شناسهٔ خبر: 25092954 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دهیل:پمپئو احتمالا از کمیته سنا رای اعتماد نخواهد گرفت

تهران – ایرنا – تارنمای خبری دِهیل که دارای منابع معتبری در کنگره امریکاست با اعلام خبر رای‌گیری دوشنبه آینده در کمیته روابط خارجی سنا برای تایید یا رد صلاحیت «مایک پمپئو» نامزد پیشنهادی تصدی وزارت امور خارجه امریکا، نوشت: وی احتمالا موفق به اخذ رای کافی نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از این رسانه، در صورت رد صلاحیت وی در کمیته روابط خارجی، رئیس این کمیته همچنان این اختیار را خواهد داشت که تصمیم‌گیری دراین خصوص را به صحن اصلی ارجاع دهد.
این اتفاق پیش از این تنها یکبار در سال 1945 و زمانی رخ داده بود که «هنری والاس» نامزد تصدی وزارت بازرگانی دولت «فرانکلین روزولت» نتوانست حمایت اعضای کمیته مربوطه را جلب کند.
اکنون هم به نظر می‌رسد پمپئو با وجود برتری شمار نمایندگان جمهوریخواه در کمیته روابط خارجی مجلس سنا، با کمبود حامی مواجه باشد.
این موضوع از آنجا ناشی می شود که «راند پال» نماینده جمهوریخواه، در همراهی با اعضای دمکرات‌ کمیته، با انتصاب وی به عنوان وزیر امور خارجه مخالفت کرده است.
«کریستوفر کونز» اکنون تنها عضو دمکرات این کمیته است که نظر خود را اعلام نکرده و با این حال، بعید است که وی دیدگاه مساعدی نسبت به نامزدی پمپئو داشته باشد.
این در شرایطی است که حتی در صورت ارجاع رای‌گیری به صحن اصلی سنا، پمپئو نیاز به رای موافق همه نمایندگان جمهوریخواه و دست‌کم یک نماینده دمکرات خواهد داشت؛ موضوعی که تایید صلاحیت او را با اما و اگرهای زیادی مواجه می‌کند.
رئیس جمهوری آمریکا اخیرا «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه دولت خود را برکنار کرد و پمپئو رئیس آژانس مرکزی اطلاعاتی (سیا) را به عنوان گزینه جایگزینی وی پیشنهاد داد.
وی روز پنجشنبه در صفحه توئیتر خود، پمپئو را فردی «خارق العاده» خواند و با انتقاد دوباره از دمکرات ها، از سنای آمریکا خواست که صلاحیت او را تایید کند.
شبس ** 9386 **1859

نظر شما