شناسهٔ خبر: 25104054 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

یک کارشناس بانکی در گفت‌وگو با ایلنا:

کسانی که دغدغه ایران را ندارند در حال خروج ثروت و ارزهای خود از کشور هستند/ وجود بازار آزاد ارز به صلاح نیست

یک کارشناس بانکی گفت: عده‌ای از ثروتمندان که دغدغه ایران را ندارند می‌خواهند سرمایه خود را از کشور خارج کنند و اگر هم با این سرمایه در خارج از کشور سرمایه گذاری کنند چیزی به ایران نمی‌رسد. طبیعتا این اتفاق موجب تضعیف و فقر و فلاکت بیشتر کشور می‌شود، به همین دلیل صحیح نیست که به این افراد ارز بدهیم ولو با قیمت ۶هزار تومان.

صاحب‌خبر -

احمدحاتمی‌یزد کار‌شناس بانکی، در مورد تامین ارز مورد نیاز بازار از سوی بانک مرکزی‌ گفت: تامین ارز در این شرایط کارآسانی نیست، بعد از فشاری که ترامپ به ایران وارد کرد و اعلام کرد که طی چند ماه آینده از برجام خارج می‌شود این موضوع باعث شد تا عده‌ای از ثروتمندان که دغدغه ایران را ندارند ثروت و ارزهای خود را از کشور خارج کنند.

 وی افزود: متاسفانه تقاضای ارزی این افراد بسیار بالا است و طبیعتا هم نمی‌خواهند که این ارز را تبدیل به کالا کنند یا به کشور برگردانند، این قشر سعی‌دارند فقط ارز را از کشور خارج کنند و در سایر کشور‌ها ملک و... خریداری کنند که در چنین شرایطی پاسخ دادن به تقاضای آن‌ها نه منطقی است و نه شدنی.

حاتمی‌یزد افزود: زمانی که اعلام می‌شود دلار تک نرخی شده، طبیعتا عده‌ زیادی برای خرید آن اقدام می‌کننداما هنوز چنین دلاری در بازار آزاد داد و ستد نمی‌شود، همچنین اعلام شده هر کسی که دلار را بیشتر از قیمت ۴۲۰۰ تومان خرید و فروش کند جرم است و جرمی مشابه خرید و فروش مواد مخدر دارد اما این‌گونه سخت‌گیری‌ها در بازار آزاد اصلا شدنی و تاثیرگذار نیست.

 وی تصریح کرد: این تلاطم در بازار تا زمانی‌که فشار کشوری مانند آمریکا وجود داشته باشد، ادامه پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر باعث گسترش دلالی نیز می‌شود و تنها راه کمک کننده به این شرایط تخصیص ارز است، به طور مثال هر فردی که می‌خواهد کالایی وارد کشور کند، ارز تخصیصی دریافت کند. یا اگر فردی قصد سفر دارد، با ارائه پاسپورت و بلیت به بانک ارز مسافرتی خریداری کرده و سپس فرودگاه برود و‌‌ همان جا ارز مورد نظر خود را دریافت کند.

وی با بیان اینکه بازار آزاد ارز باید از بین برود، خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی بازار آزاد ارز باید از بین برود زیرا نه توان تغذیه این بازار را داریم و نه به صلاح است که این کار را انجام دهیم، در بازار آزاد هر فردی  به هر منظوری می‌تواند ارز خریداری کند.

 حاتمی یزد تصریح کرد: یکی از همین منظور‌ها، خرید ارز برای خروج سرمایه از کشور است. افرادی که می‌خواهند سرمایه را از کشور خارج کنند، نه کالایی وارد کشور می‌کنند و نه حتی قاچاق می‌کنند و به قولی دارند ثروت این کشور را می‌مکند و اگر هم با این سرمایه در خارج از کشور سرمایه گذاری کنند چیزی به ایران نمی‌رسد.

 این کار‌شناس بانکی افزود: طبیعتا این اتفاق موجب تضعیف و فقر و فلاکت بیشتر کشور می‌شود، به همین دلیل صحیح نیست که به این افراد ارز بدهیم ولو با قیمت ۶هزار تومان، ما باید این شرایط فعلی را کنترل کنیم تا بتوانیم مسائل سیاسی کشور را به یک ثبات برسانیم و ریشه این ناآرامی‌ها در بازار ارز ، سیاسی است و نه اقتصادی.

نظر شما