شناسهٔ خبر: 25102966 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پیشنهاد آلمان به حماس و اسرائیل

ايسنا : آلمان پیشنهاد داد در قرارداد تبادل اسیران میان اسرائیل و جنبش حماس میانجی‌گری کند.

صاحب‌خبر -

یدیعوت آحارونوت گزارش داد، فرانک والتر اشتاینمایر، رئیس جمهور آلمان اعلام کرد، از سازمان‌های اطلاعاتی این کشور خواهد خواست با رهبران حماس در غزه تماس برقرار کرده و درباره راه‌حل‌های بازگرداندن دو نظامی و سه شهروندان اسرائیلی بحث و تبادل نظر کنند که حماس آنها را بازداشت کرده است.

اشتاینمایر در مراسم افتتاحیه سایت یادبود ۱۴۰۰ کشته شده که برخی از آنها یهودی بودند، آمادگی کشورش برای میانجی‌گری قرارداد تبادل اسیران مذکور را مطرح کرد.

این اظهارات زمانی مطرح شد که فرستاده‌ای از خانواده این دو سرباز اسرائیلی از آلمان در خواست کمک کرد تا حماس را برای بازگرداندن آنها تحت فشار قرار دهد.

به نوشته آحارونوت، کمک آلمان در این زمینه ممکن است در سطح اطلاعاتی و پشت پرده‌ها باشد.

این روزنامه وعده داد، سازمان اطلاعات آلمان که در سال گذشته در قراردادهای دیگر از جمله قرارداد تبادل اسیران میان اسرائیل و حزب‌الله میانجی‌گری کرد، هم دراین باره مورد مشورت قرار گیرد و خواستار به دست آوردن اطلاعات درباره دو سرباز اسرائیلی مذکور شده است.

آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل هفته پیش گفت، تل‌آویو با هدف بازگرداندن "جسد" دو سرباز اسرائیلی تماس‌های محرمانه برقرار می‌کند و تلاش دارد آنها را در مقبره نظامی در کوه «الزیتون» در قدس دفن کند. اسرائیلی‌ها می‌گویند دو نظامی که حماس مدعی اسارت آنهاست کشته شده‌اند و حماس جسد آنها را در اختیار دارد.

گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس به شکل تلویحی مدعی شده چهار اسرائیلی یعنی دو سرباز مذکور و دو شهروند اسرائیلی را در اختیار دارد و می‌گوید دادن هرگونه جزئیات بیشتر مربوط به آنها از جمله وضعیت سلامتی آنها، منوط به گرفت امتیازاتی از اسرائیل است.

حماس آغاز هرگونه مذاکرات در این باره را به آزادی همه اسیران آزاد شده منوط کرده که اسرائیل در قرارداد «معامله سرباز اسرائیلی گلعاد شالیط» پس از آزادیشان دوباره آنها را بازداشت کرد.

 

نظر شما