شناسهٔ خبر: 25094541 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مشاور سم‌شناسی سازمان بهداشت جهانی:

بیشترین استفاده از گاز خردل در سلاح‌های شیمیایی علیه ایران بوده شده است

مشاور سم‌شناسی سازمان بهداشت جهانی گفت: بیشترین استفاده از گاز خردل در سلاح‌های شیمیایی علیه ایران بوده است، به همین دلیل هنوز بعد از گذشت 3 دهه از جنگ تحمیلی، عوارض شیمیایی در مجروحان ما مشهود است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، مهدی بلایی مود استاد دانشگاه نیوکاسل آلمان و عضو آکادمی علوم جهان و مشاور سم شناسی سازمان بهداشت جهانی در حاشیه اولین کنگره بین المللی پزشکی آکادمیک گفت: این همایش با همکاری دانشگاه‌های آکسفورد و کمریج برگزار شده است و اساتید صاحب نامی از رشته‌های مختلف غدد داخلی و سم شناسی در این همایش شرکت کرده‌اند.

این عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی افرود: سخنرانی من در خصوص جنبه‌های پزشکی عوامل شیمیایی سلاح‌های جنگی است. کشور ما قربانی عوامل شیمایی و جنگی است.

وی افزود: بنده در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، هنگامی که زمزمه استفاده‌ عراق از سلاح‌های شیمیایی بود به ایران بازگشتم. در آن زمان متخصص سم شناسی پزشکی در ایران نبود و ما علاوه بر درمان مجروحان شیمایی جنگ، آموزش در این رشته را نیز شروع کردیم و دوره‌های کارشناسی ارشد و PHD سم شناسی را تأسیس و سپس دوره فلوشیپ بالینی آن را ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: مقالات زیادی در خصوص جنبه‌های پزشکی عوامل سلاح‌های شیمیایی نوشته شده است و همچنین سه کتاب در این زمینه نیز منتشر کرده‌ام.

بلایی مود اظهار کرد: اساتید و پزشکان خارجی بسیار به تحقیقاتی که راجع به جنبه‌های پزشکی عوامل سلاح‌های شیمیایی انجام شده علاقمند هستند. ما بیشترین تجربه را در خصوص تشخیص و درمان عوارض شیمیایی در کشور داریم.

وی تصریح کرد: هم اکنون بیش از 200 نفر سم شناس در مقطع فلوشیپ بالینی و PHD در کشور داریم و همچنین حدود 50 سم شناس بالینی نیز داریم و این رشته ناشناخته کم کم به رشته‌ای شناخته شده تبدیل می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم و پزشکی مشهد گفت: بیشترین مشکلات ما در کشور، مربوط به سموم باقی مانده بر روی میوه‌جات است و همچنین آلودگی هوا و محیط زیست، دایره وسیعی از علم سم‌شناسی است که امیدواریم در کشور مورد توجه قرار گیردر و ما زندگی خالی از سموم داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما بعد از جنگ جهانی اول که عوامل جنگی و شیمایی در آن به کار رفت کاربرد وسیعی از عوامل جنگی و شیمیایی نداشتیم تا جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که متأسفانه غریب به شش سال این حملات شیمایی به کشورمان ادامه داشت.

بلایی مود اظهار کرد: ما ضمن کارهای درمان تحقیقات وسیعی در این زمینه انجام دادیم و از سال 62 به کمک پزشکان و دانشجویان پزشکی و رزیدنت‌های داخلی تخقیقات پایه‌ای و بالینی را انجام دادیم.

وی افزود: در سال‌های اخیر تحقیقات ما بر روی عوارض دیررس گازهای شیمایی بوده است. عوارض دیررس و درازمدت مسمومیت با گاز خردل بیشتر از دیگر سموم شیمیایی است.

این عضو آکادمی علوم جهان گفت: بیشترین استفاده از گاز خردل گوگردی در سلاح‌های شیمیایی علیه ایران استفاده شده است و به همین دلیل هنوز بعد از گذشت 3 دهه از جنگ تحمیلی عوارض شیمایی در مجروحان ما مشهود است خصوصا در ریه‌ها، پوست، چشم و سیستم ایمنی این افراد.

وی در آخر گفت: افردای که بیش از 70 درصد دچار این عوارض شده‌اند نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارند.

انتهای پیام/

نظر شما