شناسهٔ خبر: 25099544 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

روسیه خطاب به آمریکا: ۹۰۰ توافقنامه با کشورهای آسیایی مرکزی داریم

ایرنا : وزارت خارجه روسیه دربیانیه ای اعلام کرد که بیش از ۹۰۰ توافقنامه، این کشور و کشورهای آسیای مرکزی را به یکدیگر پیوند می زند و آمریکا نمی تواند مانع همکاری های روسیه با این کشورها شود.

صاحب‌خبر -

این بیانیه روسیه واکنشی است به اظهارات جوزف وتل فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در نشست کمیته نمایندگان کنگره که روسیه را متهم به افزایش دست درازی به نفوذ آمریکا و انتشار اطلاعات نادرست کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه به نقل از جوزف وتل گفته شده است: آیا روسیه برای آمریکا مشکل ایجاد می کند. کشورهای آسیای مرکزی همچنان در مسائل امنیتی و اقتصادی به مسکو تکیه دارند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود ادامه داده است: همگرایی اوراسیایی نیز از طرف آمریکا به عنوان نشانه ای از احیای نفوذ روزافزون روسیه در منطقه تعبیر می شود.

«بدیهی است آمریکا تلاش می کند کشورهای آسیای مرکزی را از همکاری های همه جانبه با روسیه و سایر کشورهای عضو فرآیندهای همگرایی در جمهوری های شوروی سابق بازدارد.»

براساس این بیانیه، روابط روسیه و کشورهای آسیای مرکزی را بیش از ۹۰۰ توافقنامه به یکدیگر پیوند می دهد که ۷۰ درصد آنها بازرگانی و اقتصادی است؛ روسیه با همه کشورهای این منطقه روابط اتحادی یا مشارکت راهبردی دارد.

در این بیانیه آمده است: از ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ به ابتکار ترکمنستان، این کشور با روسیه قرارداد مشارکت راهبردی امضا کرده است.

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال اخیر حجم کمک های روسیه به کشورهای آسیای مرکزی برای توسعه این کشورها به ۶ میلیارد دلار رسیده است؛ روسیه بیش از ۲۰ میلیارد دلار در اقتصاد این کشورها سرمایه گذاری کرده است و حدود هفت هزار و ۵۰۰ شرکت با سرمایه روسی در کشورهای این منطقه فعالیت می کنند.

کشورهای آسیای مرکزی نیز در روسیه سرمایه گذاری می کنند به عنوان مثال قزاقستان بیش از ۳ میلیارد دلار در روسیه سرمایه گذاری کرده است.

در ادامه این بیانیه به توسعه روابط و همکاری های روسیه و کشورهای آسیای مرکزی در عرصه های بازرگانی، فرهنگی و انسانی اشاره و گفته شده است: بیش از ۱۵۰ هزار دانشجو از کشورهای آسیای مرکزی در دانشگاه های روسیه تحصیل می کنند که حدود ۴۶ هزار نفر از آنان به صورت رایگان به تحصیل علم مشغول هستند که سالانه یکصد میلیون دلار برای روسیه هزینه دارد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه خاطرنشان شده است: بیش از چهار میلیون نفر از اتباع کشورهای آسیای مرکزی در روسیه به کار مشغول هستند و فعالیت آنان برای کشورهایشان اهمیت فراوان دارد.

در بخش دیگری از این بیانیه، به کمک های آمریکا به کشورهای آسیای مرکزی اشاره شده که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ حدود ۳ میلیارد دلار بود.

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: آمریکا به همکاری با کشورهای آسیای مرکزی نگاه سودجویانه دارد و تلاش می کند تا به منابع طبیعی این کشورها و زیرساخت های حمل و نقل و گذرگاه های ترانزیتی آنها دسترسی داشته و بخش های حساس امنیتی این کشورها را کنترل کند.

«ما به حقوق کشورهای دوست خود در آسیای مرکزی احترام می گذاریم و معتقدیم که آنها می توانند شرکای خود را انتخاب کنند اما مخالف آنیم که کشوری شرکای ما را مقابل یکدیگر قرار دهد.»

در قسمت دیگری از بیانیه آمده است: بسیاری از کارشناسان درباره اهداف آمریکا در افغانستان به شدت مشکوک هستند؛ در طول سالهای حضور آمریکا در این کشور وضعیت امنیتی افغانستان و تولید مواد مخدر به شدت بد شده است.

«این رویدادها نزدیک روسیه، ایران و چین رخ می دهد اما واشنگتن آنها را چالشی پیش روی منافع خود حساب می کند.»

 

نظر شما