شناسهٔ خبر: 25093129 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

آیت الله محسن غرویان در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد؛

برخی از امر به معروف و نهی از منکرها موجب دین‌زدگی شده است/ رفتارهای افراطیون جای تأسف دارد

مدرس حوزه علمیه قم گفت : « آن مامور گشت ارشاد اشتباه بزرگی انجام داده است. در دین اسلام کتک زدن و رفتار خشونت آمیز وجود ندارد. رفتاری که آن مأمور انجام داده یک رفتار شخصی، نادرست و قابل پیگیری است. نباید در فعالیت‌های مأموران برخوردهای فیزیکی وجود داشته باشد.»

صاحب‌خبر -

آیت الله محسن غرویان – مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در خصوص کلیپ منتشر شده‌ای که در آن مأموران گشت ارشاد با خشونت فیزیکی یک دختر جوان را مورد اهانت قرار می‌دهد، بیان کرد: «امر به معروف و نهی از منکر سه شرط دارد. شرط اول؛ فردی که قصد امر به معروف و نهی از منکر دارد، می‌بایست خودش هم به آن عمل کند که اگر جز این باشد، تاثیری ندارد. شرط دوم؛ باید زمینه تاثیرگذاری در فرد مقابل وجود داشته باشد. شرط سوم؛ معروف و منکر باید یقینی باشد و به صورت مشکوک نباشد یعنی ممکن است از دیدگاه یک نفر چیزی خوب باشد اما در نظر یک فرد دیگر آن چیز خوب نباشد.»

وی در ادامه افزود: «آن مامور گشت ارشاد اشتباه بزرگی انجام داده است. در دین اسلام کتک زدن و رفتار خشونت آمیز وجود ندارد. رفتاری که آن مأمور انجام داده یک رفتار شخصی، نادرست و قابل پیگیری است. نباید در فعالیت‌های مأموران برخوردهای فیزیکی وجود داشته باشد.»

غرویان بیان کرد: «کسانی که دست به اینگونه اقدامات خشونت‌آمیز می‌زنند باید جوابگو باشند و این تخلفات قابل پیگیری است.»

وی با بیان این مطلب که امر به معروف و نهی از منکر در حد خشونت فیزیکی نیست مگر در موارد بسیار نادر که در جامعه ایرانی مصداق ندارد، اظهار کرد: «مسئولان قوه قضاییه، انتظامات، پلیس و ضابطین قضایی باید توجه کنند که امر به معروف و نهی از منکر بگونه‌ای نباشد که اثر معکوس بگذارد. مواردی را مشاهده می‌کنیم که امر به معروف و نهی از منکر اثرگذاری مثبت ندارد، بلکه منفی است و موجب دین‌زدگی و سرخوردگی نسل جوان شده است. این صحبت‌ها بارها و بارها بیان شده  اما کسانی که در مقام اجرا باید به آن عمل کنند، نمی‌کنند.»

غرویان در ادامه افزود: «برخی دیدگاه‌های تند و افراطی در جامعه وجود دارد که این افراطیون رفتارهایی انجام‌ می‌دهند که بسیار جای تأسف دارد.»

این مدرس حوزه علمیه قم در پایان بیان کرد: «دیدگاه بنده در مقوله حجاب یک دیدگاه فرهنگی است. موضوع حجاب، حفظ عفت و ارزش های اخلاقی یک امر فرهنگی است که روش برخورد با آن هم باید به صورت فرهنگی باشد. با برخوردهای فیزیکی و خشونت‌آمیز کاری  انجام نمی‌شود و تفکر، اندیشه اخلاقی و حفظ ارزش‌ها پدید نمی‌آید. یک جوان باید خودش به مرحله‌ای برسد، زمانی که در جامعه‌ای مذهبی و دینی زندگی می‌کند، ملزم به رعایت حدودی از قانون و شرع است.»

 

نظر شما