شناسهٔ خبر: 25094348 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

فرماندار رباط کریم در گفتگو با مهر؛

کاهش جرائم در رباط‌کریم/پرونده مسکن مهر سال ۹۷ بسته می‌شود

رباط‌کریم- فرماندار رباط‌کریم از کاهش جرائم و بزه‌های اجتماعی در این شهرستان خبر داد و در خصوص وضعیت مسکن مهر نیز گفت: پرونده مسکن مهر این شهرستان در سال ۹۷ بسته می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مهدی مقاری: شهرستان و دشت رباط کریم در منطقه جنوب غربی و هموار تهران قرارگرفته و شهر رباط کریم که از قدیمی‌ترین شهرهای استان تهران است، در میان دشتی حاصل خیز و با صفا قرار دارد.

آثار تاریخی متعددی در کاوش های سال ۶۹ و ۷۳ در این شهر یافت شده که تایید کننده قدمت فراوان این شهرستان تاریخی است.

رباط کریم به دلیل قرار گرفتن در راه زیارتی خراسان به بغداد از اهمیت ویژه ای برخوردار بود، که همین امر و نیز قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، سبب ساخته شدن کاروانسراهایی مانند کاروانسرای «سنگی» ، کاروانسرای «فتحعلیشاهی» قدمتی بیش از ۳ هزار سال دارد و هرودت مورخ معروف یونانی مبنای این شهر را به دیاکو، نخستین شهریار ماد، نسبت می‌دهد و در آن زمان همدان را هگمتانه (محل اجتماع) و سپس اکباتان می‌نامیدند.

برای بررسی اوضاع اشتغال، وضعیت بزه ها و آسیب های اجتماعی، میراث فرهنگی، سرانه های ورزشی و نیز بحث پر مخاطب مسکن مهر، به گفتگو با سید مهدی ساداتی فرماندار رباط کریم، که به تازگی سکان هدایت این شهرستان را به عهده گرفته است، نشستیم، تا بیش از پیش با برنامه ها و عملکرد نماینده عالی دولت در این شهرستان آشنا شویم، این گفتگو در ادامه می آید:

* در خصوص مسکن مهر، با توجه به تعدد پروژه های آن در رباط کریم، چه نظری دارید و برای آسایش سکنه آن چه تمهیداتی را اندیشیده اید؟ 

جلسات شورای مسکن شهرستان رباط کریم به صورت مستمر تشکیل می شود، در مسکن مهر آبشناسان با ۶۲۰۰ واحد پیگیری های خوبی درخصوص مطالبات مردم صورت پذیرفته که امیدواریم در سال ۹۷ پرونده مسکن مهر در رباط کریم را به اتمام برسانیم.

* میزان سرانه ورزشی شهرستان رباط کریم چقدر است و فاصله آن با معیارهای استانداردهای ملی و جهانی چه میزان است؟ 

سرانه ورزشی در شهرستان رباط کریم پایین و حدوداً ۶۰ سانتی متر مربع است، در صورتی که مطابق استاندارد می بایست، سرانه ورزشی حدود ۲ متر مربع برای هر نفر باشد، البته فرمانداری در نظر دارد از محل ارزش افزوده در چندین نقطه از شهر رباط کریم نسبت به احداث چند سالن ورزشی اقدام کند و از این طریق بتوانیم کاستی های موجود در خصوص سرانه ورزشی این شهرستان را مرتفع کنیم.

* وضعیت میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی رباط کریم را چگونه ارزیابی می کنید و در راستای حفظ و بقای آن ها چه برنامه هایی دارید؟ 

میراث فرهنگی شهرستان رباط کریم دارای ۴۷ اثر تاریخی و فرهنگی است، که ۱۶ مورد ثبت ملی شده و ۱۱ اثر تاریخی و فرهنگی در مراحل ثبت ملی قرار دارد و مراحل کاوش و پژوهش و مطالعات آن ها انجام شده است.

 در سال ۹۶ پنج اثر تاریخی به شهرستان رباط کریم اضافه شده است، که از این جهت در استان رتبه اول را دارا هستیم.

رباط کریم ۲۵ نوع صنایع دستی در زمینه های مصرفی گلیم بافی، فرش، منبت، چوب، نگارگری و نقاشی پشت شیشه، سفال گری، تولیدات چرم، زیورآلات سنتی و ... است و برای عرضه این محصولات نمایشگاه رایگان صنایع دستی و مشاغل خانگی و روستایی از ۱۸ اسفند در کاروانسرای برگزار شد، که مورد استقبال خوب شهروندان نیز قرار گرفت.

شهرستان رباط کریم از نظر میراث فرهنگی به نام تپه های باستانی در کشور معروف می باشد که تپه «یقه» این شهرستان قدمت ۴۰۰۰ ساله دارد و قدمت شهرستان در باستان شناسی های مختلف حدود ۷۰۰۰ سال برآورد شده است.

«آسیاب آبی» و «یخچال های دوقلو بازارک» نیز در سال ۹۷ مرمت می شود.

در سال ۹۶ پنج سالن کاروانسرای حاج کمال و امامزاده هادی و مهدی (ع) و بقعه پیغمبر لوت(ص) مرمت شد.

رباط کریم دارای ۵ روستای هدف گردشگری است، که از آن جمله می توان به روستاهای «پیغمبر» ، نوده  «کیکاور» ، منجیل آباد و آدران اشاره کرد.

 در شهرستان رباط کریم دفتر خدمات مسافرتی و یک هتل و یک هتل آپارتمان و یک مهمان پذیر و ۷ مجتمع پذیرایی و گردشگری فعالیت می کنند.

در سال ۹۶ به هنرمندان صنایع دستی ۵.۲ میلیارد تومان اعتبارات وام با کارمزد ۴ درصد پرداخت و به تعداد ۳۵۲ نفر از علاقمندان صنایع دستی آموزش رایگان داده شد، برای سال ۹۷ به حدود ۶۵۰ نفر تسهیلات مشاغل خانگی و صنایع دستی با کارمزد ۴ درصد به میزان هر نفر ۲۰ میلیون تومان پرداخت می شود.

* درصد جرایم و بزه ها در سطح شهرستان رباط کریم چگونه است و توفیق پلیس و مجموعه های امنیتی را در مهار آن ها چقدر می دانید؟

خوشبختانه شهرستان رباط کریم در سال جاری در اکثر موارد جرائم وبزه های اجتماعی با شاخص رشد منفی مواجه بوده و این موضوع با عنایت به این که رباط کریم کمبودهایی در حوزه انتظامی و امنیتی دارد نشان گر موفق بودن نیروهای خدوم پلیس و دستگاه های امنیتی شهرستان در امر پایش، پیشگیری و برخورد با متخلفان وبزه کاران است.

* در راستای توسعه مسیرهای مواصلاتی و افزایش حمل و نقل عمومی و رغبت استفاده از آن، چه طرح و برنامه های عملی دارید؟ 

برای ۳ شهر و ۱۴ روستا تهیه نقشه طرح تفصیلی شهرها، بازنگری طرح هادی روستاها، اجرای طرح فاضلاب، راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب و اصلاح شبکه های فرسوده آبرسانی را در دستور کار داریم.

نظر شما