شناسهٔ خبر: 25094218 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

ذوالنور: هزینه‌های زیادی را در برجام متقبل شدیم

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، مجتبی ذوالنوری  در خصوص وضعیت صنعت هسته‌‎ای کشور و امکان بازگشت به وضعیت پیش از برجام در امر غنی سازی اورانیوم، اظهار داشت: ما در برجام هزینه‌های زیادی را متقبل شدیم، ولی تقبل این هزینه‌ها به این معنا نیست که در حوزه‌های مختلف ناتوانی داریم.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایران توان هسته‌ای خوبی را در زمینه‌های صلح آمیز ایجاد کرده و زیرساخت‌های آن را در اختیار داریم.

وی افزود: فناوری هسته‌ای را نمی‌توانند از ما بگیرند اگر چه هزینه‌هایی را روی دست ما گذاشتند، ولی به حول و قوه الهی همانطور که دکتر صالحی به خوبی اشاره کردند، ما ظرف ۴ روز می‌توانیم غنی سازی ۲۰ درصد را شروع کنیم، البته اگر این هزینه‌ها را نمی‌دادیم، شاید امروز جلوتر هم بودیم، ولی همچنان آمادگی لازم در صنعت هسته‌ای وجود دارد.

ذوالنوری با اشاره به اینکه بازگشت به شرایط قبل از برجام در برخی موضوعات دیگر زمان بر است، ادامه داد: برای مثال راکتور اراک را می‌توانستیم تسریع کنیم، ولی بازطراحی و بهینه سازی آن می‌تواند چند سال به طول انجامد، یا در زمینه ذخیزه سازی اورانیوم، ۱۱ تن و ۸۰۰ کیلو اورانیوم غنی سازی شده را به خارج از کشور فرستادیم که اگر این هزینه‌ها را نمی‌پرداختیم می‌توانستیم به میزان اورانیوم غنی سازی شده اضافه کنیم.

وی افزود: آب سنگین را می‌توانستیم در داخل هم ذخیره سازی کنیم، ولی اکنون سقف ذخیره سازی آب سنگین ما در کشور ۱۳۰ تن است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: می‌توانستیم هر دو بال فوردو را فعال کنیم، ولی الان تعطیل است و اگر یک زمانی آمریکا بخواهد توافق را نقض کند، ما از نو غنی سازی را شروع می‌کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به هزینه‌ای که در زمینه تعداد سانتریفیوژها، کشور پرداخته است، گفت: در نطنز حدود ۱۹ هزار سانتریفیوژ داشتیم که بخشی فعال و بخشی نیز غیر فعال بودند، ولی اکنون ۵ هزار و ۱۰ سانتریفیوژ فعال داریم.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در کل هزنیه‌های این گونه‌ای را کشور متحمل شده، ولی برای کم کردن روی آمریکا و در صورت خروج آن‌ها از برجام، دست روی دست نمی‌گذاریم و جوابی می‌دهیم که پشیمان شوند. 

نظر شما