شناسهٔ خبر: 25093118 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وال استریت ژورنال خبر داد:

روند کُند مذاکرات اروپایی برای وضع تحریم های جدید علیه ایران

رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان هفته آینده با امید به متقاعد ساختن «دونالد ترامپ» به عدم خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران- موسوم به برجام- با وی در کاخ سفید دیدار خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، «امانوئل ماکرون» و «آنگلا مرکل» هفته آینده با امید به متقاعد ساختن «دونالد ترامپ» به عدم خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران- موسوم به برجام- با وی در کاخ سفید دیدار خواهند کرد.

ماکرون و مرکل اعلام کردند که حفظ توافق هسته ای ایران هدف اصلی آنان از دیدار هفته آینده خود با رئیس جمهور آمریکا است و  ابراز امیدواری کردند که این دیدارهای جداگانه سبب شود امور در یک مسیر درست به پیش رود.

در همین ارتباط، معاون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که پاریس و واشنگتن در خصوص برنامه موشک بالستیک ایران و همچنین تلاش تهران برای گسترش نفوذ خود در منطقه خاورمیانه نگرانیهای مشترک دارند.

صدراعظم آلمان نیز روز پنج شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور فرانسه در برلین با اذعان به وجود برخی مشکلات اظهار داشت که آلمان، فرانسه و انگلیس در بحثهای مربوط به توافق هسته ای ایران با واشنگتن از موضع مشترکی برخوردارند.

مرکل در این باره گفت: «از دیدگاه من، موضوع این توافق یک موضوع مهم است، اما نمی توانیم همه موضوعات را به این توافق محدود کنیم. برنامه موشک بالستیک ایران مایه نگرانی است».

کشورهای اروپایی ضمن حمایت قاطعانه از برجام، به این نکته اشاره می کنند که واشنگتن و آژانس بین الملی انرژی اتمی پایبندی ایران به چارچوب این توافق را بارها تأیید کرده اند.

با این حال گویا رئیس جمهور فرانسه امیدوار بوده که با دستی پُر از تحریمهای جدید اتحادیه اروپا علیه ایران به واشنگتن سفر کند.

در واقع کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان در تلاشند تا متحدان اروپایی خود را به وضع تحریمهای جدید علیه شماری از شخصیتهای حقیقی و حقوقی ایران- از جمله تعدادی از مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- راضی سازند.

اما برخلاف انتظار سه کشور نامبرده، روند مذاکرات کشورهای اروپایی بر سر وضع تحریمهای جدید علیه تهران به آهستگی پیش می رود. در نتیجه، شانس آماده شدن لوایح ضد ایرانی در اتحادیه اروپا تا پیش از سفر هفته آینده ماکرون به واشنگتن، بسیار اندک است.

با این حال در جریان مذاکرات آمریکا و اتحادیه اروپا، مقامات برای رفع سه نگرانی عمده دولت ترامپ در حال تهیه یک توافقنامه سیاسی هستند. قرار است در این توافقنامه اعلام شود که ایران امکان توسعه یا آزمایش موشکهای بالستیک قاره پیما با بُردی بیش از ۱۲۴۰ مایل را نخواهد داشت، و همچنین در این توافقنامه بر امکان دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمام مکانها از جمله پادگانهای نظامی ایران تأکید می شود.

نظر شما