شناسهٔ خبر: 25092971 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اصفهان| توان دفاعی و بازدارندگی ایران در بالاترین سطح قرار دارد

R41346/P36439/S6,51/CT2

فرمانده گروه ۲۲ توپخانه ارتش در شهرضا گفت: توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر چنان هراسی به دل دشمنان انداخته است که از هیچ تلاشی برای ممانعت و جلوگیری از این حرکت شتابان کوتاهی نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا، 40 سالی می‌شود که ارتش جمهوری اسلامی ایران یک روز از تقویم رسمی کشور را به نام خود می‌بیند. روزی که برای نخستین بار به فاصله حدود 2 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توسط امام خمینی(ره) به نام ارتش نامگذاری شد تا پاسخی مناسب باشد به وفاداری ارتشیان به آرمان‌های انقلاب اسلامی.یگان توپخانه و موشکی بدون شک یکی از یگان‌های موثر در نبرد زمینی است که بخش اعظمی از توان یک نیرو را بر دوش می‌کشد.

سامانه‌های توپخانه‌ای در نقش آفند و نیز پشتیبانی از یگان‌های عمل کننده در صحنه نبرد زمینی هرچه از قدرت آتش گسترده تری برخوردار باشند، می‌توانند به همان میزان سرنوشت جنگ را نیز عوض کنند.

سرهنگ شهرام میناپور فرمانده گروه 22 توپخانه نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم به برخی دستاوردها و توانمندی‌های این یگان تخصص ‌محور پرداخته که متن کامل این گفتگو را در زیر می‌خوانید.

تسنیم: با تبریک 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی، درباره فلسفه نامگذاری 29 فروردین به نام روز ارتش و حماسه‌آفرینی های نیروی زمینی توضیح بفرمایید؟

سرهنگ میناپور:همانطوری که همه ملت شریف ایران می‌دانند پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعدادی از جریانات معاند و بدخواهکه به خیال اشتباه و خام خود در لایه‌های انقلاب و نظام هم رسوخ کرده بودند، با علم و آگاهی از اینکه بدنه اصلی ارتش در آینده همراه و همگام با اصل نظام و انقلاب در خدمت رهبری انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و این موضوع را خطری جدی و سدی عظیم در مقابل جریانات و اهداف انحرافی خود می‌دانستند، ندای انحلال ارتش را زمزمه کرده و در گوشه وکنار به بهانه‌های مختلف از جمله اینکه ارتش شاهنشاهی است و متعلق به زمان طاغوت است، قصد وارد نمودن ضربه اساسی را بر پیکره انقلاب داشتندکه با بصیرت، دور اندیشی و اشراف معنوی رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) این نقشه شوم آنان راه به جایی نبرده و ایشان در پیامتاریخی خود در فروردین سال 59 خطاب به ارتش و ملت ایران در یک فرمان 3 ماده ای امر فرمودند: «که ارتش جزئی از ملت است و بایستی با همان اقتدار و صلابت باقی بماند و هر سال با ساز و برگ نظامی خود بجهت نشان دادن این اقتدار و صلابت در شهرها اقدام به رژه نماید». که از همان سال تاکنون هر ساله روز 29 فروردین سالروز ارتش جمهوری اسلامی ایران نام گرفته است.

تسنیم: می‌توان صدور پیام تاریخی امام خمینی(ره) درباره ارتش را یک نقطه عطف برای این نیروی نظامی دانست؟

سرهنگ میناپور: به طور قطع همینطور است و در پاسخ به این سئوال شما عرض کنم که اگر این پیام تاریخی و فرمان سرنوشت ساز امام راحل نبود واقعا کسی نمی‌توانست تصور کند که انقلاب سرانجامش به کجا خواهد انجامید و بدخواهان و معاندان این انقلاب و ملت عزیز ایران بر این مردم و این ملت چه خسارات و لطماتی را تحمیل می‌کردند. فرمان تاریخی علاوه بر اینکه برای ارتش یک نقطه عطف محسوب می‌شود، برای کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز یک نقطه عطف محسوب می‌شود.

تسنیم: در زمینه سلسله عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس توضیح بفرمایید؟

مینا‌پور:نبرد بیت‌المقدس را می‌توان شاهکار نظامی جنگ ایران و عراق دانست، پس از پایان عملیات فتح‌المبین، برای عراق آشکار شده بود که منطقه خرمشهر و غرب کارون هدف بعدی ایران خواهد بود. از پایان فتح‌المبین تا آغاز بیت‌المقدس تنها یک ماه فاصله بود، بنابراین، آماده کردن نیروهای مردمی و غیر حرفه‌ای در این زمان کم از جمله کارهای عجیب سپاه پاسداران بود، اما نکته بارز این عملیات، یعنی دلیل اصلی شکست نیروهای عراقی تاکتیک ویژه این عملیات (عبور از رود کارون) بود که در واقع، موجب شکست قطعی عراق و انهدام کامل نیروهای این کشور در عملیات مزبور شد و شکست عراق در عملیات فتح‌المبین به دنبال دو شکست قبلی روی داد. گسترش حضور نیروهای مردمی و هماهنگی ارتش و سپاه که در راستای استراتژی برتر نظامی ایران قابل تعریف بود، همراه با اتخاذ تاکتیک ویژه، دور زدن نیروهای عراقی و بستن عقبه‌های دشمن در تنگه عین خوش و رقابیه با استفاده از جناح‌های باز مواضع پدافندی ارتش عراق در شمال و جنوب منطقه عملیاتی، هم زمان با تک جبهه ای در جبهه شوش و دزفول سبب پیروزی در این عملیات شد.

تسنیم:اگر بخواهیم مروری بر نقش و حضور رزمندگان گروه22 توپخانه شهرضا در سال‌های دفاع مقدس داشته باشیم، درخشان‌ترین فصل از این حضور را چه می‌دانید؟

سرهنگ مینا‌پور: به نظر بنده مقطع بسیار حساس دفاع مقدس از زمان هجوم نیروهای بعثی و آغاز جنگ تحمیلی بود تا زمانی که ماشین جنگی عراق متوقف و از پیشروی باز ماند که در این مقطع حساس نام پرافتخار گروه22 توپخانه به عنوان اولین یگان‌های مدافع در تاریخ دفاع مقدس به ثبت رسیده است.

تسنیم:موفقیت‌های ارتش در زمین‌گیر کردن متجاوز در یک سال و نیم آغاز تجاوز رژیم بعثی عراق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سرهنگ مینا‌پور:این موضوع در واقع همان اتفاقی است که نه تنها صدام بلکه جهانی که حامی او بودند را در شگفتی فرو برد چون در تمام اتاق‌های جنگ و فکر خود به این چنین ارزیابی نرسیده بودند که ارتش ایران با تمام چالش‌هایی که پشت سر گذاشته بود این توان را داشته باشد که عراق را در زمین و دریا و آسمان متوقف کند که این اتفاق مبارک به پاس زحمات تمامی دلسوزان انقلاب و ایران محقق شد.

تسنیم: چه تحلیلی از همکاری و رابطه بین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه ارتش و سپاه دارید؟  

سرهنگ مینا‌پور: کشور عزیز جمهوری اسلامی ایران متعلق به آحاد مردم و ملت شریف ایران است و همه ما موظفیم در این کشور و مملکت که پرچم الله بر تارک آن می‌درخشد و نظام اسلامی آن با استمداد و استعانت از تعالیم روح بخش قرآن مجید استوار شده است، از آن دفاع کنیم. بنابراین هیچ فرقی نمی‌کند که شما چه عنوانی داشته باشید، مهم هدف است و اینکه شما در راه خدا و برای خدا و به فرمان خدا عمل کنید، حال ارتشی، سپاهی، بسیجی، کارمند، کارگر و چه رئیس و مرئوس باشید و ما این را در 8 سال دوران دفاع مقدس عملاً به منصه ظهور رساندیم.

تسنیم: می‌دانیم که ارتش ایران قبل از انقلاب قدرتمندترین ارتش منطقه به شمار می‌رفت و به لحاظ تجهیزات و آموزش از سطح بالایی برخوردار بود با این حال چرا قدرت بازدارندگی ارتش جمهوری اسلامی ایران نتوانست مانع از حمله عراق شود؟

سرهنگ مینا‌پور: با توجه به وجود مولفه‌های توان رزمی در ارتش ایران، در سال‌های اول پیروزی انقلاب و به علت تغییرات ایجاد شده در شاکله ارتش و وجود احساسات انقلابی و نیز خیانت‌های بعضی از مسئولان سرسپرده همانند بنی صدر و عناصر نفاق که در پیکره انقلاب نفوذ کرده بودند و شعار انحلال ارتش را سر می‌دادند و همچنین اوضاع سیاسی حاکم بر جامعه، قدرت انسجام بخشی،هدایت و رهبری و فرماندهی نیروی‌های نظامی در به کارگیری توانمندی‌های تجهیزاتی به شدت تضعیف شده بود و همین علت کافی بود تا با وجود در اختیار داشتن آن تجهیزات و تحلیل اینکه ایران نمی‌تواند از این توانمندی استفاده کند صدام به تحریک استکبار به خود اجازه حمله به خاک جمهوری اسلامی ایران را بدهد.

تسنیم:ویژگی‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران را تشریح کنید؟

سرهنگ مینا‌پور: ارتش جمهوری اسلامی ایران بر اساس سه اصل بنیادین شکل گرفته و این سه اصل همانند خون در رگ‌های آن جاری است و این سه اصل عبارتند از: ایمان، انضباط و آموزش که شاید بتوان همین سه اصل را ویژگی ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست.

تسنیم:روحیه ولایت‌مداری و تبعیت کامل ارتش از رهبری نظام چه در زمان امام و چه در زمان رهبری فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت الله خامنه‌ای از چه چیزی نشأت گرفته است؟

سرهنگ مینا‌پور: نظام جمهوری اسلامی ایران و خط مشی‌های سیاسی آن جدای از باورهای دینی و مذهبی مردم نیست و لذا هم سو بودن این مهم با یکدیگر رهبری کشور را صرفاً در بعد سیاسی محدود نکرده و مردم همانند باورهای دینی خود رهبری را لازم و اصل در راه رشد و تعالی کشور می‌دانند.

تسنیم:بی شک موضع تحریم‌های بین‌المللی بر علیه کشورمان برخی از سران جهان استکبار را دچار توهم ضعف در ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران ساخته به گونه‌ای که بعضاً تهدیدهایی را مطرح می‌سازند. آمادگی نیروهای نظامی را در برخورد قاطع با این یاوه‌سرایی‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سرهنگ مینا‌پور: بحث تحریم و نوع برخورد و یا تحلیل جهان استکبار از جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح ما یک سوژه کاملا نخ نما و کهنه است که سال‌های بسیاری است که ملت، مردم و نیروهای مسلح با آن آشنا هستند. ما هیچگاه تحریم سیم خاردار در زمان دفاع 8 ساله را فراموش نکرده‌ایم که تمام دنیای استکبار با تمام امکاناتش در مقابل ما ایستادند و در نهایت حقانیت، مظلومیت و ایمان ما پیروز میدان بود. بنابراین و به گواه تاریخ و شهادت حضور مردم و حتی خودشان علیرغم تمامی این دسیسه‌ها، توطئه‌ها و برخوردهای ظالمانه،راه ترقی، پیشرفت، صلابت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران هر روز درخشان تر از گذشته در حال پیمایش و حرکت به سمت فتح قله‌های افتخار است. توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر چنان هراسی به دل دشمنان انداخته است که شما هم شاهد هستید با بهانه جویی‌های مختلف از هیچ تلاشی برای ممانعت و جلوگیری از این حرکت شتابان کوتاهی نمی‌کند.

تسنیم:زیباترین خاطره‌ای که از سال‌های دفاع مقدس دارید، چیست؟

مینا‌پور:شیرین‌ترین خاطره‌ای که بنده از دفاع مقدس دارم لحظه‌ای بود که خبر آزادسازی خرمشهر اعلام شد که تمام مردم ایران همانند فردی که فرزند گم شده خود را یافته باشد یکسره در شور و شادی و نشاط بودند و قطعاً این عملیات بزرگ بود که زمینه‌ساز پیروزی‌های پی در پی آتی ما در عرصه دفاع مقدس شد.

انتهای پیام/ش

نظر شما