شناسهٔ خبر: 25096642 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تهران| پسماند، آلودگی هوا و پساب ۳ چالش زیست‌محیطی استان تهران است

R7840/P41362/S6,60/CT11

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به فعالیت ۸۱ تشکل مردم‌نهاد زیست محیطی در استان گفت: تهران با ۳ چالش عمده زیست محیطی آلودگی هوا، پسماند و پساب مواجه است که همه مردم در حفظ و حراست از آن وظیفه‌ای شرعی و قانونی دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تهران، کیومرث کلانتری امروز در مراسم پاکسازی حاشیه پارک ملی سرخه حصار و حاشیه رودخانه جاجرود با شعار "نه به کیسه‌های پلاستیکی" که با حضور جمعی از مسئولان و دوستداران طبیعت برگزار شد، با تأکید بر تلاش برای آبادانی زمین اظهار داشت: ریختن زباله در طبیعت به لحاظ شرعی و اخلاقی پسندیده نیست و جلوه‌های طبیعت تنها بدون زباله مشهود و زیباست.

وی با بیان اینکه‌ جامعه مصرف‌کننده و دورریز جامعه مطلوبی نیست تصریح کرد: از این منظر هیچ چیز دور ریختنی نیست، حتی اگر بخواهیم مصرف‌کننده باشیم حق نداریم زباله و پسماند خود را در طبیعت رها کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه بسیاری از زباله‌هایی که دور ریخته می‌شود قابلیت تجزیه در طبیعت را ندارد افزود: 70 درصد زباله‌های ما قابلیت تبدیل به کمپوست و 25 درصد نیز قابلیت بازیافت دارند، و به نوعی این یک کالای اقتصادی است، همچنان که در تمام دنیا به زباله، طلای کثیف اطلاق می‌شود.

کلانتری سپس با اشاره به شعار هفته گرامیداشت زمین پاک با عنوان " نه به کیسه‌های پلاستیکی" بیان کرد: این موضوع می‌تواند نویدبخش باشد که همه شهروندان، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین مسئولان به اینکه پلاستیک یکی از معضلات آلودگی محیط زیست است توجه بیشتری داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تهران با 3 چالش عمده زیست محیطی آلودگی هوا، پسماند و پساب مواجه است ادامه داد: حفظ از محیط زیست یک شعار ملی است و سازمان حفاظت محیط زیست تنها دبیرخانه حفظ و صیانت از محیط زیست است که همه مردم در حفظ آن وظیفه‌ای شرعی و قانونی برعهده دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین در پایان با اشاره به وجود ضعف‌ها در حوزه مدیریت پسماندها و تفکیک زباله از مبدأ گفت: براساس قانون، در بحث پسماندها برای حدود 21 دستگاه وظیفه تعریف شده است و در این زمینه استان تهران با 81 تشکل مردم‌نهاد در حوزه زیست محیطی با حساسیت نسبت به موضوع، یار و یاور دستگاه محیط زیست است.

انتهای پیام/ ز

نظر شما