شناسهٔ خبر: 25097283 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین:

تناقض‌های بین بودجه و اصلاح مالیات‌ بر‌ ارزش‌ افزوده بررسی می‌شود/ لازمه اخذ مالیات‌ بر‌ ارزش‌ افزوده گشایش اقتصادی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در این کمیسیون گفت: لازمه رشد و توسعه اقتصادی، اجرای مالیات بر ارزش افزوده است، اما باید ساز و کاری در نظر گرفته شود که گشایش اقتصادی حاصل شود و به مردم فشار اقتصادی وارد نشود.

صاحب‌خبر -

اقتصاد آنلاین-المیرا اکرمی؛ زهرا سعیدی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس به صورت جدی بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را در دستور کار قرار داده است، اظهار داشت: برای اصلاح این لایحه نمایندگان بخش خصوصی، مرکز پژوهش های مجلس، نهادهای مربوطه که ذی نفع هستند و سازمان امور مالیاتی به عنوان مجری حضور دارند و نظر خود را اعلام می‌کنند.

سعیدی با اشاره به اینکه موادی از این لایحه تاکنون به تصویب رسیده است، گفت: برخی از مواد این لایحه هم در کمیته های مجزا بررسی می‌شود تا نتیجه ای که به دست می‌آید، حاصل جمع پذیرش بخش خصوصی و سازمان امور مالیاتی باشد و اگر هم در نهایت به تفاهم نرسند، کمیسیون اقتصادی در مورد برخی از آنها رای خواهد داد.  

وی در ادامه افزود: البته مشکلی که وجود دارد این است که در بودجه بخشی از آورده های مالیاتی را در نظر گرفته ایم، اما در اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاداتی مطرح شده که این موارد معاف شود. به عبارت دیگر در حالی که در بودجه 97 سهم درآمدهای مالیاتی را بالا در نظر گرفته ایم، از سوی دیگر در اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده برخی معافیت های مالیاتی در نظر گرفته شده است.

سعیدی با تاکید بر اینکه کمیسیون اقتصادی تدابیری برای لحاظ کردن ملاحظات بودجه‌ای در اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده اتخاذ خواهد کرد، اظهار داشت: کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی تناقض های موجود بین بوجه 97 و اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده است و چنانچه باز هم تناقض هایی بین این دو وجود داشته باشد، در صحن علنی مجلس و در زمان بررسی این لایحه نمایندگان در مورد آن تصمیم گیری خواهند کرد.

نماینده مبارکه در مجلس با بیان اینکه بسیاری از بخش های تولیدی و خصوصی به دلیل مشکلات مالیاتی تعطیل شده اند یا در شرف تعطیلی هستند، گفت: البته در مورد مالیات بر ارزش افزوده در نهایت این مصرف کننده است که پولی را پرداخت می‌کند و بنابراین  باید ساز و کاری اتخاذ شود که عدالت در نظر گرفته شود و در نهایت فشار روی مردم وارد نشود.

سعیدی با اشاره به اینکه تمام کشورهایی که به سمت پیشرفت حرکت می‌کنند، مالیات بر ارزش افزوده در آن ها اعمال می‌شود، عنوان کرد: اما مشکلی که ما در کشورمان داریم این است که مردم تحمل فشار اقتصادی را ندارند و باید به گونه ای قدرت خرید مردم و گشایش اقتصادی برای فعالیت های اقتصادی را افزایش دهیم، زیرا اجرای مالیات بر ارزش افزوده ضروری است و به شفاف سازی کمک می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی سامانه ای را طراحی کرده که به شفاف سازی مالیاتی کمک خواهد کرد، گفت: تا زمانی که گشایش اقتصادی حاصل نشود، بسیاری از بخش های تولیدی و خصوصی توان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را نخواهند داشت و بنابراین لازمه اجرای این قانون، گشایش اقتصادی و خروج واحدهای تولیدی از رکود است. مصداق بارز این موضوع صنعت نساجی است که اگر بخواهیم فشار مالیاتی روی آن بگذاریم، این صنعت از رقابت جهانی وا می‌ماند.

نظر شما