شناسهٔ خبر: 25093133 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بهروز منتقمی در خبرگزاری برنا:

دیپلماسی موفق سلطانی‌فر به رشد ورزش کمک خواهد کرد/ باید زمینه را برای ورود بخش خصوصی فراهم کنیم/ گلف ایران در سال 97 پیشرفت خواهد کرد

سرپرست فدراسیون گلف گفت: ظرفیت‌های مختلفی در همه استان‌ها وجود دارد که با بهره گرفتن از آنها رشته گلف می‌تواند روبه جلو حرکت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، بهروز منتقی سرپرست فدراسیون گلف و یکی از مدیران ورزشی توانمند کشور با حضور در خبرگزاری برنا درخصوص شرایط ورزش کشور و فدراسیون گلف صحبت کرد. متن گفتگوی خبرنگار برنا با منتقی را در زیر می‌خوانید.

وضعیت ورزش کشور در سال 96 چطور بود؟

ورزش ما در سالی که گذشت پرتحرک و پرتلاش بود و موفقیت‌های زیادی را نیز به دست آورد. همه اینها زمینه‌ساز و بسترساز موفقیت‌هایی بود که توانستیم به دست بیاوریم. رشته‌های مختلف ورزشی ما در سال 96 توانست افتخارات خوبی را کسب کرد. وضعیت ورزش کشور بستگی به فعالیت استانها دارد و هرچه قدر استانها بتوانند درخصوص پرورش قهرمانان به خوبی کار کنند قطعا ورزش کشور نیز شرایط روبه رشدی را خواهد داشت و استان‌ها می‌توانند قهرمانان زیادی را معرفی کنند. مجموعه فدراسیون‌ها فعالیت قابل ملاحظه‌ای داشتند و شخص عالی وزارت نیز مرتبا پیگیر این فعالیت‌ها بودند چون هدایت مجموعه ورزش کار سختی است. بودجه نیز به اندازه کافی به ورزش تزریق شد. ما در سال 96 هزینه خوبی را در ورزش کشور انجام دادیم و امسال سالی است که باید حاصل تلاش خود را ببینیم. ما امسال رقابت‌های مهم و سختی را پیش‌رو داریم و باید به بهترین نحو خود را برای حضور در این مسابقات آماده کنیم که در نهایت تیم‌های مختلف ما در المپیک 2020 بتوانند درخشش لازم را داشته باشند.

کشور ما در بحث دیپلماسی ورزشی چقدر موفق بوده است؟

از زمانی که دکتر سلطانی‌فر در راس وزارت ورزش و جوانان قرار گرفته با وجود اینکه زمان کوتاهی در اختیار داشته است ولی توانسته‌ایم درخصوص دیپلماسی ورزشی گام‌های بسیار مثبتی را برداریم. این موفقیت در دیپلماسی باعث شد فدراسیون‌های ما بتوانند کرسی‌های آسیایی و جهانی را به دست بیاورند. کسب کرسی در فدراسیون‌های جهانی یکی از مهمترین ابزار برای رسیدن به موفقیت است که در این خصوص عملکرد ما قابل قبول بوده است. این فعالیت و تحرکی که ما در این بخش داریم به کسب کرسی‌های بیشتر ختم خواهد شد. البته باید این را مدنظر داشت که فرصت کمی در اختیار دکتر سلطانی‌فر و تیم زیر مجموعه ایشان بوده و در آینده نزدیک ثمرات بیشتر آن را خواهیم دید.

ورزش گلف در ایران چه شرایطی دارد و آیا توانسته‌ایم انتظارات را برآورده کنیم؟

قبل از حضور من عزیزانی که حضور داشتند زحمات زیادی را کشیدند تا وضع موجود شکل بگیرد. ما در فدراسیون یک وضع موجود داریم و یک برنامه‌های آینده. فدراسیون گلف چهار انجمن دارد که در بعضی از انجمن‌ها مثل وودبال و مینی گلف شرایط ما بهتر است. در بخش آموزش عملکرد ما نسبتا خوب بوده و بیش از شش هزار ورزشکار در این رشته داریم. 25 استان ما دارای هیات هستند که فعالیت میکنند. چند استان به صورت سرپرستی اداره می‌شوند که تا خردادماه تکلیف آنها مشخص می‌شود. در آینده لازم است که زمین‌های گلف را با مشارکت بخش خصوصی افزایش دهیم. وقتی زمین‌های ما گسترش پیدا کنند جمیعت ورزشکار ما بیشتر خواهد شد. در حال حاضر لیگ برتر ما مخصوص آقایان است و بانوان نیز در لیگ دسته یک فعالیت می‌کنند. ما به نسبت توان و پتانسیل استان‌ها تعداد تیم‌ها را افزایش خواهیم داد. رقابت‌های استانی را باید استمرار بدهیم و رقابت‌های کشوری را باید در رده‌های سنی برگزار کنیم.

گلف ایران در میادین جهانی توانسته موفقیتی را به دست آورد؟

ما باید در رقابت‌های برون مرزی قوی‌تر از وضع موجود ظاهر شویم. تا به الان در رقابت‌های برون مرزی به خاطر شرایط مالی فدراسیون حضور مستمری نداشته‌ایم. اگر بتوانیم در رقابت‌های مختلف حضور فعال داشته باشیم بالطبع می‌توانیم درخصوص کسب کرسی نیز اقدام کنیم. امسال هم در مسابقات آسیایی و جهانی حضور خواهیم داشت. حضور در مسابقات بین‌المللی را فعال‌تر خواهیم کرد. وضعیت گلف در سال 97 نسبت به سال‌های گذشته تغییرات خوبی را خواهد داشت. امسال، سال پرباری برای گلف کشور است و انتخابات این فدراسیون را نیز در پیش خواهیم داشت. در برنامه‌ سالانه‌ای که به معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان تقدیم شده است و تفاهم‌نامه هزینه‌ها با کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان بسته خواهد شد. برای ارتقای برنامه عملیاتی فدراسیون دیداری را نیز با رییس کمیته ملی المپیک داشتیم که برای ما مفید خواهد بود. در صحبت‌های انجام شده با رییس کمیته ملی المپیک قرار شد بودجه ما در سال 97 افزایش پیدا کند. همچنین در صحبت‌های انجام شده با مقام عالی وزارت ایشان قول مساعد دادن که از لحاظ ساختاری به این فدراسیون کمک شود تا بتوانیم با شرایط بهترین برنامه‌های خود را عملی کنیم.

بهروز منتقمی - سرپرست فدراسیون گلف

استان‌ها چقدر می‌توانند در پیشبرد اهداف شما در فدراسیون گلف کمک کنند؟

خوشبختانه ارتباط خوبی با اکثر مدیران کل استانی داریم و از آنجا که خود من در سال‌های گذشته در منصب مدیرکلی در چند استان مشغول به خدمت بودم می‌توانیم ارتباط لازم را برقرار کنیم. از توانمندی و وضعیت استان‌ها با خبر هستم و سعی کردیم که به وسیله مدیران کل، هیات‌های استانی را فعال‌تر کنیم. هرچه قدر استان‌های ما فعال‌تر باشند قطعا در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت. فعالیت و پیشرفت ما در گلف به فعالیت استان‌ها بستگی دارد. هیات‌های ما باید از توانایی بخش خصوص بهره بگیرند و با مدیران استان‌ها ارتباط خود را بیشتر کنند. ظرفیت‌های مختلفی در همه استان‌ها وجود دارد که با بهره گرفتن از آنها این رشته می‌تواند روبه جلو حرکت کند. امیدوارم با برنامه‌هایی که برای امسال داریم گلف بتواند در ایران به جایگاه واقعی خود برسد.

کدام انجمن‌ها در فدراسیون عملکرد قابل قبول‌تری داشته‌اند؟

مینی گلف یکی از انجمن‌های ماست که نسبت به دیگر انجمن‌ها رشد بهتری داشته و در حال حاضر 32 سایت مینی گلف در کشور داریم و مردم استقبال خوبی از این رشته داشته‌اند. از آنجا که مینی گلف در زمین کوچکتر نسبت به گلف انجام می‌شود راه‌اندازی آن نسبتا راحت‌تر است. با مشارکت بخش خصوصی می‌توان زمین‌های مینی گلف را در سراسر کشور راه‌اندازی کرد و شاهد حضور خانواده‌ها باشیم. در رشته وودبال نیز فعالیت ما رضایت‌بخش بوده است و با عملی شدن برنامه‌ها رشد بیشتری نیز خواهند داشت. رسانه‌ها نیز می‌توانند در این خصوص کمک حال فدراسیون باشند و با انعکاس خبرها و معرفی این رشته سرمایه‌گذاران را به سمت گلف سوق دهند.

چکاری می‌توان انجام داد که بخش خصوصی در این رشته سرمایه‌گذاری کند؟

من دراین خصوص تجربه کافی و لازم را دارم چون هم در باشگاه مشغول به فعالیت بودم و در هم در ادارات کل و با چگونگی جذب اسپانسر و بخش خصوصی آشنایی دارم. اول باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که فدراسیون و یا رشته‌ای که می‌خواهد به سمت بخش خصوصی برود در رسانه‌ها بخصوص در صداوسیما چه وضعیتی دارد. اگر اسپانسر بخواهد در رشته‌ای ورود کند باید ببنیم ما چه خدماتی را قرار است به او بدهیم. این نوع تعاملات باید بُرد بُرد باشد. باید بستر و زمینه مختلف را برای ورود سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و این اطمینان به آنها داده شود که در قبال این سرمایه‌گذاری منافعی نیز به آنها خواهد رسید. باید منابع درآمدی را تشخیص بدهیم. بعضی اوقات ما نیز هزینه میکنیم تا اینکه بخواهیم بخش خصوصی را وارد کنیم. بخش خصوصی وقتی وارد می‌شود بعد از مدتی می‌خواهد که امتیاز بگیرد. این تعامل باید به وجود آید که دو طرف نفع لازم را ببرند. افراد زیادی را در این مدت دیدم که آماده سرمایه‌گذاری هستند ولی باید زمینه ورود را برای آنها فراهم کنیم.

یک ذهنیت در جامعه وجود دارد که رشته گلف متعلق به قشر مرفح جامعه است. آیا شما این موضوع را قبول دارید؟

این وظیفه فدراسیون و رسانه‌ها است که این رشته را بیشتر در جامعه معرفی کنند. از آنجایی که رشته گلف با فضای سبز معطوف است و در این رشته ورزشکاران پیاده‌روی زیادی انجام می‌دهند در نهایت شادابی را به ارمغان خواهد آورد. در این رشته هم فعالیت روحی وجود دارد و هم فعالیت بدنی و با ایجاد بستر مناسب برای انجمن‌ها می‌توان این رشته را در کشور گسترش داد که خانواده‌ها استفاده لازم را ببرند. اگر امکانات در کشور زیاد شود قطعا استفاده از این رشته برای همه آسان و راحت خواهد بود. زیباست که فرزندان خود را به جایی بفرستیم که همه جای آن فضای سبز است. علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند در مینی‌گلف و وودبال فعالیت کنند. یک فرهنگ‌سازی باید صورت بگیرد که رشته گلف و رشته‌های زیر مجموعه آن به دل خانواده‌ها راه پیدا کند.

صحبت پایانی.

بعد از چند سال فعالیت در رشته‌های مختلف باید بگویم هرچه قدر ورزشکاران ما در میادین مختلف بدرخشند طبعا جامعه‌ای شاد و با آرامش خواهیم داشت. امیدوار هستم که در سال جاری ورزشکاران ما در میادین مهمی که در پیش داریم بتوانند دل مردم را شاد کنند و بر قله‌های جهان قرار بگیرند.

نظر شما