شناسهٔ خبر: 25093430 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

مروری بر اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت:

بررسی ضرورت تهیه طرح ویژه باغشهر تاریخی نطنز در شورای‌عالی شهرسازی و معماری/ سبک‌سازی یکی از راهکارهای اصلی برای رفع مشکلات پایتخت/ برگزاری مسابقه ایده‌ای برای بازآفرینی مجموعه صنعتی ریسباف

بررسی ضرورت تهیه طرح ویژه باغشهر تاریخی نطنز در شورای‌عالی شهرسازی و معماری، مسکن اجتماعی نیازمند خرید زمین از سوی بنیاد مسکن، سبک‌سازی یکی از راهکارهای اصلی برای رفع مشکلات پایتخت و برگزاری مسابقه ایده‌ای برای بازآفرینی مجموعه صنعتی ریسباف از مهمترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است:

تهران

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: قانون ما را مکلف کرده که زمین مورد نیاز برای اجرای مسکن اجتماعی را تأمین کنیم و به طور مشخص، بنیاد مسکن باید واحدها را بسازد. برای ساخت و ساز نیز دولت باید ردیف بودجه در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد، اما چون تخصیص‌های دولتی انجام نشده بنیاد نتوانسته این کار را انجام دهد.

حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید بکارگیری نوآوری، خلاقیت و استفاده از اقدامات نوین را امری ضروری در دستور کار ایجاد و توسعه شهرهای جدید دانست و افزود: قطعا شهرهای جدید پایلوتی برای نظام شهرسازی در کشور هستند که مسئله‌ای دفعی نبوده و باید به تدریج نهادینه و بروز پیدا کند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: آماده واگذاری زمین برای مسکن اجتماعی هستیم ولی مادامی که بنیاد مسکن توان پرداخت هزینه خرید زمین دولتی را نداشته باشد این اقدام انجام نخواهد شد.

زهره داودپور عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با حضور در سمینار تجربه کره جنوبی در انتقال پایتخت اداری بیان کرد: بحث انتقال پایتخت در ایران از ۱۰۰ سال گذشته تا کنون همواره در زمان بروز مشکلات کالبدی و اجتماعی مطرح شده و به نوعی به تقویت نگاه تمرکززدایی می‌پردازد که در حقیقت سبک‌سازی تهران به عنوان یکی از اهداف اصلی ما برای رفع مشکلات این کلانشهر محسوب می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد، درحال حاضر تهران دارای نقش‌های متعددی است که باعث شده به جاذب‌ترین منطقه برای سکونت در کشور تبدیل شود.

محمد شکرچی زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مهمترین فعالیت‌های شاخص و موثر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در موضوعات مختلفی از جمله تعیین حرایم گسل‌های کلانشهرهای تهران و همچنین توسعه کمی و کیفی شبکه شتابنگاری زلزله کشور را تشریح کرد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در حال انتخاب مشاور برای طراحی سامانه جامع املاک کشور هستیم و راه‌اندازی آن زمان‌بر خواهد بود.

محمدجواد حق‌شناس، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام این مطلب که رفع مشکلات مسکن‌مهر شهرهای زیر ۲۵هزار نفر که متولی آنها تعاونی‌ها هستند با وزارت تعاون است، اعلام کرد: تاکنون ۳۲۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵هزار نفر به مرحله نازک کاری رسیده‌ و حدود ۸ هزار واحد امسال به اتمام خواهد رسید.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در اجرای طرح بهسازی مسکن روستایی از سال ۱۳۸۴ تاکنون بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی در روستاهای کشور مقاوم و نوسازی شده است.

محمدرضا شاملو، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن اعلام تهیه و اجرای طرح های عمران روستایی ۱۱۰ روستای هدف گردشگری در سال ۹۷، گفت: بازنگری طرح هادی ۳۴۴۸ روستا و اجرای طرح هادی و بهسازی محیط ۹۹۸ روستای جدید در سال ۹۷ در دستورکار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد.

اصفهان

در نخستین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری(۹۷)، ضرورت تهیه طرح ویژه باغشهر تاریخی نطنز با حضور مسئولان ملی و استانی مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس نظر اکثریت اعضا، بازنگری طرح جامع نطنز به صورت فوریتی در ۳ ماه آتی مورد اجماع قرار گرفت.

در این جلسه، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن شنیدن طرح ویژه از سوی مشاور طرح، نظرات مسئولان استانی شرکت کننده در نشست همچون مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان، شهردار نطنز و رئیس شورای شهر شهرستان، و همچنین نظرات نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط به عنوان اعضای اصلی شرکت‌کننده در نخستین جلسه شورا در سال ۹۷ به ارایه نقطه نظرات خود در این رابطه پرداخت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: با تلاش نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی، پیگیر جذب اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان از وزرت راه و شهرسازی هستیم تا باقیمانده پروژه شش بانده کردن مسیر شهرضا - اصفهان به طول ۱۰ کیلومتر در سال ۹۷ به اتمام برسد.

مسابقه ایده‌ای برای بازآفرینی مجموعه صنعتی ریسباف از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان برگزار خواهد شد.

حجت اله غلامی، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: طرح آمایش سرزمین و آمایش استان مهمترین سند بالادستی است و به استناد همین طرح، استان اصفهان به عنوان یک استان گردشگری در نظر گرفته شده که شاخص‌ترین محور توسعه آن، گردشگری است و قاعدتاً برای اینکه بتوان استان اصفهان را به عنوان یک محور گردشگری تصویب نمود، لازمه آن فراهم نمودن زیرساخت‌های گردشگری است.

هدف این مسابقه دست‌یابی به ایده‌ها و سناریوهایی خلاقانه، تأثیرگذار، خاطره‌انگیز، كارا و در عین احترام به ارزش‌های تاریخی-فرهنگی موجود مجموعه كارخانه ریسباف جهت دستیابی به فضایی سرزنده و جذاب در این نقطه از شهر اصفهان است.

اولین جلسه کمیسیون ماده ۵ استان اصفهان در سال ۹۷ به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و دیگر اعضا برگزار شد.

خراسان رضوی

محمدرضا اخوان عبداللهیان، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در حوزه وزارت راه و شهرسازی به صورت خودجوش حرکت‌هایی را در راستای حمایت و مصرف کالای ایرانی شروع می‌کنیم و این موضوع دستور کار ثابت در هر جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی خواهد بود.

فارس

هوشنگ عشایری، معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست ستاد باز آفرینی استان فارس اظهار کرد: موضوع باز آفرینی شهری و حل مسائل و مشکلات بافت‌های ناکارآمد شهری بعنوان دغدغه نظام بوده و مورد پیگیری جدی از سوی دولت است.

فیروز تکاور، مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس گفت: ۱۹۸ کیلومتر بزرگراه، راه اصلی و راه روستایی در محورهای شهرستان فسا در دست اجرا می‌باشد که ۱۰۵ کیلومتر آن مربوط به راه اصلی و بزرگراه است.

اولین جلسه مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی با هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان فارس تشکیل شد.

سیستان و بلوچستان

مسعود مالکی، مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: برای تکمیل بزرگراه زاهدان- زابل طبق برآوردهای انجام شده حداقل بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که با توجه به طلب پیمانکاران و مشکلات احتمالی می‌توان تخمین زد که این میزان افزایش داشته باشد.

همدان

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نخستین کمیته تخصصی مدیریت شهری کلان شهر همدان که در مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی همدان برگزار شد بر آسیب‌شناسی نظام شهرسازی در این شهر تأکید کرد و گفت: باید در این جلسات به آسیب‌شناسی شهربپردازیم و اولویت‌ها را استخراج نمائیم تا بتوانیم با تقسیم کار شهری آباد داشته باشیم.

فرهاد فرزانه، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در رابطه با وضعیت کل مسکن مهر استان بیان کرد: تعداد کل واحدهای مسکن مهر در استان ۳۷ هزار و ۴۱۹ واحد است.

حبیب نادیان رفیع، مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان همدان از هزینه ۷ میلیارد تومانی برای احداث راه‌های روستایی استان و بهسازی ۱۵ کیلومتر از آنها در سال گذشته خبر داد.

بوشهر

فرزاد رستمی مدیركل راه و شهرسازی استان بوشهر در خصوص تشریح اقدامات نوروزی در سال ۹۷ اظهار کرد: در طرح نوروزی که از ۲۷ اسفند آغاز و تا هفدهم فروردین به‌طول انجامید ۹.۳ میلیون خودرو در استان بوشهر تردد داشتند که این افزایش تردد نسبت به سال گذشته افزایش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد. استان بوشهر در نوروز ۹۷ یکی از پربازدیدترین استان‌های کشور بود و در رده سوم استان‌های پر بازدید قرار گرفت.

یزد

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در پی ثبت جهانی این شهر، تفاهم‌نامه همکاری با پژوهشکده معماری بومی دانشگاه یزد برای توسعه ساخت با خشت و گل متناسب با بافت تاریخی این شهر امضا کرد.

کرمان

محمدمهدی بلوردی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان به همراه فرماندار شهرستان بافت و تنی چند از مدیران و همچنین مشاورین و پیمانکاران به منظور رفع موانع اجرایی از پروژه‌های راهسازی محور بافت کرمان و بافت -سیرجان بازدید کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان به همراه مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی از روند اجرایی پروژه بزرگراهی کرمان -زرند بازدید کرد.

قزوین

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین از واگذاری زمین جهت ساخت بیمارستان خیریه ۱۶۰‌ تختخوابی تخصصی و فوق تخصصی سجادیه در ناحیه شهری مهرگان خبر داد.

اردبیل

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از عملیات اجرایی پروژه احداث راه دسترسی منطقه ویژه اقتصادی نمین بازدید کرد.

گیلان

جلسه ارائه نهایی طرح پژوهشی ارزیابی بازآفرینی شهری بر پایه توسعه پایدار شهری در محل سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان برگزار شد.

باتلاش یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه وشهرسازی گیلان وکارشناسان حقوقی در محاکم قضایی و دفاع از حقوق دولت و برخورد قاطعانه دستگاه قضایی با تصرف اراضی، ۱۲۲ مترمربع از اراضی واملاک دولتی در بندر انزلی از تصرف خارج و به بیت‌المال بازگردانده شد.

با هدف ایجاد دفاتر تسهیل‌گری در بازآفرینی شهری پایدار و احیاء، بهسازی و نوسازی محدوده‌ها و محلات ناکارآمد شهری، نخستین جلسه ستاد اجرایی دفاتر تسهیل‌گری محدوده‌ها و محلات هدف شهری استان گیلان با حضور دستگاه‌های عضو برگزار شد.

قم

فهیمه فتاحی‌زاده، رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: مجموع کل مساحت قم ۱۲ هزار و ۹۳۹ هکتار است که چهار هزار و ۸۰۹ هکتار از بافت این شهر، فرسوده و ناکارآمد است.

کرمان جنوبی

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان از اختصاص زمینی به مساحت ۵۴۱۶ مترمربع جهت احداث کتابخانه عمومی خبر داد.

کهگیلویه و بویراحمد

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتبار ۱۰ طرح راهسازی در حال ساخت شهرستان چرام ۳۰۰ میلیارد ریال است.

مازندران

عبدالله بهادری، مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران به همراه مدیرساخت و توسعه راه‌ها با علی‌محمد شاعری نماینده مردم بهشهر و نکاء در مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

لارستان

محمدرضا باقری فرد، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان گفت: شبکه حمل‌ونقل مناسب یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی است و با توجه به اینکه نیاز کشور در زمینه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در روستاها و مناطق محروم بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

از ۲۷ فروردین‌ماه عملیات بتن الیافی تونل شهید باقری از سر گرفته شده و تا اطلاع ثانوی این تونل مسدود است.

نظر شما