شناسهٔ خبر: 25093009 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

رجبی‌دوانی: دانشجویان بسیجی دغدغه رهبری را از مسئولین مطالبه کنند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دکتر رجبی دوانی در جمع مسئولین استانها و معاونتهای سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به دوره تاریخی آل بویه و آل صفویه عنوان داشت: اگرچه در این دوره ها دارالعلم هایی از قبیل سیدرضی، العالم الامر و کتابخانه های عظیمی و دانشمندان بزرگی همچون عضدوالدوله،‌ابن سکویه، ابن سینا، ابن خلدون و ... در عرصه های علمی در ایران درخشیدندن اما شیخ صدوق و شیخ مفید این سلاطین را جابر نامیدند؛ چون در فقه شیعه حکومت باید در اختیار صاحب و ولایت باشد.

وی افزود: با اینکه در زمان آل بویه عزاداری امام حسین(ع) و سینه زنی فعلی ابداع شد و شهادت به ولایت امیرالمومنین در اذان خوانده شده  اما سلاطین جابر بودند چون به ولایت دارند.

رجبی دوانی اظهار داشت: انقلاب اسلامی به لحاظ تمدنی تنها فرصت تاریخی است که این ظرفیت شیعه را در دست ولایت قرار داد.

وی گفت: به لحاظ تمدنی تنها کشوری که در غرب آسیا 40 سال سابقه انتخابات دارد ما هستیم درحالیکه عربستان امسال تازه در حال صادر کردن گواهینامه برای زنان خود است. با وجود ظرفیت عظیمی که در این برش تاریخی داریم و حکومت در اختیار ولی فقیه است اما در عرصه هایی کوتاهی داشته ای که مرحله دولت اسلامی جهت تشکیل تمدن اسلامی توقف داریم.

وی با اشاره به موفقیت در تغییر و تحول اساسی در ساختار سیاسی کشور بعد از انقلاب عنوان کرد: متاسفانه در خیلی از عرصه های دیگر انقلاب نکردیم و موثر واقع نشدیم. مثلا در موضوع فرهنگی در ابتدا انقلابی صورت گرفت اما به مرور زمان دچار ارتجاع شدیم که می بینیم رهبر معطم انقلاب اخیرا فرمودند که خودتان را با دهه شصت خودتان مقایسه کنید.

رجبی دوانی گفت: در موضوع قضایی نیز متاسفانه نتوانستیم رشد کنیم و این سیستم قضایی ما در حال حاضر در تراز انقلاب اسلامی نیست. موضوع قضایی قدری اهمیت برای انقلاب ما دارد که حضرت امام(ره) در سال 42 می فرمایند که دادگستری و نظام آموزش را به ما بدهید و نتیجه آن را ببینید. در ابتداری انقلاب دادگاه های انقلاب تشکیل شد که عملکرد بسیار خوبی هم داشته و مردم راضی بودند اما به مرور زمان این پیشرفت افول کرد.

وی افزود: در عرصه هنری نیز می توان با دوره قاجار مقایسه ای انجام داد. دوره قاجار که دوره سیاسی بسیار بدی بود و کشور بارها تجزیه شد اما در عرصه های هنری بسیار موثر و عالی بود که ساخت بسیاری از مرقدها و مساجد در این دوره صورت گرفت. اما ما بعد از انقلاب چه کردیم؟ حرم امام(ره) یا ساختمان جدید مجلس چه اثری از هنر اسلامی است؟

وی گفت: ما نیاز داریم به اینکه اهداف بزرگ انقلاب که تمدن ساز است را عملی کنیم که بخشی از آن به بسیج دانشجویی برمیگردد. مولفه های تمدن در منظر رهبر معظم انقلاب اول توحید و دوم معاد سوم اتصال دنیا و آخرت است.چهارمین مولفه تمدن نگاه غیر مادی به اقتصاد و پنجمین مولفه اصل برابری همه انسانها در انسانیت است. اصل بعدی برتری عالم بر جاهل و اصل بعدی خلیفه ا... شدن انسان و حاکمیت انسان صالح بر جهان است.

وی ادامه داد: اصل بعدی مولفه های تمدن اسلامی پاسخگو بودن انسان در برابر امکانات و تواناییهای خدایی است که متاسفانه الان شده رسیدن به ثروت و قدرت بیشتر. تا این تغییرات انجام نشود نمیتوانیم تمدن اسلامی را بسازیم لذا وظیفه بسیج دانشجویی مطالبه این مولفه ها از اول تا آخر است.

وی در آخر عنوان کرد: رهری در سال هفتاد در دانشگاه امام حسین(ع) فرمودند که آینده در اختیار اسلام است بلاشک و فقط ایران این آینده را رقم خواهد زد.لذا تنها وظیفه دانشجویان بسیجی برای تحقق تمدن نوین اسلامی این است که با عشق درس بخوانند تا طبق منویات رهبری اسلام آینده جهان را در اختیار بگیرند و نباید منتطر ارگان های رسمی باشند.

نظر شما