شناسهٔ خبر: 25094596 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

کتابخانه مرکزی بجنورد به زودی آغاز به کار می کند

پایان ماراتن ۱۲ ساله

بجنورد- یکی از مکان های بسیار مناسب و ایده آل برای خواندن کتاب، کتابخانه است، آرامشی که در محیط کتابخانه وجود دارد انسان را بیشتر به مطالعه سوق می دهد.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین- گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی: کتابخانه های عمومی نقش فراوانی در توسعه فرهنگ مطالعه و افزایش میزان مطالعه به خصوص مطالعه کتابهای غیر درسی در هر جامعه ای ایفا می کنند و افراد مشتاق مطالعه می توانند بسیاری از نیازهای خود همانند کتابهای مورد نظر و یک فضای آرام برای مطالعه را از طریق کتابخانه های عمومی رفع کنند.

کتابخانه مرکزی بجنورد نیز شامل فضای آموزشی، اداری، قرائت خانه، سالن مطالعه، فضای خدمات پشتیبانی، بخش مخزن و مرجع و کارگاه مرمت کتاب و با زیربنای ۴ هزار و ۲۵ مترمربع در چهار طبقه از مصوبات دور نخست سفرهای استانی دولت نهم بود که ساخت آن در سال ۱۳۸۵ آغاز شد.

در این مدت هر ساله تاریخ های متعددی همچون پایان سال۹۲،هفته دولت یا دهه فجر، نیمه دوم  سال ۹۵، اواخر خرداد، مرداد و شهریور، مهر، اسفند ۹۶ و فروردین ۹۷برای بهره برداری از این پروژه توسط مسئولان عنوان شد.

۱۲سال است که مردم بجنورد بخصوص دانش آموزان، دانشجویان واهالی قلم چشم انتظار افتتاح و بهره برداری این کتابخانه مرکزی هستند اما متاسفانه در این مدت تنها وعده های مختلفی از سوی مسئولان داده شده است.

با توجه به اینکه استان خراسان شمالی در زمینه سرانه فضای کتابخانه ای دارای جایگاه مناسبی نیست، تکمیل و بهره برداری از این پروژه میتواند میزان سرانه فضای کتابخانه های استان را به طور چشمگیری افزایش دهد.

این کتابخانه به دلیل وسعت بنا و حجم بالای خدمات دهی و امکانات سخت افزاری می تواند گام بلندی در جهت افزایش سطح مطالعه مردم بجنورد باشد .

کتابخانه مرکزی آماده بهره برداری است

معاون اداری، مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی می گوید: کتابخانه مرکزی بجنورد در حال حاضر آماده بهره برداری است .

طهماسبی اظهار می کند: این کتابخانه قرار بود در ماه جاری افتتاح شود که اداره کل کتابخانه های عمومی به دلیل تامین نیروی انسانی خواستار تاخیر در افتتاح این پروژه شد که اکنون نهاد کتابخانه های خراسان شمالی در حال تجهیز و چیدمان کتاب هستند که فراخوان جذب نیرو نیز از سوی نهاد کتابخانه های عمومی استان داده شده است.

افتتاح کتابخانه در ماه شعبان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی نیز می گوید: ساختمان کتابخانه مرکزی بجنورد در حال حاضر به اتمام رسیده و اکنون تجهیزات کتابخانه ای و فرایند ثبت و آماده سازی منابع کتابخانه آغاز شده است.

علی‌محمد جهانی با بیان اینکه ظرفیت ثبت و نگهداری این کتابخانه ۱۵۰ هزار جلد کتاب است می گوید: تاکنون از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور تعداد ۱۰ هزار نسخه کتاب طی دو مرحله  برای تجهیز بخش منابع این کتابخانه ارسال شده که همکاران ما در استان در دو نوبت صبح و عصر با تلاش بی وقفه در حال ثبت منابع  و آماده سازی کتابخانه برای بهره برداری و ارائه خدمات به همشهریان بجنوردی  هستند.

وی در خصوص افتتاح این پروژه اظهار می دارد: تمام تلاش ما بر این است که این کتابخانه تا قبل از ماه مبارک رمضان امسال در یکی از ایام شعبان با حضور مسئولین کشوری به بهره برداری برسد.

وی می افزاید: امسال خوشبختانه با اتمام چند پروژه کتابخانه‌ای شهری و روستایی در استان و بهره برداری از آنها، خراسان شمالی؛ گنجینه فرهنگ‌ها بیش از پیش  مملو از فضای فرهنگ کتاب و کتابخوانی می شود و  شاهد رشد چشمگیری در  سرانه زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان خواهیم بود.

جهانی می افزاید: اکنون فراخوان جذب نیرو از سوی اداره کل کتابخانه های خراسان شمالی برای تکمیل نیروی انسانی داده شده است و داوطلبین واجد شرایط می توانند حداکثر تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه مورخ ۵ اردیبهشت سال جاری مدارک مورد نیاز به این اداراه کل تحویل بدهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به ارسال کتاب‌های هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشوربه کتابخانه‌ها و ارائه و معرفی این کتاب‌ها به مراجعین و اعضای کتابخانه‌های عمومی استان، خاطر نشان‌می کند: با بهره برداری از کتابخانه مرکزی بجنورد و  چند کتابخانه روستایی و شهری در سه ماهه نخست امسال امید است همانند  دو دوره گذشته حضور پررنگی در هشتمین دوره این جشنواره داشته باشیم.

استانداردهای لازم برای بهره مندی معلولان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز می گوید: کتابخانه مرکزی بجنورد بزرگترین کتابخانه عمومی استان است از مصوبات دور نخست سفرهای استانی دولت نهم  است که ساخت آن با زیربنای چهار هزار و ٢۵ متر مربع در سال ۱۳۸۵ آغاز شد و هم اکنون آماده بهره برداری است.

حسین فرخنده اظهار می کند: دلیل کمبود اعتبار روند اجرای این پروژه را طولانی کرد.

وی با اشاره به جایگاه استان در زمینه سرانه فضای کتابخانه ای می افزاید: بهره برداری از این پروژه در افزایش میزان سرانه فضای کتابخانه ای استان تاثیر به سزایی دارد.

وی اعتبار صرف شده برای اجرای این پروژه را  هشت میلیارد و۳۰۰ میلیون تومان عنوان می کند و می گوید: این کتابخانه شامل فضای آموزشی، اداری، قرائت خانه، سالن مطالعه، فضای خدمات پشتیبانی، بخش مخزن و مرجع و کارگاه مرمت کتاب است.

فرخنده با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه و ترویج آن تصریح می کند: در این کتابخانه همچنین تمام استانداردهای لازم برای بهره مندی قشر معلول جامعه در نظر گرفته و رعایت شده است.

نظر شما