شناسهٔ خبر: 25095603 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاور سم‌شناسی سازمان بهداشت جهانی:

بیشترین گاز خردل در جنگ تحمیلی علیه ایران استفاده شد

تهران - ایرنا - مشاور سم‌شناسی منع سلاح های شیمیایی سازمان بهداشت جهانی گفت: بیشترین استفاده از گاز خردل در سلاح‌ های شیمیایی علیه ایران استفاده شد و باگذشت سه دهه از جنگ تحمیلی هنوز عوارض شیمیایی مشهود است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، دکتر مهدی بلایی مود استاد دانشگاه نیوکاسل آلمان و عضو آکادمی علوم جهان و مشاور سم شناسی سازمان بهداشت جهانی در حاشیه اولین کنگره بین المللی پزشکی آکادمیک ایران اظهارداشت: آثار استفاده از گاز خردل در دوران جنگ تحمیلی خصوصا در ریه ، پوست ، چشم و سیستم ایمنی جانبازان مشهود است.
وی گفت: افرادی که بیش از 70درصد دچار این عوارض شده اند نیاز به مراقبت های ویژه ای دارند.
مشاور سم شناسی منع سلاح های شیمیایی سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد: عوارض دیررس و درازمدت مسمومیت با گاز خردل بیشتر از دیگر سموم شیمیایی است و ما در سال های اخیر بر جنبه عوارض دیررس گازهای شیمیایی تحقیقاتی انجام دادیم.
دکتر بلایی مود درمورد سخنرانی خود در اولین کنگره بین المللی پزشکی آکادمیک که با همکاری دانشگاه های آکسفورد و کمریج و با شرکت اساتید صاحب نامی از رشته های مختلف غدد داخلی و سم شناسی برگزار شد، اظهارداشت: در این کنگره که به جنبه‌های پزشکی عوامل شیمیایی سلاح های جنگی پرداختم چراکه ایران قربانی سلاح های شیمیایی و جنگی است.
وی یادآور شد: در زمان جنگ تحمیلی متخصص سم شناسی پزشکی در ایران وجود نداشت و ما علاوه بر درمان مجروحین شیمیایی جنگ، آموزش در این رشته را نیز شروع کردند و دوره های کارشناسی ارشد و دکترای سم شناسی را راه اندازی و سپس دوره فلوشیپ بالینی آن را ایجاد کردیم.
وی ادامه داد: مقالات زیادی در خصوص جنبه های پزشکی عوامل سلاح های شیمیایی نگاشتم و همچنین سه کتاب در این زمینه نیز منتشر کرده ام.
بلایی مود تصریح کرد: هم اکنون بیش از 200 نفر سم شناس در مقطع فلوشیپ بالینی و PHD در کشور داریم و همچنین حدود 50 سم شناس بالینی نیز داریم و این رشته ناشناخته کم کم به رشته‌ای شناخته شده تبدیل می شود.
وی گفت: بیشترین مشکلات ما در کشور مربوط به سموم باقی مانده بر روی میوه‌جات و همچنین آلودگی هوا و محیط زیست است ، دایره وسیعی از علم سم‌شناسی وجود دارد که امیدواریم در کشور مورد توجه قرار گیرد و زندگی خالی از سموم داشته باشیم.
وی ادامه داد: بعد از جنگ جهانی اول که عوامل جنگی و شیمیایی در آن به کار رفت، کاربرد وسیعی از عوامل جنگی و شیمیایی تا جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نداشتیم که نزدیک 6 سال این حملات شیمایی به کشور ادامه داشت.
دکتر بلایی مود اظهارداشت: ما ضمن درمان مجروحان شیمیایی تحقیقات وسیعی در این زمینه انجام دادیم و از سال 62 به کمک پزشکان و دانشجویان پزشکی و رزیدنت های داخلی تحقیقات پایه ای و بالینی را انجام دادیم.
به گزارش ایرنا، اولین همایش بین‌المللی پزشکی آکادمیک ایران روز چهارشنبه 29 فروردین 97 با حضور محققان و پزشکان در بیمارستان فرهیختگان آغاز به کار کرد.
این همایش که امروز به کار خود پایان داد با همکاری و حضور اساتیدی از دانشگاه های آکسفورد و کمبریج با موضوع بیماری های داخلی - عفونی و گرمسیری، سم شناسی، غدد و مغز و اعصاب برگزار شد.
علمی ** 1201 **1336

نظر شما