شناسهٔ خبر: 25093165 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رویارویی ناوهای جنگی استرالیا و چین در آبهای ویتنام

کوالالامپور- ایرنا - منابع استرالیایی گزارش دادند: سه فروند ناو جنگی استرالیا که درحال عبور از آبهای ویتنام بودند توسط نیروی دریایی چین دراین منطقه به چالش کشیده شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رسانه های استرالیایی روز جمعه به نقل از منابع نظامی این کشور خبردادند: سه ناو جنگی 'اچماس آنزاک، اچماس توومبا و اچماس' HMAS Anzac، HMAS) Toowoomba ، HMAS) متعلق به نیروی دریایی استرالیا اوایل ماه جاری هنگام عبور از آبهای ویتنام مجبور به رویارویی با نیروهای دریایی ارتش خلق آزاد چین شدند.
منابع دفاعی استرالیا نیز این رویارویی را درآبهای ویتنام پس از سه روز حضوردر آبهای شهر هوشی مینه مورد تایید قرار دادند.
طبق این گزارش ناوهای استرالیایی به مناسبت بیستمین سالگرد همکاریهای دفاعی میان ویتنام و استرالیا و چهل و پنجمین سالروز روابط سیاسی دو کشور، برای شرکت در برنامه های مشترک لجستیکی درآبهای ویتنام حضور یافتند.
این آبها بخشی از دریای جنوبی چین است که مورد منازعه چین ، ویتنام و چند کشور جنوب شرق آسیاست.
دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود 3 و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد.
پس از پنج اقیانوس جهان این دریا بزرگ‌ترین ناحیه دریایی جهان است.
این دریا دارای صدها جزیره بزرگ و کوچک است که باهم یک مجمع‌الجزایر را تشکیل می‌دهند . این جزیره‌ها که خالی از سکنه هستند و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف بوده‌اند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.
چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.
آمریکا این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید می‌ورزد.
تاکنون منابع نظامی در چین و استرالیا در مورد جزئیات این رویارویی اطلاعات بیشتری منتشر نکرده اند و صرفا شبکه خبری ای بی سی به نقل از یک منبع نظامی که نامش را فاش نساخت گزارش داد: برخورد نیروی دریایی چین با ناوهای استرالیایی در آبهای دریای جنوبی چین مودبانه اما 'پرقدرت' بود.
ناوهای جنگی استرالیایی نیز با انتشار یک بیانیه اعلام کردند که این رویارویی پس از ترک خلیج 'سوبیک ' در آبهای فیلیپین و حرکت در آبهای مورد منازعه در ویتنام، درحالی صورت گرفت که نیروی دریایی ارتش خلق آزاد چین نیز در این آبها سرگرم رزمایش نظامی بود.
این منبع ناشناس نظامی استرالیا همچنین به شبکه 'ای بی سی' گفت: نیروهای دفاعی کانبرا برای چندین دهه،یک برنامه پرقدرت تعامل بین المللی با کشورهای درون و اطراف منطقه دریای جنوبی چین را اجرا کرده اند.
به گفته وی این برنامه شامل برگزاری رزمایش مشترک دو یا چند جانبه در آبهای این دریا ، حضور نیروی دریایی کانبرا در شهرهای بندری این حوزه جغرافیایی، عبور و مرور کشتی ها و عملیات نظارت دریایی دراین منطقه بوده است.
رسانه های دیگر استرالیا نیز امروز به نقل از مالکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا نوشتند: وی این حادثه را تأیید نکرد اما گفت که کانبرا حق آزادی ناوبری دریایی در این منطقه را دارد.
ترنبول افزود: استرالیا حق آزادی ناوبری و پرواز در سراسر جهان را تایید می کند و در دریای جنوبی چین نیز کشتی ها براساس قوانین بین المللی مرتبط با آبراههای جهانی می توانند تردد داشته باشند.
'کریستوفر پاین' وزیر دفاع استرالیا نیز برحق رفت و آمد در دریاها براساس قوانین بین المللی تاکید کرد و درعین حال گفت که حادثه ایجاد شده میان کشتی های جنگی دو کشور در دریای جنوبی چین جدی نبوده است.
آساق**1599

نظر شما