شناسهٔ خبر: 25094570 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حضور فرمانده یونیفیل در فلسطین اشغالی جنجالی شد

بیروت-ایرنا-«مایکل بیری» فرمانده نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان موسوم به «یونیفیل» با حضور در مراسمی در فلسطین اشغالی انتقادهایی را در لبنان متوجه خود ساخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وی به تازگی با انتشار عکسی در توئیتر خود از حضورش در مراسمی با عنوان «شهدای جنگ های اسرائیل» خبر داد و در توضیح این عکس نوشت: برگزاری جشن باشکوه هفتادمین سالگرد استقلال اسرائیل در کوه هرتسل.
حضور بیری با یونیفرم یونیفیل در فلسطین اشغالی انتقادهایی را در لبنان برانگیخت. برخی از جمله روزنامه «الاخبار» این اقدام را در تعارض با وظایف فرمانده یونیفیل دانستند. بویژه اینکه در این مراسم از کسانی یاد شد که در تجاوزات رژیم صهیونیستی از جمله به لبنان کشته شده اند.
الاخبار با اشاره به حضور رسمی بیری در این مراسم، نوشت که این اقدام پرسش های زیادی را برانگیخته است که نخستین آن درباره حق او برای شرکت در این مراسم و دوم موضع دولت لبنان در این خصوص است.
شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه 426 خود در سال 1978 وظیفه نیروهای حافظ صلح در لبنان را «تاکید بر عقب نشینی اسرائیل از لبنان و بازگرداندن صلح و امنیت و حمایت از دولت لبنان برای اعمال حاکمیت خود در منطقه» تعیین کرد.
قطعنامه 1701 شورای امنیت که پس از تجاوز سال 2006 رژیم صهیونیستی به لبنان تصویب شد، «نظارت بر توقف اقدامات تجاوزکارانه و حمایت از نیروهای مسلح لبنان در جنوب این کشور» را وظیفه اصلی نیروهای سازمان ملل در این منطقه تعریف کرد.
پس از تاسیس رژیم صهیونیستی در سال 1948 و تجاوز این رژیم به لبنان در سال 1978 دولت لبنان به نیروهای کلاه آبی سازمان ملل اجازه داد تا از طریق مرز «الناقوره» به مناطق اشغالی فلسطین تردد کنند.
روزنامه الاخبار به نقل از یک منبع امنیتی لبنان نوشت: پس از آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 دولت، شروط سختگیرانه ای را برای تردد نیروهای سازمان ملل از مرز وضع کرد.
بر این اساس نیروهای یونیفیل برای تردد به آن سوی مرز باید از قبل درخواستی را به ارتش لبنان ارائه دهند و در آن تعداد نیروها و دلیل عبور آنها باید عنوان شود.
این منبع امنیتی لبنانی با اشاره به وظیفه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل که جلوگیری از اقدامات تجاوزکارانه است، افزود: این وظیفه اقتضا می کند که نیروهای یونیفیل با افسران ارتش رژیم صهیونیستی تنها درباره مسائل جنوب لبنان دیدار کنند و در غیراینصورت ورود آنها به فلسطین از طریق مرز الناقوره ممنوع است و در شرایط معدود، آنها می توانند از طریق اردن وارد فلسطین شوند.
روزنامه الاخبار با اشاره به توضیحات منبع امنیتی لبنان، حضور بیری فرمانده نیروهای یونیفیل را در تعارض با وظایف وی دانست.
این روزنامه با اشاره به برگزاری مراسم استقلال رژیم صهیونیستی با بیست و دومین سالگرد کشتار «قانا» در جنوب لبنان نوشت: صلحی که (مایکل بیری) حافظ آن در جنوب لبنان بوده چیست؟
خاورم**2054

نظر شما