شناسهٔ خبر: 25101870 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

گزارش جام‌جم درباره فیلم‌های اکران دوم بهار

عصبانی‌ها و خجالتی‌ها در راه اکران

هر ساله و طبق قانونی نانوشته، به اصطلاح گل فیلم‌ها برای اکران نوروزی انتخاب می‌شوند و صاحبان آثار سینمایی بویژه در حوزه پخش، تقریبا بعد از جشنواره فیلم فجر و اواخر بهمن ماه تلاش‌های پیدا و پنهان خود را برای پیروزی در این رقابت آغاز می‌کنند. در نهایت هم فقط پنج شش فیلم و مثل امسال با اضافه شدن سرگروه سینمایی، هفت فیلم به فهرست نهایی اکران نوروزی، به عنوان طلایی‌ترین نوبت اکران راه می‌یابند.

صاحب‌خبر -

انتخاب این چند فیلم به معنای شایسته نبودن دیگر فیلمها برای حضور در رقابت گیشه نوروزی نیست. این فقط به اقتضای سازوکار سینمایی و مسائلی چون محدودیت و معذوریت سالنهای سینماست. هرچند میان آثار نوروزی، طبیعتا چند فیلم با متر و معیارهای فروش بالا حتما حضور دارد، اما فیلمهای دیگری با ظرفیت فروش خوب هستند که امکان اکران نوروزی پیدا نمیکنند. بهتر است سینمای ایران برای همه فصول سال و نوبتهای متعدد اکران، گزینههای پرفروشی در چنته داشته باشد. تجمع فیلمهای پرفروش در اول سال باعث میشود دست سینما در ادامه راه و بویژه نیمه دوم سال از فیلمهای تماشاگرپسند و گیشهای خالی باشد و دیگر شاهد آن شور و حرارت نصف و نیمه ابتدای سال هم نباشیم.

معمولا آن دسته از صاحبان آثار سینمایی که به هر دلیل، رقابت را به همکاران خود در اکران نوروزی واگذار کردند و امکان نمایش فیلمهای خود را در گل اکران به دست نیاوردند، تلاشهای خود را برای دومین نوبت اکران سال به کار میبندند؛ نوبت اکرانی که به اشتباه از آن به عنوان اکران دوم نوروز نام میبرند، در حالی که این نوبت اکران دیگر ربطی به نوروز و تعطیلات ابتدایی سال ندارد و بهتر است از آن به عنوان اکران دوم سال یا اکران دوم بهار نام ببریم.

به هرحال، صاحبان آثار با حساب و کتابی سرانگشتی و با نگاهی اجمالی به مناسبات بیمار سینمای ایران و وضعیت اکران نهچندان قابل اعتنا، ترجیح میدهند فیلمهای خود را در همین فرصتهای اول سال و نزدیک و چسبیده به اکران نوروزی به نمایش عمومی بگذارند تا در ادامه به ترافیکهای نفسگیر اکران برنخورند و در چرخدنده شرایط دشوار نمایش فیلم در ایران گرفتار نشوند.

با نگاهی اجمالی به اکرانهای دوم سال در سینمای ایران بویژه در این چند سال اخیر، درمی یابیم اگر خود فیلمها از ظرفیت مناسبی برای جذب مخاطب برخوردار باشند، این فصل اکران و این مقطع نمایشی هم دست کمی از نوروز برای فروش خوب و بالا و جذب حداکثری تماشاگر ـ طبیعتا در قیاس با وضعیت جذب مخاطب در سالهای اخیر سینمای ایران و نه آن دوران باشکوهی که تعداد تماشاگران هر فیلم به مراتب بیشتر و چند برابر مخاطبان فعلی بود ـ ندارد. کمااین که پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران به لحاظ رقم، یعنی نهنگ عنبر 2؛ سلکشن رویا هم سال گذشته از میان فیلمهای اکران دوم سال سربرآورد و توانست فیلمهای پرفروش اکران نوروز 96 یعنی گشت 2 و خوب بد جلف را پشت سربگذارد.

در گزارش امروز سینمای جامجم، نگاهی فهرست وار و با چاشنی پیش بینی خواهیم داشت به فیلمهای اکران دوم سال. همچنین میتوانید با نگاه به جدول فیلمهای اکران دوم سال گذشته و میزان فروش آنها در گیشه، خودتان هم به برآیندی نسبی از آثاری که معمولا در این نوبت اکران به نمایش درمی آیند، دست یابید.

بتازگی و براساس اعلام غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش، نام شش فیلم اکران دوم سال یا همان اکران دوم بهار رسانهای شد. تگزاس، جشن دلتنگی، چهارراه استانبول، خجالت نکش، خوک و عصبانی نیستم، فیلمهایی هستند که در روزهای پیش رو و با افت کف فروش فیلمهای نوروزی، جایگزین آنها خواهند شد و روی پرده میروند. البته از این میان، فیلم تگزاس نقدا کار خود را از چند روز پیش آغاز کرد و جایگزین فیلم فراری شد.

عصبانی نیستم

کارگردان: رضا درمیشیان

بازیگران: نوید محمدزاده، باران کوثری، رضا بهبودی، رضا کولقانی و تینو صالحی

درباره فیلم: عصبانی نیستم با روایت فرمی متفاوت و ضرباهنگی سریع، قصه یک دانشجوی اخراجی به نام نوید را به تصویر میکشد، او در ضمن با مخالفت پدر ستاره (دختر موردعلاقهاش) برای ازدواج روبه روست. عصبانی نیستم به دلیل پرداختن به ماجراهای سال 88 چند سالی توقیف بود، اما قرار شد بعد از اصلاحاتی راهی اکران شود. با این حال در این چند ماه اخیر و باوجود مجوز نمایش از سوی ارشاد، چند بار اکرانش به تعویق افتاده بود.

درباره کارگردان: رضا درمیشیان که زمانی نامش به عنوان خبرنگار سینمایی در همین روزنامه جامجم دیده میشد، در اندک فیلمهایی که تاکنون ساخته، به مسائل و مشکلات جوانان در جامعه پرداخته است؛ چه عصبانی نیستم، چه بغض و چه لانتوری.

پیشبینی گیشه: عصبانی نیستم به دلیل چند سال ماندن پشت خط اکران، دیگر آن تازگی و طراوتش را از دست داده است و سخت میتوان وضعیت آن را در گیشه پیش بینی کرد. کنجکاویهایی از سوی برخی تماشاگران برای تماشای این فیلم حتما وجود دارد، اما احتمالا نه این که منجر به فروش بالا و رکوردزنی در گیشه و این نوبت اکران شود.

خوک

کارگردان: مانی حقیقی

بازیگران: حسن معجونی، لیلا حاتمی، پریناز ایزدیار، لیلی رشیدی، سیامک انصاری و علی مصفا

درباره فیلم: یک کمدی سیاه دیوانهوار که قصهاش درباره کارگردانی به نام حسن است که اوضاع بر وفق مرادش نیست و بدبیاریهایش در زندگی شخصی و حرفهای تمامی ندارد. در این میان قاتلی در شهر راه افتاده و کارگردانان سینمای ایران را میکشد، اما کاری به کارگردان قصه ما ندارد و اصلا او را جزو فیلمسازان حساب نمیکند!

درباره کارگردان: مانی حقیقی، بازیگوش است و ذهن خلاق و تجربه گرایی دارد. نتیجهاش فیلمهایی میشود مثل پذیرایی ساده و اژدها وارد میشود. او پنجاه کیلو آلبالو را هم به عنوان کارگردان در کارنامه دارد که لابد آن هم تجربهای بود برای خودش دیگر!

پیشبینی گیشه: حقیقی با پنجاه کیلو آلبالو نشان داد میتواند فیلم پرفروش با مقتضیات سینمای ایران هم بسازد، اما خوک اگرچه حتما گلیم مالی خودش را از آب بیرون میکشد، اما فیلم خاصی است و شاید همه پسند نباشد.

تگزاس

کارگردان: سیدمسعود اطیابی

بازیگران: حمید فرخنژاد، سام درخشانی، پژمان جمشیدی و گابریلا پتری

درباره فیلم: فیلمی کمدی که در برزیل فیلمبرداری شده و فیلمساز در آن از مثلث فرخنژاد، درخشانی و جمشیدی بهره برده که پیشتر و در نوروز سال قبل در فیلم خوب بد جلف موفق ظاهر شدهاند. در خلاصه قصه فیلم آمده: «هرگز یه ایرانی رو تهدید نکن، حتی تو تگزاس!»

درباره کارگردان: اطیابی از آن دسته کارگردانهایی است که خود را مقید به یک نوع فیلم نمیکند. به همین دلیل در کارنامهاش همه جور فیلمی دیده میشود، از کمدی خروس جنگی با بازی عطاران تا ماه گرفتگی که فیلمی درباره حوادث سال 88 است.

پیشبینی گیشه: تگزاس در همین چند روز نمایش هم خوب فروخته و قطعا یکی از پرفروشترینهای امسال سینمای ایران خواهد بود. فراموش نکنیم فرخ نژاد، یکی از پولسازترین چهرههای فعلی سینمای ماست.

جشن دلتنگی

کارگردان: پوریا آذربایجانی

بازیگران: بابک حمیدیان، محسن کیایی، بهنام تشکر، مینا ساداتی، پانته آ پناهیها و ساغر قناعت

درباره فیلم: فضای مجازی چند سالی است زندگی واقعی آدمها را بشدت تحت تاثیر قرار داده و اثرات مختلفی روی شخصیت و رفتار بسیاری گذاشته است. جشن دلتنگی در بستر قصهای درام و عاشقانه، سراغ این موضوع رفته و این تنیدگی دنیای واقعی و مجازی را به تصویر کشیده است.

درباره کارگردان: پوریا آذربایجانی، پیش از این فیلم اروند را با موضوع دفاع مقدس ساخته بود. او همچنین ساخت فیلمهایی چون تجریش ناتمام و روایتهای ناتمام را در کارنامه دارد.

پیشبینی گیشه: فیلم موضوع و بازیگران خوبی دارد، اما این که چقدر شانس برای موفقیت در گیشه آن هم در کنار فیلمهایی چون تگزاس و خجالت نکش و... دارد، بیایید دربارهاش صحبت نکنیم و امیدوار باشیم!

چهارراه استانبول

کارگردان: مصطفی کیایی

بازیگران: بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، مسعود کرامتی، ماهور الوند ، مهدی پاکدل و رعنا آزادیور

درباره فیلم: چهارراه استانبول نگاهی دارد به فاجعه ساختمان پلاسکو، اما در راه روایت این اتفاق، به مسائل مختلف اجتماعی و اقتصادی هم میپردازد. فیلم در جشنواره سال گذشته فیلم فجر با نظرات مختلف مثبت و منفی
روبهرو شد.

درباره کارگردان: مصطفی کیایی از نویسندگان و کارگردانهای خوشفکر و خوشذوق سالهای اخیر سینمای ایران است و توانسته فیلمهای جذاب و خوش ریتم و تماشاگرپسندی چون خط ویژه، عصر یخبندان، ضدگلوله
و بارکد بسازد.

پیشبینی گیشه: فیلمهای کیایی همیشه با اقبال مخاطب روبهرو بوده، چون او قصه گویی و ضرباهنگ را خوب میشناسد. با این حال فیلم رقابت سختی برای شکست دادن تگزاس و خجالت نکش در این نوبت
از اکران دارد.

خجالت نکش

کارگردان: رضا مقصودی

بازیگران: احمد مهرانفر، شبنم مقدمی، سام درخشانی، لیندا کیانی، الناز حبیبی، کاوه آهنگر، علیرضا رئیسی، شهره لرستانی، بانی پال شومون و سیدعلی صالحی

درباره فیلم: خجالت نکش درباره مردی روستایی است که تنظیم خانوادهاش را براساس سیاستهای دولتهای مختلف انجام میدهد! قنبرعلی یک بار «فرزند کمتر زندگی بهتر» را جدی میگیرد و یک بار هم «ما میتوانیم» را، نتیجه این دومی این میشود که در آستانه کهنسالی و باوجود فرزندانی بزرگ و به سامان رسیده، بچهدار میشوند.

درباره کارگردان: رضا مقصودی را بیشتر به عنوان فیلمنامهنویس میشناسیم و فیلمهایی چون لیلی با من است، مهر مادری، همیشه پای یک زن در میان است و من سالوادور نیستم را با قلم او به یاد داریم.

پیشبینی گیشه: خجالت نکش، به دلیل ایده بامزه و فضای روستایی کمیکش و بازیهای خوب مهرانفر و مقدمی، یکی از پرفروشترین فیلمهای این نوبت اکران و حتی امسال سینمای ایران خواهد بود.

فیلمهای اکران دوم سال 96

نهنگ عنبر 2؛ سلکشن رویا (سامان مقدم)، میزان فروش:000/044/944/20

برادرم خسرو (احسان بیگلری)، میزان فروش:000/498/021/2

ویلاییها (منیر قیدی)، میزان فروش: 000/154/162/1

تیک آف (احسان عبدی پور)، میزان فروش: 000/389/110/1

آشوب (کاظم راست گفتار)، میزان فروش: 000/292/371

نقطه کور (مهدی گلستانه)، میزان فروش: 000/667/397

علی رستگار

سینما

نظر شما