شناسهٔ خبر: 25093065 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر مرکز رشد دانشگاه امام خمینی (ره) خبر داد؛

اختصاص پایه‌های تشویقی برای اساتید فعال در مرکز رشد

مدیر مرکز رشد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) ضمن تأکید بر اهمیت ایده‌پردازی دانشجویان، فعالیت آن‌ها در شرکت‌های زایشی را تجربه واقعی فضای کسب و کار دانست و گفت: چنانچه فعالیت دانشجویان در شرکت‌های تحت مدیریت اعضای هیئت علمی مورد حمایت قرار گیرد، گام مثبتی در حل معضل بزرگ "حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه"خواهد بود.

صاحب‌خبر -

مجید قدیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، مرکز رشد را محیط مناسبی برای افراد صاحب ایده توصیف کرد و ادامه داد: این افراد می‌توانند با استفاده از امکانات، مشاوره‌ها و خدمات این مراکز، ایده را در یک بستر علمی و بر پایه دانش به محصول تبدیل کنند که این موضوع به خلق ثروت، ایجاد کار و کارآفرینی منجر می‌شود.

وی زمان آغاز به کار مرکز رشد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) را سال 92 پس از استقلال پارک علم و فناوری از دانشگاه اعلام کرد و توضیح داد: در حال حاضر 5 هسته فناور و 12 شرکت در مرکز ما مستقر هستند که یکی از این شرکت­ها دارای گواهی دانش‌بنیان است.

مدیر مرکز رشد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با بیان اینکه در بیش از نیمی از این شرکت‌ها، اعضای هیئت علمی دانشگاه در رأس هستند، از فعالیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در شرکت‌های مستقر در مرکز رشد خبر داد و تأکید کرد: اگر چنین الگویی مورد حمایت قرار گیرد، گامی مثبت در جهت حل معضل "حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه" خواهد بود.

قدیری ضمن اشاره به "در مرز علم" بودن مدیران اکثر این شرکت­ها و فعالیت ایشان در زمینه تخصصی‌شان، از مشغول به کار بودن 70 دانشجو و فارغ‌التحصیل علاقه‌مند در یکی از این شرکت‌ها خبر داد و اظهار کرد: در این شرکت‌ها، تحقیق و توسعه نیز در مرز علم انجام شده و می‌­تواند به ایجاد اشتغال، خلق ثروت و توسعه پایدار ‌بینجامد.

وی حضور اساتید در رأس شرکت‌های مرکز رشد را نوعی "سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر" نامید و تصریح کرد: این اساتید، هزینه پژوهش‌­های منتهی به محصول را تقبل کرده و فعالیت­های عملی این فرآیند را به دانشجو می‌سپارند. برای تکمیل این فرآیند، پیشنهاد شده اقدامات مربوط به بازاریابی نیز به صورت متمرکز انجام شده و در صورت موفقیت‌آمیز بودن، درصدی از درآمد فروش محصول نیز به دانشجو اختصاص یابد.

مدیر مرکز رشد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) ضمن تأکید مجدد بر لزوم ترویج این الگو، از برگزاری جلساتی مشترک میان معاونت پژوهشی دانشگاه و برخی شرکت‌های زایشی خبر داد و گفت: در یکی از این جلسات مقرر شد تا امکان گذراندن دوره کارآموزی دانشجویان علاقه‌مند در این شرکت­ها فراهم شود. بدین ترتیب آن‌ها زیر نظر استاد و در زمینه تخصصی خودشان فعالیت عملی را تجربه خواهند کرد.

قدیری ادامه داد: برخی اساتید که مدیرعامل شرکت نیز هستند، درخواست فراهم شدن امکان هزینه کردن گرنت در شرکت­شان را مطرح کرده‌­اند؛ چرا که این موضوع به نفع دانشجویان بوده و به توسعه کارآفرینی می‌انجامد.

وی همچنین از پیگیری طرحی برای تخصیص "پایه‌های تشویقی" به اعضای هیئت علمی فعال در مرکز و پررنگ‌تر شدن امتیازات آن‌ها در "شیوه‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی" خبر داد و با اعلام اینکه اخذ مجوز گذراندن بخشی از زمان حضور اساتید در دانشگاه در مرکز رشد نیز در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: برخی ضوابط باید به صورت کلان تصحیح شود.

مدیر مرکز رشد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) نقطه ضعف جدی اعضای هیئت علمی فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان را عدم شناخت بازار دانست و ادامه داد: به منظور رفع این مشکل و بازتر شدن دید اساتید نسبت به حوزه کسب و کار، از اساتید متخصص بازاریابی کمک گرفته‌ایم.

قدیری برخی تفاهم‌نامه‌های منعقد شده این مرکز را در حوزه ICT، تولید محتوا و اپلیکیشن و نیز قراردادی با یک شرکت چندملیتی در زمینه مواد بهداشتی برشمرد و اضافه کرد: تیم منابع انسانی این شرکت با هماهنگی اساتید در برخی کلاس‌ها حضور یافته و به تدریس برخی موضوعات مرتبط منطبق با نیازها و استانداردهای بین‌المللی پرداخته‌اند.

وی همچنین از تأیید شدن "آغازگرهای پراکسیدی و هیدرو پراکسیدی" ساخت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان این مرکز از سوی دو آزمایشگاه ذیصلاح در کشور خبر داد و تصریح کرد: این در حالی است که این محصول مورد نیاز صنعت پتروشیمی و پلیمری تاکنون تولید داخلی نداشته و واردات این محصولات عمدتاً از طریق کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک و ژاپن صورت می‌گیرد.

مدیر مرکز رشد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) افزود: در تلاش هستیم از طریق ایجاد پایلوت، آغازگرهای تولیدی این شرکت را به تدریج وارد چرخه تولید داخلی کنیم.

قدیری فعالیت یکی از دیگر شرکت‌های مستقر در این مرکز را در حوزه محیط زیست و بازیافت پسماندهای الکترونیکی اعلام کرد و توضیح داد: در این راستا و بر اساس جلساتی که از طریق استانداری و اداره کل حفاظت محیط زیست پیگیری شده، تمامی نهادها، سازمان­‌ها و شرکت‌های استان موظفند پسماندهای الکترونیکی خود را به این شرکت تحویل دهند.

وی در همین زمینه از برگزاری دومین استارتاپ محیط زیست در اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت: برگزاری این برنامه نیز با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان انجام می‌شود.

مدیر مرکز رشد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)  در پایان به شرح فعالیت یکی از شرکت‌های مستقر در این مرکز در زمینه فرآوری پسته قزوین پرداخت و تصریح کرد: این شرکت دستگاهی ساخته که می‌تواند پسته قزوین را، علی‌رغم ریز بودن آن، مغز کند. این دستگاه که با بازدهی بیش از 95 درصد پسته را مغز می‌کند، قابلیت مغز کردن یک تن پسته در روز را داراست. محصولات فرآوری شده این شرکت به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. این در حالی است که شرکت فوق در صورت جذب سرمایه و برخورداری از دستگاه‌های بیشتر می‌تواند مقدار بیشتری از این محصول را تولید کند.

انتهای پیام

نظر شما