شناسهٔ خبر: 25093045 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خواست ایران ، پاکستان برای تامین امنیت مرز مشترک اقدام کند

اسلام آباد - ایرنا - مرز مشترک پاکستان و ایران بار دیگر دستخوش تحرکات خونین تروریست ها شد و چهار مرزبان استان سیستان و بلوچستان، بامداد سه شنبه 28 فروردین ماه در درگیری با گروهکی تروریستی در مرز میرجاوه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا با وجود ابراز اطمینان از سوی مقامات پاکستانی مبنی بر همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت در مرز مشترک، تروریست ها درادامه فعالیت هایشان در این مرز چهار تن از مرزبان ایرانی را در نزدیکی مرز میرجاوه به شهادت رساندند.
آوریل - اردیبهشت ماه - سال گذشته نیز در پی کمین تروریست‌ها در نقطه صفر مرزی ایران با پاکستان ۱۰ تن از مرزبانان پاسگاه «میل ۱۰۰» از گروهان «چاهندو» منطقه میرجاوه سیستان و بلوچستان حین گشت‌زنی ‌به شهادت رسیدند.
در آن حادثه تروریستی که گروهک تکفیری‌ تروریستی موسوم به جیش‌العدل مسئولیت آن را برعهده گرفت، ستوان سوم حمیدرضا جهان تیغ، ستوان سوم علی پودینه و ستوان سوم محسن دایی‌زاده از پرسنل کادر نیروی انتظامی به شهادت رسیدند.
همچنین سربازان وظیفه حجت کاظمی، صادق خدادادی، امیر مکاری، مهدی امینی، حسین طاهریان، داوود باشتنی و یک نفر دیگر از سربازان به‌علت شدت جراحت وارده به شهادت رسیدند.
سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در پی وقوع آن حادثه تروریستی گفته بود: شلیک‌ها به سمت مرزبانان کشورمان از داخل خاک پاکستان انجام شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقدام به وسیله سلاح‌های دوربرد انجام شد.
منتظرالمهدی با تاکید بر اینکه مسوولیت اقدام بر عهده دولت پاکستان است مراتب اعتراض خود را نسبت به عملکرد این کشور اعلام کرده و از رسیدگی به این موضوع بوسیله مسوولان خبر داد.
پس از آن حادثه تروریستی'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران به پاکستان سفر کرد و در ملاقات با مقامات عالی رتبه در این کشور درباره افزایش همکاری های مرزی به تبادل نظر پرداخت.
این در حالی است که گروه های تروریستی شرور و فرقه گرا که با کمک های برخی کشورهای مرتجع عربی، رژیم صهیونیستی و آمریکا فعالیت می کنند پیش از این، مسئولیت حملات تروریستی در سال های 2015 و اکتبر 2013 که به کشته و زخمی شدن ده ها تن از مرزبانان ایرانی منجر شده بر عهده گرفتند.
ایران به منظور امنیت بخشی مرز مشترک خود با پاکستان به طول 900 کیلومتر دست به اقدامات اساسی زده است و انتظار دارد پاکستان نیز برای جلوگیری از تردد تروریستها در این مرز اقدامات مناسبی انجام دهد.
جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به تازگی برای جلوگیری از تردد غیر قانونی تروریست ها در مرز مشترک همکاری هایی را آغاز کردند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سفر اخیر خود به پاکستان در اسفندماه سال 96، در جمع خبرنگاران با اعلام خنثی سازی چند طرح تروریستی از سوی نیروهای امنیتی و نظامی دو کشور از تعامل و همکاری نزدیک بین مرزبانان دو کشور اظهار اطمینان کرده بود.
وزیر امور خارجه ایران گفته بود: تروریست ها در خاک پاکستان قصد داشتند با نفوذ به خاک جمهوری اسلامی ایران دست به اقدامات تروریستی بزنند که با هوشیاری نیروهای امنیتی و نظامی پاکستان و ایران این طرح خنثی شد.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران نیز پیش از این تامین امنیت مرز مشترک و رونق اقتصادی در این مناطق مرزی را از اهداف راهبردی تهران و اسلام آباد عنوان کرد .
سال گذشته ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان با سفر به تهران در دیدار با مقامات مختلف نظامی وسیاسی جمهوری اسلامی ایران، اطمینان داد که کشورش برای تامین امنیت مرزها از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد .
وی گفت:پاکستان برای نفوذ تروریست ها از خاک این کشور به جمهوری اسلامی ایران نیروهای تازه نفس نظامی به این مناطق اعزام می کند.
دو طرف همچنین بر احیاء ارتباطات تنگاتنگ و هماهنگی بین فرماندهان مرزی برای جلوگیری از هر نوع حادثه تروریستی و یا مقابله با آن به صورت مشترک به توافق رسیدند .
ماه ژانویه سال گذشته نیز نیروهای امنیتی و مرزبانان دو کشور برای گشت مشترک مرزی توافق کردند.
فعالیت های قاچاقچیان مواد مخدر و کالا همچنین تردد قاچاقچیان انسان در مرز مشترک از دیگر چالش هایی است که به تروریست ها برای انجام اقدامات خرابکارانه در امتداد این مرز کمک می کند.
هر سال صدها نفر از شهروندان پاکستان به دلیل نداشتن مدارک شناسایی در ایران بازداشت و به مرزبانان پاکستانی تحویل داده می شوند.
امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز در دیدار اخیر خود با 'خرم دستگیر خان' همتای پاکستانی خود در حاشیه نشست امنیتی مسکو درباره زمینه های توسعه روابط دفاعی و مدیریت مرزها به گفت و گو پرداخت.
با این وجود به نظر می رسد برخی از عناصر گروه های تروریستی همچنان در مناطق پاکستان نزدیک به مرز مشترک با ایران دارای پناهگاه های امن هستند و می توانند همچنان مرزبانان ایرانی را با حملات تروریستی هدف قرار دهند.
فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران نیز که برای عیادت از مجروحان عملیات تروریستی حمله به برجک مرزی میرجاوه به زاهدان سفر کرده است، بر مدیریت مشترک مرز بین دو کشور همسایه تاکید کرد.
سردار 'قاسم رضایی' گفت: اهداف شوم گروهک‌های تروریستی، اهدافی جدی است اما مرزبانان ما در تمامی استان های کشور به خصوص سیستان و بلوچستان با مقاومت و رشادت های خود، در مقابل عملیات کور آنان ایستاده اند.
وی تصریح کرد: دو کشور همسایه انتظار دارند مرز مشترک به صورت مشترک مدیریت شود و این امر یک طرفه میسر نیست.
فرمانده مرزبانی کشور تاکید کرد:از کشور دوست و همسایه پاکستان انتظار داریم به گروهک‌های تروریستی اجازه سکونت، آموزش و تجهیز را در خاک خود ندهند و این خواسته ملت بزرگ ایران است که مرزبه صورت مشترک مدیریت شود.
وی افزود: بر اساس برخی از اخبار رسیده، شنیده می شود ارتش پاکستان برخی از افراد گروهک‌های تروریستی را دستگیر کرده است که اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، باید آنان را به ایران تحویل دهد.
حمله اخیر تروریستی در مرز میرجاوه، انجام اقدامات بیشتر از سوی نیروهای امنیتی و مرزبانان پاکستانی برای قلع و قمع کردن این گروهک های تروریستی را بیش از گذشته ضروری کرده است.

*** نقش همکاری های دو جانبه در رفع تنش ها
البته رسانه های پاکستانی نیز با انتشار تحلیل هایی اعلام کردند که هر شهروند پاکستانی که به وطن خود عشق می ورزد، حاضر به تحمل تجاوز به تمامیت ارضی کشور دوست و برادر ایران را ندارد بنابراین دولت پاکستان نباید اجازه دهد تا تروریست ها برای انجام این جنایات جرات کنند.
با توجه به تنش های عمده مرزی پاکستان با همسایه های شرقی و غربی یعنی هند و افغانستان، به نظر نمی رسد که پاکستان بخواهد تنش در مرزهای جنوب شرقی یعنی جمهوری اسلامی ایران نیز به مشکلات خود اضافه کند.
مسائل مرزی ایران و پاکستان از سال های گذشته وجود داشته است اما این موضوع زمانی به مرحله حساس رسید که در بهمن ماه 1392 تروریست ها با ورود به خاک ایران 5 نفر از مرزبانان ایرانی را ربودند.
پس از این حادثه ممنون حسین رئیس جمهوری فعلی پاکستان در کابل و در جریان جشن جهانی نوروز با دکتر روحانی دیدار و قول مساعد داد که علاوه بر کمک به بازیابی مرزبانان، اجازه نخواهد داد که مسائل مرزی باعث کدورت میان دو کشور شود.
البته پس از چندماه مرزبانان ربوده به آغوش خانواده هایشان برگشتند، ولی چالش مرزی با پاکستان ختم نشد بلکه در 17 فروردین 94 تروریستهای مسلح با ورود از طریق خاک پاکستان به داخل خاک ایران دردرگیری با ماموران، هشت نفر از نیروهای مرزبانی را شهید کرده و به خاک پاکستان گریختند.
پس از آن چند مورد درگیری با اشرار و گریختن آنان به خاک پاکستان و از جمله حادثه تاسف برانگیز سال گذشته مبنی بر حمله به مرزبانان ایران در منقطه میرجاوه نیز تکرار شد تا بار دیگر حوادث مرزی باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران به طور جدی تر از همسایه شرقی خود پاکستان بخواهد که دست تروریست ها از خاک ایران کوتاه کرده و اجازه ندهد این اشرار به اقدامات ضدانسانی خود ادامه دهند.
مطالبه از پاکستان برای توجه بیشتر به امنیت مرزها همواره جزو مهم ترین دستورالعمل سفر مقام های ارشد سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران به کشور همسایه پاکستان بوده است.
دکتر حسن روحانی تاکنون دو بار به پاکستان سفر کرده و طی دیدار با مقام های عالی رتبه سیاسی و نظامی این کشور تاکید کرده بود که حل مسائل مرزی نه فقط برای بهبود روابط گامی موثر شناخته می شود بلکه ناامیدی دشمنان مشترک برای ایجاد سوتفاهم میان ایران و پاکستان را نیز به دنبال خواهد داشت.
دریاسالار علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز هفتم آبانماه 94 با سفر به پاکستان ضمن تاکید بر ضرورت فعال سازی ظرفیت های توافقنامه امنیتی میان ایران و پاکستان، بازتعریف روش های مقابله با ناامنی ها در مرزهای دو کشور را اجتناب ناپذیر دانست.

*** تحلیل گر ارشد پاکستان:برخی کشورها به دنبال تنش زایی هستند
طلعت مسعود' ژنرال بازنشسته و تحلیلگر ارشد پاکستان پیش از این در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد گفت: ایالات متحده و برخی کشورهای غربی می خواهند ایران را تسلیم خواسته های خود کنند، در حالی که ایران این فشارها را نمی پذیرد.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این تفکر است که هیچ دلیل و توجیهی برای حضور آمریکا در خاورمیانه و اعمال سیاست های واشنگتن بر منطقه نیست و ایستادگی تهران عامل و دلیل اصلی فشارها بر ایران است.
این ژنرال بازنشسته تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا و قدرت های غربی به این نتیجه رسیده اند که جمهوری اسلامی ایران به کشور قدرتمند منطقه تبدیل شده است، به همین دلیل آنها می خواهند که از نفوذ این قدرت منطقه ای با اختلاف افکنی و جنگ افروزی در منطقه بکاهند.
ژنرال مسعود با ابراز تاسف از افزایش اختلافات در میان کشورهای مسلمان به ویژه برخی کشورهای منطقه، گفت:اتحاد و وحدت نیاز مهم و اساسی کنونی برای کشورهای منطقه به ویژه مسلمانان است.
این تحلیلگر ارشد پاکستان تاکید کرد: عربستان سعودی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال تسلط بر منطقه هستند و عامل اصلی درگیری های موجود منطقه نیز همین نگاه و تفکر است.
آساق**6125**سیدبهادر حسینی

نظر شما