شناسهٔ خبر: 25094024 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

دست رد اتحادیه اروپا بر سینه نتانیاهو

ايسنا : نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، که برای گفت‌وگو با مقام‌های اروپایی و تشویق آن‌ها به الگو گرفتن از آمریکا برای انتقال سفارت‌خانه‌ها به بیت‌المقدس، به مقر اتحادیه اروپا رفته بود، با مخالفت اعضای اتحادیه روبه‌رو شده‌ است.

صاحب‌خبر -

رویترز نوشت، اتحادیه اروپا درخواست «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل درباره قدس را نپذیرفته‌است. «فدریکا موگرینی» مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که ریاست نشست با نتانیاهو را برعهده داشت، به خبرنگاران گفته‌است هیچ‌یک از کشورهای آن اتحادیه قصد اقدام مشابه با آن‌چه دولت آمریکا در انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس را انجام داده،  ندارد. این در حالی‌ست که نتانیاهو این پیش‌بینی را مطرح کرده‌ بود که بسیاری از کشورهای اروپایی اقدام مشابهی انجام خواهند داد.

نتانیاهو در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل مدعی شده است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا با اعلام قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل، به روند صلح کمک می‌رساند؛ چرا که به‌رسمیت‌شناختن واقعیت پایه و بنیان صلح است.

این نخستین دیدار نخست‌وزیر فعلی اسرائیل از اتحادیه اروپا بوده‌ است و او در این دیدار تاکید کرده «رئیس‌جمهوری ترامپ حقیقت را روی میز گذاشت. راه صلح بر پذیرش استوار است و این تصمیم در واقع، راه صلح را هموار کرد.»

اما به‌نظر می‌رسد در دیداری که اعضای اتحادیه اروپا با او داشته‌اند، اروپایی‌ها نظر دیگری مطرح کرده‌اند. موگرینی اظهار داشته این اتحادیه «مایل نیست شاهد کاهش اعتبار دولت آمریکا در جریان مذاکرات صلح خاورمیانه باشد». او تاکید کرده نتانیاهو می‌تواند از دیگران انتظار داشته باشد که سفارت‌خانه‌های خود را به بیت‌المقدس ببرند، اما اروپا این کار را نخواهد کرد.

نتانیاهو در ویدئویی که بعد از دیدار با مقام‌های اروپایی در هواپیما ضبط شده، گفته از اروپایی‌ها خواسته «از نازپروردن فلسطینی‌ها» که «لازم است واقعیت را متوجه شوند»، دست بردارند.

بیشتر کشورهای جهان حاکمیت ارضی رژیم صهیونیستی بر سرتاسر بیت‌المقدس را به‌رسمیت نمی‌شناسند. اسرائیل از زمان تأسیس خود در سال ۱۹۴۸ بخش غربی بیت‌المقدس را در اختیار داشته و بخش شرقی این شهر، که تا سال ۱۹۶۷ در کنترل اردن بود، در جنگ همان سال به اشغال اسرائیل درآمد.

 

نظر شما