چکیده
نوآوری باز، متکی به منابع دانش خارج از سازمان نظیر دانش مشتری است. با این وجود در حوزه صنعت دفاعی به دانش مشتری کمتر توجه شده است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش مشتری بر عوامل کلیدی موفقیت محصول جدید در صنعت دفاعی و عملکرد محصول جدید انجام شد. در این راستا، ابتدا با بررسی ادبیات موضوع، مدل مفهومی و فرضیه ها ارائه گردید و سپس برای سنجش آ نها پرسشنامه ای طراحی و پس از اعمال نظر خبرگان، توسط مشتریان محصولات صنعت دفاعی تکمیل شد. نمونه از میان مشتریان محصولات جدید این حوزه و به روش طبقه ای نسبتی و تصادفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل نتایج آزمون فرضی هها از طریق روش های همبستگی و معادلات ساختاری نشان داد که، مدیریت دانش مشتری )شامل سه بعد دانش "از" ، "دربار " و"برای" مشتری) با عملکرد توسعه محصول جدید، و عوامل کلیدی موفقیت محصول جدید با عملکرد آن رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین، رابطۀ دانش "از" و دانش "درباره" مشتری با عوامل کلیدی موفقیت محصول جدید تأیید اما دانش "برای" مشتری تأیید نشد. یافته ها نشان می دهد، بکارگیری مدیریت دانش مشتری در توسعه محصول جدید حوزه صنعت دفاعی اثرگذاری زیادی در موفقیت و ارتقای عملکرد این محصولات دارد.
کلیدواژهها: مدیریت دانش؛ دانش مشتری؛ محصول جدید؛ نوآوری؛ صنعت دفاعی
نویسندگان:
علی شایسته: مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاع
حسین جلیلیان: دانشگاه تهران
ابوطالب شفقت: دکتری مدیریت سیاست گذاری علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
مجله مدیریت نوآوری - دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 19، بهار 1396.
∎
نظر شما