شناسهٔ خبر: 25104683 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: لیزنا | لینک خبر

قرآن‌های شریف به دستخط امام حسین و امام سجاد در موزه آستان قدس رضوی

قرآن‌هایی نفیس و منحصر به فردی به دستخط مبارک ائمه اطهار علیهم‌السلام در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی، به نمایش درآمده که در این میان، مصحف شریف امام حسین و امام سجاد علیهم السلام در ایام فرخنده میلاد ایشان، مورد توجه ویژه دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -
قرآن‌های  شریف به دستخط امام حسین و امام سجاد در موزه آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مسئول گنجینه قرآن و نفایس این سازمان اعلام کرد: در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی، قرآن‌های نفیس و ارزشمندی به نمایش درآمده است که در میان آن‌ها، پنج مصحف شریف منسوب به امام علی، امام حسن، امام حسین، امام سجاد و امام رضا علیهم‌السلام از نفاست و ارزش فراوانی برخوردار است. این مصاحف به خط کوفی بر پوست آهو نگاشته شده و از شاهکارهای هنر اسلامی به شمار می‌رود.

محمدرضا ساقی ابتدا به قرآن با دستخط منسوب به امام حسین علیه‌السلام اشاره کرد و گفت: این مصحف شریف، شامل سوره‌ کهف تا آخر سوره طه است که در 83 ورق پوست آهوی نباتی‌رنگ به خط کوفی هفت‌سطری کتابت شده است.

وی افزود: ابعاد این اثر نفیس، 5/16× 8/10 سانتی‌متر و جلد آن، چرمی دو رو است که بیرون جلد، ساغری مشکی و درون آن، تیماج ارغوانی است و در صفحه آخر آن، ترقیمه کتبه حسین بن‌علی، با تذهیب مشاهده می‌شود.

مسئول گنجینه قرآن و نفایس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی به قرآن با دستخط منسوب به امام سجاد علیه‌السلام اشاره و تصریح کرد: این مصحف شریف، شامل سوره بقره تا سوره ناس است که در 361 ورق پوست آهوی نخودی‌رنگ در اندازه 32 در 20 سانتی‌متر به خط کوفی 16سطری کتابت شده است.

ساقی ادامه داد: جلد این اثر ارزشمند، ساغری مشکی بوده و در برگ آخر آن، سوره ناس در سه سطر آمده و ترقیمه کتبه المنتظر بوعده علی بن‌الحسین بن علی‌بن‌ابی‌طالب به چشم می‌خورد.

گفتنی است که بیش از 23 هزار نسخه قرآن و جزوه قرآنی نفیس خطی و قرآن‌های فاخر چاپ سنگی در کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود که از این میان، قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار علیهم‌السلام که در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی در حال نمایش است، از مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار قرآنی این مجموعة بی‌نظیر است.

نظر شما