شناسهٔ خبر: 25101908 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

توصیه اتحادیه به دستگاه های دولتی برای خرید کارتریج ایرانی

حمایت از کالاهای ایرانی در سالی که به همین نام شناخته می شود، از برنامه های اصلی دولت است و برخی از نهادهای خصوصی وابسته به دولت هم در این مسیر به دولت همسو هستند.

صاحب‌خبر -
undefined
مریم عسگری
در حوزه IT البته حجم تولیدات داخلی در حد چشمگیری نیست و تنها درباره برخی از کالاهای سخت افزاری مانند مانیتور، کیس های کامپیوتری و ... شاهد تولید هستیم. ناگفته نماند که دولت هم از این تولیدات حمایتی مثال زدنی کرده است و نتیجه اینکه در حال حاضر بازار مانیتور ایران، بازاری انحصاری است که در دست برندهای محدودی قرار دارد.
حال گویا قرار است این اتفاق در بازار پرسود مواد مصرفی ماشین های اداری هم رخ دهد. بازاری که سال هاست به عرضه محصولات قاچاق و تقلبی متهم است و تا کنون نه دولت و نه اتحادیه و ارگان های خصوصی نتوانسته اند در مقابل این معضل مانع ایجاد کنند.
حالا اتحادیه وارد عمل شده و در ابلاغیه ای اعلام کرده است که بنا به توصیه دولت تمام ارگان های دولتی و خصوصی و زیرمجموعه های شان کارتریج های لیزری مورد مصرف خود را فقط با برند ایرانی خریداری کنند و به هیچ عنوان کارتریج های مصرفی را با جعبه اصلی به غیر از نمایندگی های رسمی و مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت خریداری نکنند، زیرا در صورت خرید مبلغ زیادی باید پرداخت کنند.
اتحادیه رایانه اعلام کرده است که با توجه به نام سال 97 به سال حمایت از کالای ایرانی و با توجه به اشتغال زایی در کشور، به اطلاع مدیران دولتی و بخش خصوصی می رساند که همه کارتریج های لیزری اچ پی، کانن، سامسونگ و برادر با جعبه های طرح اوریجینال همگی تقلبی هستند. بر اساس اعلام اتحادیه صنف رایانه، بعضی از همکاران صنفی که بدون داشتن پروانه کسب یا حتی با پروانه کسب در بازار فعالیت می کنند و با هماهنگی بعضی از ماموران خرید، کارتریج های تقلبی را با قیمت بسیار بالا با قیمت کارتریج اوریجینال فاکتور کرده و به راحتی به مصرف کننده می فروشند که عمل این افراد طبق قانون تقلب کم فروشی و حتی گرانفروشی را در پی دارد که در قانون این عمل تخلف نامیده می شود و برای آن جرایم زیادی در نظر گرفته شده است.
اتحادیه اعلام کرده  که برخی از مدیران یا ذی حسابان، این فاکتورهای تقلبی را نا آگاهانه تایید کرده و زمینه سود را برای این افراد مهیا می کنند. به همین دلیل به مسوولین وزارتخانه، نهادها و سازمان ها و مدیران بخش های خصوصی صریح وروشن اعلام می شود، تمام کارتریج های اچ پی، کانن، سامسونگ ، برادر با جعبه طرح اوریجینال همگی غیر اصلی و تقلبی بوده و مدیران با خرید این کالاهای تقلبی زمینه فساد  را در بین این افراد سودجو به وجود می آورند. سوالی که مطرح شده این است که نتیجه طرح پرهزینه ساماندهی بازار گارانتی و جمع آوری کالاهای قاچاق و همچنین طرح جمع آوری کارتریج های تقلبی که سال گذشته اجرا شد، چه بود؟  چگونه با وجود این طرح ها باز هم این کالاها چنین بازار پرقاچاقی دارند و باید کارتریج های اوریجینال جعبه گشایی شده و در جعبه های ایرانی ارایه شوند؟ چه تضمینی وجود دارد کارتریج هایی که در جعبه های ایرانی قرار دارند قاچاق و تقلبی نباشند؟ کارشناسان می گویند که تضمینی در این زمینه وجود ندارد و حتی راه شناخت کارتریج اصل از تقلبی بسیار دشوار و حتی غیر ممکن است.
در پاسخ به این سوال هم اتحادیه اعلام کرده است که کارتریج ها با برند ایرانی و جعبه ایرانی همان کارتریج وارداتی هستند و از لحاظ کیفیت و کمیت هیچ اختلافی با جعبه اصلی طرح اوریجینال ندارد؛ اما از لحاظ مشخص بودن اصل برند و کیفیت شخص فروشنده مسوولیت دارد و خریدار می تواند به راحتی در صورت ضرر و زیان به حق خود برسد.  در گزارش های بعدی در این زمینه بیشتر برایتان خواهیم نوشت.

نظر شما