌شود. یک کارشناس اقتصادی در‌این‌باره گفت: با افزایش نرخ ارز و نامعلوم بودن وضعیت این بازار به تدریج قاچاق سوخت نیز توجیه بیشتری خواهد یافت و کارنامه تولید داخلی با این شروع نامیمون در سال جدید چندان تفاوتی با سال قبل ندارد.
وی تأکید می‌کند: وضعیت فعلی اقتصاد نشان می‌دهد که به‌رغم تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در گمرک وضعیت واردات کالاهای قاچاق چندان هم بد نبوده و همچنان قاچاق به شکل عمده و سازمان یافته‌ای قابلیت ورود به کشور را دارد.
این کار‌شناس تأکید می‌کند: از نگاه اقتصاد کلان وضعیت فعلی به خوبی نشان می‌دهد که نظام تعرفه‌ای ناکارآمد بوده و احتمالاً فساد در بخش‌هایی از مبادی ورودی رسمی هم در‌این‌باره مؤثر است؛ کما‌اینکه هنوز تکلیف واردات 6 هزار خودروی قاچاق با ثبت‌سفارش‌های شبانه هم روشن نشده است. این کارشناس با تأکید بر اینکه 75 هزار کولبر دیگر نباید یک روش قاچاق جزئی به شمار بیایند، گفت: اگر به طور متوسط و با احتساب روزهای استراحت و تعطیل هر کولبر روزانه 30 کیلوگرم کالا قاچاق کند، روزانه 2 هزار و 250 تن کالا قاچاق می‌شود. وی ادامه می‌دهد: بنابراین ما علاوه بر بازنگری در نظام تعرفه‌ای باید فکری به حال نظام توزیع بکنیم. وی معتقد است: این حجم واردات از راه کولبری، مسیرهای بازارچه‌های مرزی، ته لنجی و مبادی رسمی از راه کم‌اظهاری به مراتب بیشتر از 12 میلیارد دلار است.
این کارشناس تأکید کرد: بودجه عمرانی کشور بنا به اظهارات دکتر نوبخت 36 هزار میلیارد تومان بوده که همین بودجه نیز بیشتر به پرداخت بدهی‌ها اختصاص یافت، با این حال این رقم در مقابل 50 هزار میلیارد تومان قاچاق کالا هم بسیار ناچیز است و اگر این مبالغ در فعالیت‌های عمرانی و تولیدی متمرکز شود، چه میزان اشتغال ایجاد می‌شود‌؟

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

نظر شما