شناسهٔ خبر: 25101846 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

فصل اول [ادبیات]

علیخانی عاشقانه می‌خواند

کافی است در یکی از همین نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران سری به غرفه انتشارات آموت بزنید تا از نزدیک با او آشنا شوید. مردی که عادتش این است صفر تا صد انتشار کتاب‌ها را در نشر انجام دهد، هرچند نامش به عنوان مدیر انتشارات آورده شده باشد.

صاحب‌خبر -

از زحمت چاپ تا توزیع و شرکت در نمایشگاههای کتاب استانی. یوسف علیخانی از روی چهره که قضاوتش کنید، می‌‌گویید از آن دست آدمهایی است که با عشق بیگانه است. مردی با سبیلهای پهن و قامتی کشیده که بیشباهت به مردان کرد نیست. اما کمی که کنجکاوی به خرج دهید متوجه خواهید شد که قزوینی است و از آنجایی که کارش را بلد است میتواند داستان کردها را بنویسد و ماجرا را عاشقانه کند. علیخانی که تا امروز جدا از چند اثر پژوهشی؛ سه مجموعه داستان به نامهای قدمبخیر مادربزرگ من بود، اژدهاکشان و عروس بید، و همچنین دو رمان خاما و بیوهکشی منتشر کرده است، حالا در فکر خواندن این کتابهاست.

در آستانه نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران «خاما» با صدای خود او توسط موسسه آوانامه منتشر خواهد شد. «خاما» تازه‌ترین رمان علیخانی که توسط انتشارات خودش، آموت، منتشر و به چاپ ششم رسیده است حالا قرار است با ترکیب تازه‌ای به نمایشگاه بیاید. او که پیش از این کتاب صوتی «بیوه‌کشی» را نیز با صدای خود منتشر کرده بود، حالا تصمیم گرفته این تجربه را تکرار کند. در این رمان علیخانی شیوه جدیدی از زبان روایت را برگزیده و توانسته با عبور از سنت نویسندگی‌اش در سه‌گانه داستانی و رمان نخست خود، به خلق زبانی تازه‌ای دست پیدا کند.

نظر شما