شناسهٔ خبر: 25104326 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

در همایشی علمی پژوهشی مطرح شد؛

حوادث عصر غیبت ارتباطی با ظهور ندارد

دومین روز از همایش دو روزه علمی و پژوهشی پیرامون امام عصر(عج) با محوریّت «کتاب ارزشمند منتخب الأثر تألیف آیةالله‌صافی گلپایگانی» با حضور حجج اسلام کورانی، جوادی، خادمیان و فؤادیان در قم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین روز از همایش دو روزه علمی و پژوهشی پیرامون امام عصر(عج)با محوریّت کتاب ارزشمند منتخب الأثر تألیف آیةالله‌صافی گلپایگانی» و با حضور حجج اسلام کورانی، جوادی، خادمیان و فؤادیان در سالن همایش دارالشفاء برگزار شد.

هر نشانه‌ای علامت ظهور نیست

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام خدامیان نویسنده و پژوهشگر عرصه مهدویت در این همایش با اشاره به نکاتی درباره علائم ظهور اظهار داشت: وقتی روایات مورد بررسی قرار می‌گیرد، در مرحله اول باید به بیان حوادث قبل از ظهور پرداخته شود که در این‌باره چند عنوان وجود دارد.

وی با بیان این‌که بعضی از نشانه‌های گفته‌شده بی‌ارتباط با مسأله ظهور است گفت: گاهی فردی هزار علامت از ظهور بیان می‌کند و بعد که بررسی می‌شود، مشاهده می‌شود که اصلا نشانه ظهور نیستند و تنها حوادثی است که در زمان غیبت رخ می‌دهد و ارتباطی با مسأله ظهور امام زمان(عج) ندارد، چه بسا هزار سال بعد ظهور محقق شود.

نویسنده و پژوهشگر عرصه مهدویت درباره علامات اصلیه ظهور بیان کرد: علامات اصلیه ظهور پنج نشانه است که عبارت است از خروج سفیانی، صیحه آسمانی، خسف در بیداء، قتل نفس زکیه و خروج سید یمانی یا سید خراسانی که مورد آخر محل اختلاف است و برخی روایات سید یمانی را گفته‌ شده است و در بعضی از دیگر روایات سید خراسانی گقته شده است.

سه عمل لازم برای حدیث پژوهی

همچنین حجت الاسلام جوادی کارشناس دینی و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در در ادامه این نشست ، با اشاره به کارهای پژوهشی درباره حدیث اظهار داشت: در مناظره با اهل سنت یا هنگام انجام پژوهشی پیرامون حدیث لازم است سه کار دربارهآن حدیث صورت گیرد تا آن پژوهش یک ورود و خروج منظقی داشته باشد و نتیجه خوبی از آن گرفته شود.

وی عنوان کرد: ابتدا اثبات بحث سندی و رجالی، بعد متن و دلالت و اثبات مدعا از متن حدیث و در آخر پاسخ به شبهات و اشکالات راجع به حدیث سه کاری است که برای پژوهش پیرامون یک حدیث لازم است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که نخستین کار بررسی بحث سندی و رجالی حدیث به طور کامل است گفت: اگر در زمان شروع تفسیر به جهت رجالی و سندی زیربنای آن محکم نباشد خیلی راحت ضربه می‌خورد؛ بنابراین اول باید بحث سندی آن را به نحو عالی و کافی انجام دهد.

وی ادامه داد: نکته بعدی تمرکز روی متن حدیث و دلالت آن است، دلالت حریث حتما باید واضح، معقول و صریح باشد تا مدعای فرد از حدیث استفاده شود سعنی بخش دوم که اصل بحث است بگوید کدام بخش حدیث می‌تواند مدعای فرد را ثابت کند.

حجت الاسلام جوادی نکته سوم را این‌گونه توصیف کرد: نکته آخر این است که وقتی فرد از دو بحث اول فارغ شد، یکسری شبهات و اشکالاتی نسبت به آن حدیث ممکن است مطرح شده باشد که باید نسبت به آن شبهات پاسخ‌گو بود و بتوان ابهامات آن را برطرف کرد، پس این سه کار یک ورود و خروج تقریبا منطقی را به فرد می‌دهد.

صفات یاران مهدوی

در ادامه این جلسه حجت الاسلام فؤادیان استاد مر کز تخصصی مهدویت قم با بیان صفات یاران حضرت مهدی(عج) اظهار داشت: هیچ شکی در وجود یاران حضرت نیست، هر ولی خدایی که در طول تاریخ یارانی پا به رکاب داشته ازکسب توفیقات هم بی‌بهره نبوده است.

وی با بیان این‌که در روایات تصریح شده است که امور حضرت به‌صورت معجزه آسا نیست گفت: از طرف دیگر از روایات استفاده می‌شود که برپایی حکومت حضرت هم از راه معجزه نیست؛ بنابراین عده‌ای باید حاضر باشند که شانه‌های خود را متحمل بار حضرت کنند تا ظهور حضرت محقق شود.

استاد مر کز تخصصی مهدویت قم بیان کرد: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است اگر تعداد یاران حضرت کامل شود، آنچه را که شما اراده کرده‌اید انجام خواهد شد، یعنی اگر یاران حضرت با صفات مشخص کامل شوند، امر ظهور محقق می‌شود.

وی با بیان این‌که هر زمان انبیاء و ائمه(ع) یارانی داشتند، در کسب پیروزی موفق بودند تأکید کرد: پیامبر بعضی جنگها یارانی متحد داشتند و پیروزی‌هایی بدست آورند و زمانی که یارانش از اطراف او متفرق شدند مانند جنگ احد، ضربات دشمن به سپاه اسلام وارد شد.

حجت‌الاسلام فوادیان با اشاره به نقش یاران ائمه(ع) در زمان‌ها مختلف تصریح کرد: حضرت علی(ع) هم درست زمانی خانه نشین شد که یارانش او را تنها گذاشتند، تفرقه در یاران امام حسن(ع) هم صلح با معاویه را در پی داشت، امام حسین(ع) هم زمانی که تمام یاران خود را از دست داد به شهادت رسید.

علت محبوبیت ولی عصر در دنیا

حجت الاسلام والمسلمین کورانی پژوهشگر تاریخ اسلام و اندیشه‌های مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به نکاتی درباره میلاد حضرت مهدی(عج ) و مادر بزرگوارشان اظهار داشت: اراده خداوند بر محبوبیت امام زمان(عج) در کل دنیا تعلق گرفته است، چراکه نژادهای مختلف در اجداد مادری ایشان جمع شده است.

وی ادامه داد: نژادهای مختلفی چون اعراب، فارس‌، رومی‌ها و ... بواسطه پدر و مادر حضرت هم نژاد او هستند و از همین رو محبوبیت حضرت در کل دنیا امری است که خداوند متعال اراده کرده است./876/پ۲۰۲/ج

نظر شما