شناسهٔ خبر: 25092980 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آذربایجان شرقی| انتظار ۲۰ ساله مردم مراغه برای بهبود ترافیک شهری پایانی ندارد

R7887/P36439/S6,47/CT14

آرزوی ۲۰ ساله شهروندان مراغه‌ای برای بهره برداری کامل از خیابان جام جم که باهدف بهبود وضعیت ترافیکی در این شهرستان آغازشده بود در پیچ‌وخم وعده شرکت پیمانکار محقق نشده و مردم از وضعیت ترافیکی در این شهرستان رنج می‌برند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مراغه، ترافیک شهر مراغه این روزها به معضل بزرگی برای شهروندان این شهر تبدیل‌شده وزندگی آنها را با مشکلات زیادی مواجه کرده که تردد روزانه چندین هزار خودرو شخصی و نیز ناوگان عمومی در خیابان‌های مراغه که بر اساس نیازهای امروز شهری طراحی نشده و همچنین پارک خودرو در حاشیه خیابان‌ها به‌صورت دوبله و بیشتر، ترافیک در این شهر به‌صورت آزار دهنده‌ای در حال تشدید است.

وجود برخی ادارات ،مؤسسات ،مدارس ،واحدهای صنفی و مشاغل پرمخاطب در خیابان‌های اصلی شهر در سال‌های اخیر وضعیتی برای حل مسئله و مشکل ترافیک شهری به وجود آورده است.

عدم برنامه ریزی‌های شهری، کمبود عوامل کنترل ترافیک، سفرهای بی موردخودروهای شخصی ته سرنشین در کنار استقرار مدارس در خیابان‌های اصلی در ساعات اولیه ظهر و ابتدای شب همه و همه عوامل دست در دست هم داده‌اند تا مشکلی به نام گره ترافیکی در این شهرستان ایجاد شود.

باوجود برخی از پارکینگ‌های خصوصی در حاشیه خیابان‌های اصلی و که ظرفیت برخی از آن ها به کمتر از 50 خودرو می‌رسد نیاز مبرم این شهرستان به ایجاد و احداث پارکینگ طبقاتی در این مناطق بیش از پیش احساس می‌شود.

پای صحبت شهروندان و رانندگان مراغه که می‌نشینیم صحبت‌های زیادی برای گفتن دارند و ضروری است مسئولان چاره‌ای اندیشه کنند.

طرح ترافیکی که به جای حل مشکل ترافیک را سنگین‌تر کرد

در ماه گذشته راهنمایی و رانندگی این شهرستان با مشارکت و همکاری شهرداری اقدام به اصلاح برخی از خیابان‌های این شهرستان با اعمال طرح ترافیکی و خط ویژه نموده‌اند.

با اجرای این طرح نه‌تنها مشکل ترافیکی این شهر برطرف نشد بلکه بر شدت ترافیک مراغه افزوده شده و مشکلات ترافیکی زیادی را برای شهروندان و رانندگان خودروهای عمومی به وجود آورده است.

در این طرح مسیر تردد ناوگان اتوبوس‌های درون‌شهری به خیابان جام جم به عنوان محور ترافیکی شهر تا کنون نه‌تنها از ترافیک درون‌شهری نکاسته است، بلکه زمینه ازدحام و ترافیک را نیز در این خیابان فاقد برخی امکانات شهری ایجاد کرده است.

تردد برخی اتوبوس‌های در مسیر منتهی از میدان طلوع فجر به خیابان جام جم به دلیل تک بانده بودن آن و تردد خودروهای عمومی در کنار اتوبوس‌های درون شهری موجب ایجاد ترافیک در این شهرستان شده است.

مردم مراغه بعد از انتظار برای اجرای طرح‌های ترافیکی در برخی از خیابان‌های پرتردد راهنمایی و رانندگی شهرستان از ماه گذشته طرحی را اجرا کرده است ولی متأسفانه نه تنها ترافیک کم نشد بلکه بر میزان ترافیک در این شهرستان افزایش یافت.

طرح‌های کارشناسی نشده علت ترافیک مراغه

پویا خدایی شهروند مراغه‌ای در گفت و گو با خبرنگار تسنیم ،یکی از مهم‌ترین علت‌های ترافیک در این شهرستان را نظارت‌های پایین پلیس راهنمایی و رانندگی در این شهرستان عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته نظارت پلیس راهنمایی و رانندگی بر ترافیک وپارک‌های دوبل در برخی از خیابان‌های این شهرستان کاهش یافته است، اظهارکرد:خیابان کاشانی مراغه یکی از خیابان‌های پرتردد در مرکز شهر بوده و با توجه به ترددخودروهای سواری و اتوبوس‌های درون شهری و برون شهری از این مسیر برخی از رانندگان اقدام به پارک دوبل می‌کنند که متأسفانه به دلیل کم عرض بودن این خیابان مردم را با مشکل ترافیک روبرو می‌کند.

در سال‌های گذشته مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی در میدان کشاورز مستقر بودند و اجازه توقف دوبل را نمی‌دادند ولی از سال گذشته هیچ مأموری نظارت نمی‌کند و این امر موجب نارضایتی شهروندان شده است.

جام جم جاده‌ای خالی از جذابیت برای شهروندان

عدم وجود هرگونه خدمات رفاهی به را شهروندان در خیابان جام جم به جای مسیری پرتردد به یک خیابان خالی از جذابیت برای تردد شهروندان تبدیل شده است.

زیباسازی و فضاسازی به عنوان حلقه مفقوده خیابانی که قرار است محوری‌ترین مسیر تردد شهری باشد، چشم اندازهای جذابی برای رهگذران و شهروندانی که از آن ترددمی‌کنند ایجاد نکرده است.

عدم وجود برخی امکانات رفاهی هم چون عدم وجود حصار و محافظ برای برخی از نقاط خالی از طرح‌های عمرانی در گوشه و کنار این خیابان، نبود پیاده روی مناسب و نیز عدم وجود کمترین اماکن رفاهی عمومی در آن آن را به یک طرح ناموفق در این شهرستان تبدیل کرده است.

شرکت آتی ساز در اولین تبلیغات خود در زمان قبل از آغاز اجرای این طرح در این شهرستان بنرهایی بزرگ و نقشه‌های زیبایی برای شهروندان این شهرستان در سطح شهر نصب کرده بود که همه با دیدن آن تصور می‌کردند با اجرای این طرح زیبا مراغه به یک نقطه اقتصادی بازرگانی و خدماتی تبدیل خواهد شد ولی متأسفانه برخی کم‌کاری مسئولان زمان حاضر در خصوص شرایط اجرای پروژه توسط آتی ساز مردم این شهرستان را با مشکل روبرو ساخته است.

محمد زینالی یکی از شهروندانی که در خیابان جام جم در حال عبور بود در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در مراغه،اظهار داشت: شرکت آتی ساز در اولین زمان احداث این پروژه با نصب بنرهای تبلیغاتی نظر مردم و مسئولان این شهرستان را برای اجرای این طرح جلب کرد ولی در عمل هیچ فعالیت مثبتی در این شهرستان انجام نداد.

وی افزود:پارکینگ‌های زیرزمینی که زمانی با تبلیغات مختلف از آن به عنوانبزرگ‌ترین طرح پارکینگ شهری یاد می‌شد، اکنون به قفل‌های بزرگ زنگ زده‌ای بردرب‌های خود می‌بیند و این شاهدی به رعدم وجود تلاش و انگیزه لازم به را تکمیل این طرح بزرگ شهری در مراغه است.

تکمیل طرح بزرگ شهری مراغه

محمدرضا احمدی هم در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در مراغه، از تکمیل طرح بزرگ شهری "خیابان جام جم " مراغه خبر داد و گفت: با انتقال ایستگاه‌های اتوبوس درون شهری به این خیابان در تلاش هستیم اقداماتی در راستای تکمیل و بهره برداری از این طرح را انجام دهیم.

شهردار مراغه در ادامه با اشاره به ساخت هندسی این طرح، گفت: برای رسیدگی به روند اجرای این طرح از سوی شهرداری،واحد ویژه‌ای برای این منظور ایجاد شده و امیدواریم با بهره برداری از این طرح بزرگ شاهد کاهش ترافیک و رونق اقتصادی در این شهرستان باشیم.

وی ادامه داد: تحمیل برخی هزینه‌ها به دلیل عدم واگذاری به موقع واحدهای تجاری و تعهدات معوقه که ماهانه بیش از 2 میلیارد ریال به شهرداری تحمیل می‌کرد اکنون بارایزنی‌ها و توافقات انجام شده با صاحبان این واحدها مرتفع شده است.

شهردار مراغه در پایان گفت: با ادامه روند پیگیری‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر تکمیل و بهره برداری کامل از این خیابان در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

حال با این اوصاف از مشکلات مردم مراغه در خصوص ایجاد ترافیک در سطح شهر امید است مسئولان این شهرستان راه حلی برای برطرف کردن این معضل اجتماعی ارائه کنند.

گزارش: علی جعفرزاده

انتهای پیام/ش

نظر شما