شناسهٔ خبر: 25103616 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

اعتراف‌های یک روزنامه‌‌نگار چاق

می‌خواهم لاغر شوم، ولی نمی‌توانم !

راستش را بخواهید چاق یا لاغر بودن یک روزنامه‌‌نگار هیچ اهمیتی ندارد. مهم این است که این روزنامه‌نگار چاق، همکار تحریریه صفحه سلامت یک روزنامه نباشد. می‌پرسید چرا؟

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم، چون اگر کسی از این روزنامه نگار بپرسد کجا کار می‌کنی آن وقت جواب دادن برایش تا حدود زیادی سخت می‌شود و باید آماده شنیدن سوال «اوه، مگه خودت روزنامه را نمی‌خونی؟» و چند سوال مشابه دیگر باشد. من کم‌کم و بدون این‌که متوجه شوم، چاق شدم و در عرض کمتر از پنج سال 20کیلو به وزنم اضافه شد. حتما می‌پرسید چطور طی این سال‌ها متوجه روند چاق شدن خودم نشدم، چون این روند افزایش وزن به مرور صورت گرفت.

اگر بخواهم صادق باشم؛ بعد از ازدواج، برنامه غذایی‌ام تغییر کرد. رستوران‌گردی جای غذاهای سالم را گرفت و فعالیت‌های بدنی‌ام به دلیل مشغله‌های کاری در کنار زندگی مشترک تقریبا به صفر رسید. اوایل عددی که هر بار ترازو نشان می‌داد نگران کننده بود، اما بعد از مدتی انگار بالا رفتن این عدد دیگر به ترسناکی قبل نبود. البته آقای همسر هم نگران این چاق شدن بود بویژه که ژن دیابت در خانواده مادری من وجود دارد. اوایل یک شرط گذاشتیم.

این که در صورت ده کیلو کاهش وزن پنج سکه بهار آزادی هدیه بگیرم! تعداد سکه‌های جایزه‌ای به ده عدد رسید اما هرگز آن شنبه‌ای که قرار بود رژیم و ورزش را شروع کنم نیامد! همه اینها را گفتم تا برسم به این نکته که در حال حاضر مجبور به کاهش وزن هستم چون دیسک کمر بشدت سلامتم را تهدید می‌کند. از این هفته تجربه کاهش وزنم را با شما خوانندگان عزیز در میان می‌گذارم و بدون شک مراجعه به کارشناس تغذیه و ثبت‌نام در باشگاه ورزشی گام اول است.

سولماز توکلی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران در این پروژه کاهش وزن همراهی‌ام می‌کند تا با پیروی از یک برنامه غذایی اصولی بتوانم به وزن ایده‌آل برسم. به گفته این مشاور تغذیه، برخی افراد برای دستیابی به تناسب اندام در مدت‌زمان کوتاه به رژیم‌های بسیار کم کالری روی می‌آورند که هر چند در کوتاه مدت باعث کاهش وزن می‌شوند، اما آسیب‌های جبران ناپذیری نیز به بدن خود وارد می‌کنند.

البته این کاهش وزن ماندگار نیست و به محض قطع رژیم،‌ وزن کاهش یافته به همان میزان یا حتی بیشتر از قبل نیز بر می‌گردد و حتی ممکن است افزایش بیشتر ذخایر چربی را در بدن سبب شود. از طرفی لاغری سریع با محدودیت شدید کالری باعث از دست رفتن آب بدن، تحلیل بافت ماهیچه‌ای و پایین آمدن میزان متابولیسم پایه بدن می‌شود و بدن برای مقابله کالری کمتری می‌سوزاند. از نمونه این رژیم‌ها،‌ می‌توان به آب درمانی یا رژیم تک خوری اشاره کرد که در آن در طول روز یک ماده غذایی خاص مثلا فقط میوه استفاده می‌شود. از طرفی با توجه به این‌که در این رژیم‌ها مواد مغذی مورد نیاز بدن تامین نمی‌شود عوارضی مانند ریزش مو و مشکلات پوستی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

بنابراین توصیه می‌شود کالری مصرفی خود را به کمتر از 1200 کالری در روز کاهش ندهید، چرا که بدن شما باید مواد مغذی و انرژی لازم برای انجام فعالیت هایتان را دریافت کند.

این نکته را هم مد نظر داشته باشیم اضافه وزنی که اکنون از آن رنج می‌بریم طی چه مدت زمانی ایجاد شده است، پس نباید برای داشتن اندام متناسب منتظر یک معجزه باشیم که در زمان خیلی کوتاه ما را به هدفمان برساند.

نکته آخر این که تنها راه رسیدن به وزن مطلوب و داشتن اندامی ایده‌آل،‌ اصلاح عادات غذایی و سبک زندگی و داشتن برنامه غذایی صحیح مبتنی بر رعایت تعادل و تنوع مواد غذایی همراه فعالیت بدنی مناسب است. در واقع این عادات غذایی هستند که از ما فردی چاق یا لاغر می‌سازند و اگر ما به جای تغییر این عادات سراغ فاکتورهای دیگر برویم به بیراهه رفته‌ایم و دیر یا زود پشیمان خواهیم شد.

نظر شما