شناسهٔ خبر: 25103063 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه جمعه تا صبح شنبه

تهران-ایرنا-تاکید صالحی بر ضرورت افزایش تبادلات فرهنگی ایران و عراق،دو کشته براثر تصادف خودرو دانشجویان دامغان،سرعت در برنامه هسته ای درصورت لغو برجام، تاکید عراقچی بر توسعه روابط ایران و نروژ،نارضایتی روسیه از روند مذاکرات سوری سازمان ملل،دستگیری 'خرس سوری' از فرماندهان داعش و تعلیق آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی ازمهمترین خبرهای 12ساعت گذشته ایرنا بود.

صاحب‌خبر -

اخبار داخلی
*********
**نیویورک-وزیرخارجه ایران در واکنش به خروج احتمالی ترامپ از برجام می گوید ما چندین گزینه آماده در اختیار داریم که یکی از آنها ازسرگرفتن فعالیت های هسته ای با سرعتی بسیار بیشتر خواهد بود.

**بغداد-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارمین و پنجمین روز سفر به عراق در بازدید از چند مرکز فرهنگی در شهرهای نجف و بغداد بر ضرورت افزایش تبادلات فرهنگی میان ایران و عراق تاکید کرد.

**تهران-وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: حمایت از کالای ایرانی باید در عمل و نه فقط در شعار توجه جدی شود و این مهم یک موضوع ملی است و ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) باید در این زمینه برنامه ریزی کند.

**تهران-رییس دانشگاه دامغان گفت: براثر سانحه واژگونی مینی بوس حامل دانشجویان این دانشگاه 14 دانشجو مصدوم شدند که متاسفانه دو تن از آنان فوت کردند.

**تهران-سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که به فعالیت خود در پیام رسان تلگرام پایان داده و از این پس در پیام رسان سروش اطلاعات مربوط به وزارت خارجه قابل دسترسی است.

**تهران-معاون وزیر خارجه ایران در دیدار با معاون وزارت صنعت، تجارت و شیلات نروژ، بر تشکیل کمیته های مشترک به منظور توسعه دوجانبه روابط دو کشور تاکید کرد.

**تهران-مرحله نخست رقابت های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد جمعه برگزار شد و نفرات برتر اوزان دهگانه پس از یک روز رقابت سخت و نفس گیر معرفی شدند.

**مسکو-خبرگزاری تاس به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا اعلام کرد: ایران، روسیه و ترکیه شرکت در کنفرانس بین المللی کمک مالی به سوریه در بروکسل را تایید کردند.

اخبار خارجی
*********
**تهران-منابع خبری گزارش دادند که در 24 ساعت گذشته جنگنده بمب افکن های عربستان طی حدود 50 نوبت بمباران مناطق مختلف یمن دستکم 25 غیرنظامی را کشتند.

**تهران-یک مسئول در دولت آمریکا گفت: دونالد ترامپ و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه سه شنبه آینده در کاخ سفید درخصوص توافق هسته ای ایران گفت وگو می کنند.

**تهران-دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تصمیم پیونگ یانگ برای تعلیق آزمایش های هسته ای و موشکی را خبر خوبی برای کره شمالی و دنیا دانست.

**تهران-کیم جونگ اون رهبر کره شمالی اعلام کرد که این کشور آزمایش های هسته ای و موشکی را تعلیق و یک مرکز آزمایش هسته ای را در شمال کشور تعطیل خواهد کرد.

**تهران-نیکولای ملادینوف فرستاده سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه در واکنش به شهادت نوجوان 15 ساله فلسطینی در تظاهرات جمعه غزه گفت: هدف قرارگرفتن کودکان فلسطینی به دست تک تیراندازان اسرائیلی شرم آور است.

**تهران-نیروهای دمکراتیک سوریه یکی از فرماندهان برجسته گروه تروریستی- تکفیری داعش به نام 'محمد حیدر زمار' معروف به 'خرس سوری' را دستگیر کردند.

**آنکارا-وزارت خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات مقامات واشنگتن درباره تمدید وضعیت فوق العاده و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی، آمریکا را به مداخله در انتخابات و امور داخلی این کشور متهم کرد.

**ایرنا-نظامیان صهیونیستی در چهارمین جمعه اعتراض های مسالمت آمیز فلسطینیان که با عنوان «راهپیمایی بزرگ بازگشت» برگزار شد و این هفته به نام «جمعه شهدا و اسرا» نامگذاری شده است، دست کم چهار جوان فلسطینی را به شهادت رساندند و ده ها نفر دیگر را زخمی کردند.

**تهران-«کلاوس یوهانس» رئیس جمهوری رومانی اعلام کرد که با انتقال سفارت این کشور در سرزمین های اشغالی به قدس مخالف است.

**نیویورک-سرپرست وزارت خارجه آمریکا همزمان با انتشار گزارش وضعیت حقوق بشر در جهان، کشورهایی را که با سیاست های آمریکا مخالفند به نقض حقوق بشر متهم کرد.

**تهران-وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: در چهارمین هفته از تظاهرات بزرگ بازگشت در مرز غزه و سرزمین های اشغالی روز جمعه چهار فلسطینی شهید و 645 نفر دیگر زخمی شدند.

**تهران-رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، گفت: این تهدیدات قدرت و حضور ما را در مرزهای غزه بیشتر می کند.

**مسکو-وزیر خارجه روسیه چشم انداز گفت وگوهای سوری - سوری تحت نظارت سازمان ملل در مقایسه با ماه گذشته را ناکافی خواند و گفت: امروز در شرایطی با نماینده سازمان ملل دیدار می کنیم که روسیه از روند گفت وگوها توسط سازمان ملل ناراضی است.

**تهران-رسانه های صهیونیستی گزارش دادند: «ناتالی پورتمن» بازیگر سرشناس یهودی هالیوود در اعتراض به خشونت ها در غزه ازسفر به سرزمین های اشغالی برای دریافت جایزه بنیاد «ژنسیس» خودداری کرد.

**وین-در پی شکایت ترامپ از بهای بالای نفت خام و متهم کردن اوپک به حفظ قیمت های مصنوعی نفت، خبرگزاری بلومبرگ تاکید کرد که رئیس جمهوری آمریکا برای پایین آوردن بهای نفت باید توافق هسته ای با ایران را حفظ کند.

**لندن-سران کشورهای مشترک‌المنافع در نشستی که پشت درهای بسته در لندن برگزار شد با جانشینی شاهزاده چارلز پسر ملکه انگلیس به‌ عنوان رئیس این نهاد تشریفاتی موافقت کردند.

**تهران-عمان خواستار ادامه اجرای توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک تا پایان سال میلادی جاری شد.
شبک**1392

نظر شما