شناسهٔ خبر: 25098859 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

حقوق بگیران در سال ۹۷ چقدر باید مالیات بدهند؟ +جدول

بر اساس بند الف تبصره ۶ لایحه بودجه مصوب شده در کمیسیون تلفیق، مرتبط با موضوع ماده ۸۴ قانون مالیاتهای مستقیم در سال آینده سقف معافیت مالیاتی حقوق کارمندان ۲۷ میلیون و ششصد هزار تومان تعیین شده است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری تسنیم: در قانون بودجه سال ۹۶ حقوق‌های تا دو میلیون تومان از مالیات معاف بود و از دو میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان مشمول مالیات ۱۰ درصدی می‌شد و مابقی نیز مشمول مالیات ۲۰ درصدی می‌شدند.
 


بر اساس مطالعات، حدود ۸۰ درصد کسانی که حقوق بگیر بخش دولتی و خصوصی هستند زیر دو میلیون تومان دریافتی دارند، به همین دلیل سقف معافیت مالیاتی به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

طبق مصوبه جدید از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان یعنی سه برابر این عدد ضربدر ۱۰ درصد می‌شود، بر این اساس مالیات تا هشت میلیون تومان تغییر نمی‌کند و تا ۱۰ میلیون تومان هم خیلی تغییر نمی‌کند، لذا طبق مصوبه جدید مجلس در مورد مالیات پلکانی، حقوق‌های تا ۸ میلیون تومان مالیات کمتری نسبت به سال گذشته می‌پردازند و نرخ مالیات حقوق بالای ۲۰ میلیون تومان از ۱۰ به ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

برای سال ۹۷ پیش بینی شده است که تا ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان مشمول مالیات ۱۰ درصدی می‌شود، با این تفاوت که رقم ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان منهای ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود و ۱۰ درصد ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یعنی ۴۶۰ هزار تومان مالیات به این حقوق تعلق می‌گیرد و مابقی آن تا ۱۰ میلیون تومان مشمول مالیات ۱۵ درصد می‌شود.

بر اساس بند الف. تبصره ۶ لایحه بودجه مصوب شده در کمیسیون تلفیق، مرتبط با موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم در سال آینده سقف معافیت مالیاتی حقوق کارمندان ۲۷ میلیون و ششصد هزار تومان تعیین شده است.
 


این در حالی است که طبق ماده واحده لایحه دولت سقف معافیت مالیاتی ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن، در سال آینده مبلغ دویست و چهل میلیون ریال (۲ میلیون تومان در ماه) تعیین شده بود. (متن تبصره ۶ لایحه دولت در ادامه قابل مشاهده است).
 
حقوق بگیران در سال ۹۷ چقدر باید مالیات بدهند؟ +جدول

نظر شما