شناسهٔ خبر: 25096712 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

مدیرعامل موسسه جهاد نصر خبرداد:

احیا و توسعه ۴۶هزار هکتار اراضی کشاورزی استان ایلام تا پایان تیرماه/ جانمایی ۲۰تشکل برای واگذاری اراضی

مدیرعامل موسسه جهاد نصر، گفت: تا پایان تیرماه سال‌جاری عملیات احیا و توسعه ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام پایان می یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اعزامی اقتصاد آنلاین به استان ایلام، یدالله شمایلی در نشست خبری با بیان اینکه از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام، حدود ۵۵ هزار هکتار  آن در استان ایلام است٬ گفت: ۱۰ درصد طرح بزرگ ۵۵۰ هزار هکتاری در استان ایلام است که در فاز نخست ۴۶ هزار هکتار آن اجرایی می شود.

وی افزود: بخش عمده این سطح اجرا شده و ۴۵۰۰ هکتار باقی مانده که تا تیر ماه امسال به اتمام می رسد.

وی درباره اعتبارات اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری استان ایلام، اظهار کرد: برای ۴۶ هزار هکتار حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شد که بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان آن تاکنون هزینه شده است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر درباره الگوی کشت در این اراضی نیز گفت: اولویت در این اراضی کشت محصولات زراعی مانند؛ گندم، جو، ذرت و کلزا است اما ممکن است بخشی از آن به فعالیت های باغبانی اختصاص یابد.

وی منابع تامین آب توسعه و احیای ۵۵ هزار هکتار اراضی استان ایلام را سد کرخه و چاه های موجود در منطقه عنوان کرد.

شمایلی در ادامه یاد آور شد: از ۵۵ هزار هکتار طرح توسعه و احیای اراضی استان ایلام ۲۰ هزار هکتار در دشت عباس است که منبع تامین آب آن چاه های حفر شده در این دشت است.

وی با تاکید بر اینکه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری با توان متخصصان داخلی اجرا می شود، افزود: در سازه های سنگین مانند سد و نیروگاه ها ممکن است پیمانکارها از مشاوران خارجی استفاده کرده باشند اما کشور ظرفیت بالای از متخصصان داخلی دارد که ما را در اجرای این طرح بی نیاز از متخصصان خارجی می کند.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در عین حال از تفاهمی این موسسه با شرکت های هلندی ها برای ایجاد شهرک های کشاورزی، صنعتی و تجاری برای بخشی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خبر داد.

شمایلی پیش بینی کرد با اجرای کامل طرح توسعه و احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام در آینده این دو استان به بزرگترین قطب کشاورزی کشور تبدیل می شوند.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: بخشی از اراضی احیا شده استان ایلام در این طرح توسط کشاورزان به زیر کشت رفته است.

واگذاری اراضی کشاورزی بر اساس نظام بهره برداری

در ادامه این نشست٬ عبدالرضا فلاح رستگار٬ مشاور طرح ۵۵ هزار هکتاری حوزه کرخه استان ایلام نیز در پاسخ به خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره چگونگی واگذاری اراضی این طرح به کشاورزان، گفت: این اراضی بر اساس نظام بهره برداری واگذار می شود و تاکنون ۲۰ تشکل جانمایی شده است.

وی افزود: در ایلام برای پیاده سازی نظام بهره برداری تعامل خوبی بین موسسه جهاد نصر و سازمان جهاد کشاورزی استان صورت گرفته و برای ایجاد تشکل ها نیز با همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی، برنامه ریزی های لازم انجام شده است.

فلاح رستگار در پایان تاکید کرد: موسسه جهاد نصر برای ایجاد تشکل ها اعتباری معادل ۲.۵ میلیارد تومان پیش بینی کرده است.

نظر شما