شناسهٔ خبر: 25093915 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در نشست تخصصی اعضای سازمان نظام روانشناسی مطرح شد

تنزل جایگاه روانشناسان پس از اجرای طرح تحول سلامت/ نظارتی بر عملکرد مسئولان سازمان نظام روانشناسی وجود ندارد

نشست تخصصی در زمینه بررسی دغدغه‌ها و مشکلات روانشناسان با حضور تعدادی از اعضای سازمان نظام روانشناسی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در نشست تخصصی که در حاشیه دیدار نوروزی که با حضور تعدادی از اعضای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برگزار شد، حمیدرضا پور اعتماد عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و مؤسس انجمن روانشناسی بالینی کودک اظهار داشت: امروزه تمام دولت‌ها در عرصه‌های بین‌المللی از روانشناسان و مشاوران استفاده می‌کنند.

وی افزود: نقش روانشناسان و مشاوران در ارکان مختلف سیاسی و اجتماعی کاملا مورد توجه است. همان گونه که در مذاکرات برجام نیز  از علم روانشناسی استفاده چشمگیری شد.

این روانشناس تصریح کرد:‌در مذاکرات برجام شاهد بودیم طرف مقابل از تکنیک‌های روانشناسی استفاده کرد و به صورت آنلاین با تشخیص زبان بدن و نوع زبان توانست رفتار طرف مقابل را حدس بزند.

پور اعتماد خاطرنشان کرد: روان‌ شناسی و مشاوره تمام حیطه های زندگی امروز اعم از فرهنگی٬ اخلاقی٬ اجتماعی٬ سیاسی و اقتصادی را تحت پوشش خود قرار داده است.

معصومه اسمعیلی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه این نشست اظهار داشت: روانشناسی  و مشاوره از مشاغل حساسی هستند که با محرمانه‌های مردم جامعه و مسولین در ارتباط هستند.

وی تصریح کرد: توجه به موضوع اخلاق در این طیف بسیار جدی است. به طوری که روانشناسان باید بتوانند اعتماد مردم را به خود جلب کنند. و همچنین صداقت باید سرلوحه کار آنها قرار گیرد.

این دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص اهمیت جایگاه روانشناسان در جامعه گفت: باید توجه داشته باشیم که مهندسی زندگی افراد جامعه و  سبک زندگی آنها امروز به دست روانشناسان و مشاوران شکل می‌گیرد .مسائلی مردم از بدو تولد تا مرگ با حرفه بازیگر مشاوره گره خورده است.

پور اعتماد در این خصوص افزود: باید به نقش مهم روانشناسان در سیاست‌گذاری بهداشت و برنامه‌های کلان روانی و اجتماعی کشور توجه داشته باشیم. اما متاسفانه طی سال‌های اخیر مشکلات زیادی گریبانگیر این قشر شده که مسئله کیفیت آموزش از جمله این موارد به شمار می‌رود.

این روانشناس ادامه داد: پس از اجرایی شدن طرح تحول سلامت که وزارت بهداشت متولی اصلی آن است جایگاه روانشناسان و مشاوران به نگاه فیزیکی و بیولوژیکی نزول یافت. متاسفانه در این دیدگاه مسائلی عادی روزانه بعضا برچسب بیماری گرفته و  بیمار محوری حرف اصلی را می‌زند.

پور اعتماد ادامه داد: مسئله مهم اینجاست که از سال 1393 و اوایل سال 1394 نقش روانشناسان در نظام سلامت کشور نادیده گرفته شده است و وظایفی که به عهده آنها بود تنها به مباحث آکادمیک و کلاسیک تقلیل یافته است.

پوراعتماد اظهار داشت: سازمان نظام روانشناسی در کنار وزارت بهداشت از متولیان اصلی ارائه خدمات روانشناسی است که این سازمان متأسفانه به دلیل نقص قانون و ضعف مدیریت به ویژه در این دوره به پایین‌ترین سطح عملکرد خود رسیده و به دلیل عدم نظارت قانونی، تعدادی از مدیران خود را صاحب این سازمان می‌دانند و هیچ حقوقی برای بازرسان و سایر اعضا قائل نیستند.

این روانشناس با انتقاد از وضعیت فعلی سازمان نظام روانشناسی گفت: اکنون 22 هزار نفر از روانشناسان در این سازمان عضویت دارند و 15 سال از تاریخ تاسیس آن می‌گذرد که به دلیل سوء‌مدیریت در طی سال‌های گذشته و به ویژه ظرف دوره سوم و چهارم هیچ گونه عملکرد موفقی از این سازمان شاهد نبوده‌ایم.

استاد پژوهشکده علوم شناختی دانشگاه شهید بهشتی گفت: از روز تاسیس این سازمان تا به حال مجمع عمومی برگزار نشده است، در حالی که بر اساس اساسنامه هر سال باید مجمع برگزار شود؛ این موضوع نشان می‌دهد صاحب منصبان این سازمان حتی برای انجمن‌های علمی و اعضای حقیقی که رای‌دهندگان و صاحبان اصلی آن هستند ارزشی قائل نشده‌اند.

پوراعتماد گفت: در تاریخ 22 آذر 1396 اعضای این سازمان از بازرسان خواستند تا به دلیل اینکه حدود دو سال از انتخابات گذشته برای ارائه گزارش مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل دهند؛ زیرا فرد به جای مانده از دوره سوم که  تایید صلاحیت نشده است، همچنان به عنوان رییس عمل می‌کند و شورای مرکزی توان جابجایی این فرد را ندارد.

وی ادامه داد: افرادی که در پست‌های کلیدی این سازمان قرار دارند تلاش‌های بسیاری برای ممانعت از برگزاری این مجمع انجام دادند که حتی برای این اقدام از وزارت کشور مجوز دریافت کردند تا این مجمع برگزار نشود. در حالی که با توجه به قانون برگزاری جلسات این مجمع باید در فضای بسته برگزار شود و نیازمند هیچ گونه مجوزی نیست. تلاش‌های این افراد تا جایی صورت گرفت که با لابی‌گری توانستند مجمع دومی که قرار  بود روز جمعه برگزار شود را لغو کنند.

وی گفت: این افراد با جلساتی که برگزار کردند برای فرماندار تشکیک ایجاد کردند که لازم است سازمان‌های مربوطه به این مشکل رسیدگی کنند.

این روانشناس در خصوص روش‌هایی برای برطرف کردن این معضلات توضیح داد:‌متاسفانه ضعف مدیریت سازمان بسیار زیاد است تا جایی که این سازمان را ناکارآمد کرده و رجوع به رای قاطبه روانشناسان و توجه به خواست آنها بهترین روش برای برطرف کردن مشکلات به شمار می‌رود. نارضایتی جامعه روانشناسی از مدیران این سازمان به قدری است که در دوره سوم تنها 18 درصد افراد در انتخابات شرکت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: حضور بازرسان و رسیدگی به فسادهای این سازمان می‌تواند کمک زیادی به برطرف کردن مشکلات روانشناسان کند همچنین تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده ٬ انحلال شورای مرکزی  انتخابات با نظارت صحیح می تواند مشکلات را حل کند.

اسمعیلی در ادامه این نشست گفت: بنده از مسئولان این پرسش را دارم که از سال 1382 تا کنون که پانزده سال از تأسیس این سازمان می‌گذرد آیا از خود پرسیده‌اند که سازمانی که امور محرمانه مردم و به تعبیری کشور را بر عهده دارد در چه وضعیتی قرار گرفته است و افرادی که قرار است در این حیطه فعالیت کنند، چه کسانی و با چه صلاحیت‌های هستند؟

وی گفت: من از جایگاه فرمانداری می‌پرسم که شما برایتان در طی این 14 سال این سؤال به وجود نیامده که در این سازمان چه می‌گذرد؟ ازا وزارت کشور می پرسم آیا نظارت بر جریان مسائل روانشناختی کشور را به عهده ندارند آیا این مسئله به امنیت و هویت ملی ما ربط ندارد؟

رئیس انجمن مشاوره ادامه داد: افرادی که اکنون به عنوان رییس سازمان تایید صلاحیت نمی‌شوند چطور می توانند عضو شورای مرکزی این سازمان با چنین مسولیتی باشند چرا نباید افراد قبل از ورود به چنین جایگاه کلیدی تائید صلاحیت شوند؟ که بعد با این همه مشکل روبرو شویم.این افراد در سیاست‌گذاری‌های کشور نقش مهمی ایفا می‌کنند . اعضای این شوری در سازمان صدا و سیما آموزش و پرورش قوه قضائیه نیروی انتظامی در ازدواج و طلاق فرزند آوری و فرزند پروری و شغل مردم از طریق تایید صلاحیت افراد هدایت کننده جامعه نقش اساسی دارند  و به گونه ای در چگونگی گفتمان جامعه نقش دارند. آیا وزارت کشور نباید از خود بپرسد که این افراد از صلاحیت کافی برخوردار هستند یا خیر؟

اسمعیلی ادامه داد: انجمن های علمی  و اعضای سازمان بر اساس قانون می‌خواستیم بازرسان نحوه عملکرد این سازمان را برای ما گزارش کنند تا در زمینه فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی این نهاد شفاف‌سازی به عمل آید که با مداخله فرمانداری این عمل اتفاق نیفتاد.

وی گفت: چطور ممکن است سازمانی که از این درجه اهمیت برخوردار است و با سیاست اقتصاد و حتی ازدواج و مسائل روحی روانی خانواده‌ها در ارتباط است بر آن نظارتی صورت نگیرد؟

رئیس انجمن مشاوره در پایان گفت: متاسفانه از آنجاییکه هیچ نظارتی بر عملکرد این سازمان صورت نمی‌گیرد روان شناسان و مشاوران که می توانند نقش اساسی در پیشبرد اهداف ملی و توسعه داشته باشند، امروز خود مأیوس و سردرگم شده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما