شناسهٔ خبر: 25094820 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

کتابخوانی در آمریکا؛فرهنگی بدون توقف

گروه فرهنگي: کتاب و کتابخوانی سهم بالایی در سبد زندگی مردم مقیم آمریکا دارد که تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن قابل توجه و حتی الگوگیری است. فرهنگی که از کودکی شکل می گیرد و تا بزرگسالی امتداد می یابد.

صاحب‌خبر -
به گزارش ایرنا، بیشتر ایرانی ها این سرود کودکانه «با کتاب خو بگیر، یاری از از او بگیر، قصه هایش بخوان، پند و نیرو بگیر» را بارها و بارها شنیده اند. شعری که در ایام مدرسه و نمایشگاه های کتاب بیش از همیشه به گوش می رسد و تلاش می کند تا تلنگری برای کودکان و بعضا بزرگترها باشد که مراجعه به کتاب می تواند توانایی ها را افزایش دهد و به مدد آن مشکلات زندگی را حل کرد.از زمانی که در زندگی روزمره خود با آمریکایی ها یا کسانی مواجه شدم که از هر فرصتی برای کتابخوانی بهره می گیرند، مشتاق شدم تا کمی عمیق تر به سهم کتاب در سبد زندگی خانوارهای مقیم این کشور بپردازم. اگر چه این سهم نسبت به برخی هزینه های دیگر مردمان این کشور در رتبه های چندم قرار دارد اما آمار کتاب های منتشر شده نشان می دهد که این سهم، جزو چند هزینه اولیه است.
با آمدن کتاب های دیجیتالی، سهم کتابخوانی بیشتر هم شده اما هنوز کتاب های چاپی و تشویق برای نگارش این نوع کتاب ها، فرهنگ اصیل و مورد توجه در این کشور است.کتاب های در دست مردم یا امانت گرفته شده از کتابخانه ها است که در این کشور رونق خوبی دارند و یا خریداری شده از فروشگاه های کتاب است اما هرچه که هست، بر اساس آمارهای ارائه شده، سهم مطالعه سالانه کتاب در ایالت های مختلف آمریکا از سال 2011 تا 2016 بین 72 تا 79 درصد بوده است.انس با کتاب از کودکی شکل می گیرد و در مدارس و دانشگاه ها هم بر آن تاکید می شود. در حالی که به شدت به قانون کپی رایت هم پایبندند. فراهم کردن محیط هایی همچون کتابخانه های عمومی،اختصاص زمانی در کلاس های روزانه درس برای خواندن کتاب توسط معلم برای کودکان، تعبیه نرم افزارهای مخصوص برای دانش آموزان و ایجاد رقابت برای کتابخوانی بیشتر، بخشی از ابتکاراتی است که کتاب را در سبد زندگی مردم قرار داده است.

علاوه بر کتابخوانی، تشویق همه گروه های سنی برای نوشتن کتاب و برگزاری جشنواره های مخصوص برای آن نیز طرح دیگری برای کشاندن مردم به سوی بازار کتاب و انتقال مفاهیم و تجربیات زندگی است. به همین منظور همچون جشنواره های فیلم، جشنواره هایی برای نویسنده برتر هم برگزار می شود که در آن هیات داوران بهترین اثر را انتخاب کرده و جوایزی برای آن در نظر می گیرند.
اگرچه در آمریکا نمایشگاه هایی همچون نمایشگاه کتاب ایران برپا نمی شود اما برگزاری کارگاه های مختلف برای نویسندگان، ناشران، طراحان و دیگر عوامل دخیل در تالیف کتاب از اقداماتی است که فعالان این صنعت را قادر می سازد تا در فضای کسب و کار بتوانند کتاب خود را به فروش رسانده و با دیگر فعالان این عرصه رقابت کنند.خانم الاین مسئول کتابخانه تاکاهو از ایالت نیویورک درباره مشوق های کتابخوانی به خبرنگار ما می گوید: برنامه های گوناگونی در کتابخانه اجرا می کنیم، از ساعت های داستان خوانی و اجرای موسیقی برای کودکان تا برنامه های کمک تحصیلی برای نوجوانان و همچنین بزرگسالان که همه آنها به صورت رایگان انجام می شود.وی افزود: همچنین در کتابخانه ها تلاش می شود کتاب هایی به زبان های رایج جهان همچون اسپانیولی، چینی، عربی و روسی هم ارائه شود و به مناسبت های اجتماعی- فرهنگی کشورهای مختلف، مراسمی برای معرفی آداب و رسوم مربوطه برگزار می کنیم.این مسئول کتابخانه با آوردن کتاب هایی درباره نوروز، ادامه اداد: دعوت از اعضایی که متعلق به این فرهنگ ها هستند برای توضیح بیشتر آداب و رسوم خود، دیگر برنامه ای است که برای تبادل فرهنگ و تبدیل فضای کتابخانه از یک فضای خشک مطالعاتی به فضای گرم و غیرانحصاری به یک قوم، مذهب یا نژاد به کار گرفته می شود و همین امر، باعث می شود حضور در کتابخانه بخشی از زندگی مردم باشد.

اختصاص فضای ویژه برای کودکان، تعبیه برخی وسایل بازی و محلی برای نگهداری کودکان شیرخوار، برگزاری نشست های تخصصی معرفی کتاب با حضور نویسنده، تشکیل کلاس های رایگان آموزش زبان انگیسی و اتاق های گفت و گوی آزاد، دیگر برنامه هایی است که مردم را با کتابخانه ها عجین می کند.الاین یادآور شد: هر عضو کتابخانه می تواند بدون هیچ محدودیتی 50 کتاب یا فیلم به امانت بگیرد و در مدت تعیین شده که معمولا بین 10 تا 20 روز است، باید آن را به کتابخانه برگرداند.البته او این نکته را هم اضافه کرد که در صورت تاخیر در بازگرداندن کتاب یا فیلم به ازای هر مورد در هر روز 2.5 دلار جریمه دریافت می شود و سقف نهایی آن 10 دلار است. یعنی اگر بیش از 10 شب هم تاخیر داشته باشیم، همان 10 دلار گرفته می شود.این مسئول کتابخانه می گوید این کار باعث می شود تا افراد، تلاش کنند کتاب را در موعد مقرر بخوانند و گردش کتاب ها بیشتر خواهد شد.کتابخانه های عمومی، موسسات دولتی هستند که منابع و خدمات با ارزشی را به جامعه ارائه می دهند. بر اساس اعلام سایت این کتابخانه ها، در آمریکا حدود 90هزار و 70 کتابخانه عمومی وجود دارد. تعداد کتابخانه های عمومی به واسطه جمعیت و محل متفاوت است اما به طور کلی به ازای هر 100 هزار نفر، سه کتابخانه عمومی و حدود 5.7 فروشگاه کتاب وجود دارد.

در این کتابخانه ها مجموعه های متنوعی همچون کتاب چاپی، کتاب های صوتی، دی وی دی و کتاب های الکترونیکی موجود است و در اختیار اعضا قرار می گیرد. کتاب های الکترونیکی هم به گونه ای است که پس از درخواست، کتاب به صورت دیجیتال در اختیار عضو کتابخانه قرار می گیرد و در موعدی که معمولا برای بازگرداندن کتاب ها در نظر گرفته می شود، این کتاب از دسترس خارج خواهد شد.
در تماس با مرکز اطلاعات کتابخانه های عمومی شهر نیویورک، اعلام شد که حدود 18 میلیون نفر در سال گذشته در این اماکن حضور یافته اند و بر اساس آخرین آماری که در سال 2014 به صورت رسمی منتشر شده است، در طول یکسال، 1.4 میلیارد بازدید از کتابخانه های سراسر آمریکا صورت گرفته که مصرف سرانه آن معادل 4.6 بازدید به ازای هر نفر است.تعداد کتاب های به گردش درآمده در همین سال نیز، 7.5 کتاب به ازای هر نفر است که البته در مقایسه با سال مالی 2013، 3 درصد کاهش یافته است.101.9 میلیون نفر (مشارکت 332 نفر به ازای هر 1000 نفر) در برنامه های کتابخانه های عمومی شرکت و 322 میلیون کاربر هم از کامپیوترهای متصل به اینترنت این کتابخانه ها استفاده کرده اند.
کتابخانه اصلی و بزرگ نیویورک در مرکز منهتن واقع شده و علاوه بر داشتن تعداد بی شماری کتاب، از لحاظ معماری و شهرت، مرکزی برای بازدید گردشگران، منبعی برای دانشمندان و پناهگاهی برای نویسندگان است.

پایگاه اطلاع رسانی استاتیستا با نظرسنجی از 2 هزار و 2 نفر در ژانویه 2018 از جمعیت آماری 18 سال به بالا مشخص کرد که بیشترین سن مطالعه کتاب متعلق به گروه سنی 18 تا 29 سال است که 80 درصد این نظر سنجی را به خود اختصاص داده و گفته اند حداقل یک کتاب را در سال گذشته خوانده اند.74 درصد گروه سنی 30 تا 49 سال هم اعلام کرده اند که یک کتاب در سال خوانده اند. رتبه بعدی متعلق به گروه سنی 50 تا 64 سال است که 71 درصد آنها حداقل یک کتاب را در سال می خوانند و گروه سنی 65 سال به بالا هم سهم 67 درصدی مطالعه کتاب را به خود اختصاص داده اند.بر اساس این نظر سنجی، دارندگان یک مدرک تحصیلی دانشگاهی یا در حال تحصیل دانشگاهی به ترتیب 86 و 81 درصد کتاب می خوانند. زنان در ایالات متحده کمی بیشتر از مردان مطالعه می کنند؛ 68 درصد از پاسخ دهندگان مرد حداقل یک کتاب در طول 12 ماه گذشته خوانده اند، در حالی که 77 درصد از پاسخ دهندگان زن چنین گفته بودند.با وجود افزایش سیستم کتاب های دیجیتالی و محبوبیت دستگاه های الکترونیکی برای آن، کتاب های چاپی همچنان محبوب ترین قالب کتاب در ایالات متحده هستند، زیرا 65 درصد از آمریکایی ها در سال 2016 کتاب های چاپی را ترجیح داده اند.

بر اساس این پژوهش، کتاب های الکترونیکی در سال 2016، 28 درصد مورد استفاده پاسخ دهندگان بود، در همان حال 14 درصد از پاسخ دهندگان نیز به کتاب های صوتی گوش فرا می دادند.همچنین آمارها نشان می دهد که 20 درصد از پاسخ دهندگان به طور متوسط 10 کتاب در سال می خوانند. 41 درصد هم اعلام کردند که بیش از 15 کتاب در سال خوانده اند. 43 درصد از این پاسخ دهندگان دارای سن 60 سال به بالا بوده اند.بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده در سال مالی 2014، 2.3 میلیارد کتاب در کتابخانه های عمومی به گردش درآمد. از این تعداد، 817.9 میلیون مورد مربوط به کودکان بود که 35.4 درصد مجموع کل فراورده های به گردش درآمده را شامل می شود.علاوه بر کتابخانه، در نیویورک فروشگاه های کوچک یا زنجیره ای کتاب هم محلی برای ارتقای دانش و آگاهی مردم است. در این فروشگاه ها از تازه ترین محصولات نشر گرفته تا اسباب بازی و کافی شاپ یافت می شود.این فروشگاه ها که مرکز دائمی نمایشگاه های کتاب هستند، بخش های مختلفی را تعبیه کرده و در ورودی فروشگاه، معمولا تازه های نشر به نمایش وفروش گذاشته شده است. در کنار کتاب، لوازم و تجهیزات مربوط به کتاب، لوازم مربوط به هدیه کتاب و محلی برای مطالعه کتاب وجود دارد.هیچ فروشنده ای به دست و پای مشتری نمی پیچد و همه کتاب ها و سایر محصولات با قیمت های مشخص شده بر روی آنها در دسترس مشتری است. البته همه اینها، برچسب ها و اقدامات پیشگیرانه از سرقت را دارند اما مشتری برای دستیابی به هر کدام از آنها محدودیت ندارد.کودکان هم می توانند در بخش مربوط به خود، به کتاب دسترسی داشته باشند و آنها را ببیند. حتی برخی از پرستاران کودک، حضور در فروشگاه های کتاب را بخشی از فعالیت های روزانه کودک در نظر گرفته و برای تفریح و درگیر شدن با کتاب، کودک را به این اماکن می برند.در کنار اینها، محلی برای ارائه خوراکی یا نوشیدنی هم در نظر گرفته شده و داخل همان فروشگاه، افراد می توانند برای استراحت یا تجدید قوا، به کافی شاپ رفته و نیاز جسمانی خود را هم برطرف کنند.اگرچه در مراجعه و تماس با مسئولان یکی از فروشگاه های مهم زنجیره ای کتاب در نیویورک، آمار تعداد کتاب های به فروش رفته در یک سال را محرمانه دانستند و از افشای آن خودداری کردند اما بر اساس آمارهای اعلام شده در رسانه های آمریکایی، مجموع فروش کتاب در سال 2017 در آمریکا به رقمی حدود 10.73 میلیارد دلار رسیده که البته گفته می شود در سال 2010 میلادی این رقم معادل 15.24 میلیارد دلار بوده است.
درباره تاثیر اقتصادی و اشتغال این صنعت هم تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

برچسب‌ها:

نظر شما