شناسهٔ خبر: 25094152 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فرار رو به جلوی آمریکا: روسیه و سوریه شواهد حمله شیمیایی را پاک می‌کنند

R36444/P36447/S8,89,90,1128/CT7

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از انتشار مستنداتی که روایت‌های کشورهای غربی درباره حمله شیمیایی در شهر «دوما» را زیر سوال می‌برند مدعی شده مسکو و دمشق در حال پاکسازی منطقه از شواهد وقوع حمله هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مشخص شدن اینکه شواهدی از حمله شیمیایی در سوریه وجود ندارد مدعی شده روسیه و سوریه در تلاش برای «پاکسازی» منطقه مورد نظر هستند. 

«هیثر ناوئرت» روز پنجشنبه گفت: :«اطلاعات موثقی در دست داریم که نشان می‌دهند مقام‌های روسیه در حال همکاری با مقام‌های سوریه برای جلوگیری از ورود بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به دوما هستند.»

وی اضافه کرد: «ما معتقدیم مقام‌های روسیه با سوریه برای پاکسازی اماکن مظنون به انجام حمله شیمیایی همکاری کرده‌اند تا  شواهد استفاده از سلاح‌های شیمیایی را از بین ببرند.»

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی بیان شده که مصاحبه‌های انجام‌شده با مردم و کارکنان بیمارستان «دوما» روایت‌های کشورهای غربی درباره وقوع حمله در این منطقه را به کل رد کرده است. 

آمریکا همراه با انگلیس و فرانسه بامداد شنبه 25 فروردین‌ماه به بهانه وقوع حمله شیمیایی به مواضعی در خاک سوریه حمله کردند. 

این حمله یک هفته پس از آن صورت گرفت که گروه‌های تروریستی فعال در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق مدعی شدند که به این شهر حمله شیمیایی شده است. دولت آمریکا بلافاصله دمشق را به دست داشتن در این حادثه متهم و اعلام کرد که ممکن است به زودی به سوریه حمله کند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شد که ارتش سوریه در حال پیشروی در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق بود و به گفته تحلیلگران و کارشناسان نیازی به انجام حمله شیمیایی یا هر اقدام تحریک‌آمیز دیگر برای پیروزی نداشت. این چندمین بار است که دولت‌های کشورهای غربی در آستانه پیروزی‌های میدانی ارتش سوریه بهانه حمله شیمیایی را مطرح می‌کنند. 

علاوه بر این، مقام‌های رسمی آمریکا در بالاترین سطوح حتی در محافل علنی درباره نقش دولت سوریه در این حمله شیمیایی ادعایی تردید ابراز کرده‌اند؛ به عنوان مثال «جیمز متیس» روز پنجشنبه در یک جلسه استماع در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اذعان کرد علی‌رغم گزارش‌های رسانه‌ای، مستندات کافی درباره اینکه دولت سوریه عامل حمله شیمیایی دوما بوده وجود ندارد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی روز جمعه به نقل از مقام‌های پنتاگون نوشت با آنکه قطعیتی درباره نقش دولت سوریه در حمله شیمیایی «دوما» وجود ندارد، توئیت «دونالد ترامپ» امکان عقب‌نشینی را دولت آمریکا سلب کرده است.   

از طرف دیگر، دولت سوریه در سال 2013 با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرد.
بسیاری از رسانه‌های غربی، از جمله نشریه نیویورکر و روزنامه واشنگتن‌پست قبل از آغاز حملات اذعان کرده بودند که توازن جنگ در سوریه را شرایط میدانی تعیین می‌کند و با یک حمله موشکی محدود نمی‌توان نتایج جنگ را تغییر داد.

انتهای پیام/

نظر شما