شناسهٔ خبر: 25092932 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

احدی: سلوک واقعی قرآن و اهل بیت (ع) هستند / فرق بین محب و محبوبین ائمه(ع)

اختصاصی ابنا

یک استاد حوزوی گفت: سلوک را خراب نکنید و آن را از بین نبرید، بدانید که سلوک واقعی قرآن و اهل بیت(ع) است و تنها سالک الی الله امیرالمومنین(ع) است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) - ابنا - حجت الاسلام و المسلمین مهدی احدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، شامگاه چهارشنبه 29 فروردین ماه در جلسه درس اخلاق خود که در مرکز تحقیقاتی آموزشی جواد‌الائمه(ع) شهر مقدس قم برگزار شد، با توجه به حلول ماه شعبان گفت: بعضی از خصلت ها به آسانی به دست نمی آید، مثل همین خصلت هایی که ماه شعبان دارد. در این ماه از خداوند متعال بخواهید که به شما کمک کند تا سنت های پیامبر(ص) را انجام دهید.

وی ادامه داد: سعی کنید در این ماه حداقل چند تا از این سنت های پیامبر(ص) را حتما انجام دهید. همچنین یک ساعت در سحر بیدار شوید و مناجات و دعا داشته باشید. در این ماه زیاد صحبت نکنید و حرف نزنید. اگر هم تا حالا سخن لهو و بیهوده داشتید در این ماه خود را اصلاح نموده و دهان را از لهو و بیهوده گویی ببندید و قدری با خدا باشید.

عبادت پیامبر(ص) به قصد گرامی داشت خدا نه ترس جهنم

این استاد حوزوی با اشاره به هدف عبادات پیامبر(ص) اظهار کرد: پیامبر(ص) شب ها تا صبح بیدار و به عبادت بود و روزها نیز روزه بودند. و همیشه می گفتند عبادت من از ترس از جهنم نیست بلکه به خاطر گرامی داشت خدا است، بدانید این خصلت ها به سادگی بدست نمی آید.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) به قدری شب ها ناله داشتند و روزها نیز در عالم خشیت بودند که همه فکر می کردند نبی مکرم اسلام(ص) حاضر نیست در این دنیا بماند و می خواهد زودتر پرواز کند و برود.

غش کردن آیت الله بروجردی با شنیدن آیه ای از قرآن

حجت الاسلام و المسلمین احدی با اشاره به بیهوش شدن برخی از علماء با شنیدن برخی آیات قرآن، گفت: برخی از اولیاء الهی با شنیدن آیه « نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ، الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ ؛ آتش افروخته خداست، که بر دلها غلبه می یابد» غش می کردند.

وی ادامه داد: خادم مرحوم آیت الله بروجردی می گوید، یک دفعه دیدم در مجلسی حال ایشان عوض شد و وی را به اتاقی بردیم و گفتیم چه شده است؟ ایشان گفتند: مگر نمی شنوید خطیب چه می خواند و خطیب داشت این آیه را می خواند: «یَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ کُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَی النَّاسَ سُکاری‏ وَ ما هُمْ بِسُکاری‏ وَ لکِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَدیدٌ» وقتی زلزله قیامت می آید مادر بچه را از ترس می اندازد، رمز بندگی را آنها فهمیدند و این چنین بیهوش شدند.

این استاد حوزوی با تذکر اینکه ترس شما کم شده و گناه می کنید، گفت: ترستان کم شده است و هر کجا هر پولی می دهند، هر غذایی می دهند می گیرید و می خورید و هر حرفی را می زنید و هر حرفی را هم گوش می دهید و ترسی ندارید و گناه می کنید. مراقب باشید نفس رحمانی داشته باشید.

فرق بین محب و محبوب خدا و اهل بیت(ع)

حجت الاسلام و المسلمین احدی با اشاره به اینکه بین محب و محبوبین فرق است، گفت: همه خداوند را دوست دارند وشما همه محب هستید اما محبوب نیستید. بعضی محضر ائمه(ع) می رسیدند و می فرمودند شما محب ما هستید ولی محبوب ما نیستید.

وی ادامه داد: ائمه(ع) می فرمودند شما ما را دوست دارید و محب ما هستید اما روش و سیره ما در شماها پیدا نمی شود و محبوب ما نیستید. محبوب کسی است که مربوب خدا و در مکتب خدا ربوبیت گرفته است.

ویژگی های محبوبین / اول خصلت خستگی ناپذیری

حجت الاسلام و المسلمین احدی با اشاره به ویژگی ها و خصلت های محبوبین گفت: این جور محبوب شدن خصلت هایی دارد که اولین خصلت آن خستگی ناپذیری است که خداوند در آیه 38 فصلت به خستگی ناپذیر بودن فرشتگان اشاره نموده و فرموده است: « فَإِنِ اسْتَكْبَرُوا فَالَّذِينَ عِنْدَ رَبِّكَ يُسَبِّحُونَ لَهُ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَهُمْ لَا يَسْأَمُونَ؛ پس اگر کافران از پرستش خدا تکبر و بزرگ منشی ورزند فرشتگان و قوای بی‌نهایت عالم بالا که نزد خدایند شب و روز بی‌هیچ خستگی و ملال به تسبیح و طاعت حضرت حق مشغولند.».

وی ادامه داد: محبوبین شب و روز در حال تبلیغ دین هستند و اصلا خسته نمی شوند.

دوم خصلت بی توقعی از ستایش / نگوید احدی شاگرد فلان استاد بودم

حجت الاسلام و المسلمین آیت الله احدی نداشتن توقع ستایش را دومین ویژگی محبوبین دانست و بیان کرد: خصلت دیگر محبوبین نداشتن توقع ستایش است آنها هیچ توقعی برای ستایش شدن ندارند. بارها عرض کردم نگویید بنده شاگرد فلان استاد بوده ام، آنها خیلی بزرگ و عظیم بودند، خواهشا نگویید بنده شاگرد فلان استاد بوده ام.

عارف کافر / کسی که عبادت خودش را می بیند

این استاد حوزوی با اشاره به ویژگی عارفی که از نظر بوعلی کافر است، گفت: مرحوم بوعلی سینا در نمط هفتم اشارت م
ی گوید اگر عارف عرفان خود را فقط ببیند، کافر شده است. عارفی که نماز خودش، عبادت خودش را می بیند کافر است. عبادت ما خیلی اندک است و ما از خود چیزی نداریم، اصلا این عبادت ما معرفتی نیست که بخواهیم عبادت خودمان را ببینیم.

وی ادامه داد: عارف واقعی همه چیز را می بینید، عارف حتی بوی گند گناه را هم می فهمد، اینها دروغ نیست.

خصلت سوم ترس حُبی

حجت الاسلام و المسلمین احدی با اشاره به سومین خصلت محبوبین گفت: سومین خصلت آنها ترس حُبی است، محبوبین ترس حبی دارند نه ترس عقلی؛ در ترس حبی آنها در نماز می لرزند و این ترس و لرز مثلا از ترسیدن دیدن یک حیوان نیست بلکه این ترس از عشق است.

وی ادامه داد: در ترس حبی، ترس آنها از روی حب و دوست داشتن است، اما وقتی کنار آنها می نشینید می بینید تنها ذکر و یاد خدا آنها را آرام می کند و غیر از یاد خدا چیزی ندارند.

این استاد اخلاق حوزوی افزود: قرآن می فرماید: « قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ؛ به راستى كه مؤمنان رستگار شدند، همانان كه در نمازشان فروتنند»، محبوبین خشیت دارند. متاسفانه ما یک نماز با خشیت نداریم، در صورتی که هر روز فرشتاگان قبل از نماز می گویند: این آتش هایی که روشن کرده اید، این گناهانتان را با نماز خاموش کنید. اما کدام نماز؟ این نماز ما بدرد نمی خورد، اصلا خشیتی در آن نیست اما نماز محبوبین از بس خشیت در آن هست آنها وقتی با خدا حرف می زنند می لرزند و آرام می شوند و تمام مشکلاتشان هم حل می شود.

چهارمین خصلت نور چشم خدا بودن

حجت الاسلام و المسلمین احدی چهارمین خصلت محبوبین را نور چشم خدا بودن دانست و گفت: خصلت دیگر محبوبین این است که آنها نور چشم خداوند متعال هستند و میخواهند همواره نور چشم خدا باشند نه نور چشم مردم و این خصلت یک انسان کامل هم هست.

پنجمین خصلت، حُب و بغض کنترل شده

این استاد حوزوی با اشاره به پنجمین ویژگی محبوبین گفت: خصلت دیگر محبوبین این است که آنها حب و بغض کنترل شده دارند. اگر کسی با آنها دشمن است به این دشمن ستم نمی کنند و در دشمنی زیاده روی ندارند. و اگر هم کسی را دوست دارند این دوستی را به گناه مبدل نمی کنند.

وی ادامه داد: بعضی از دوستی ها به گناه منتهی می شود، در این دوستی وقتی کنار هم هستند و سخن می گویند در این حرف زدن غیبت می کنند و این رابطه دوستی را به گناه منجر می کنند. بنابراین محبوبین حب و بغض کنترل شده دارند.

قرآن بخوانید و به آن مسلط باشید

حجت الاسلام و المسلمین احدی با تذکر اینکه خیلی ها چیزی از قرآن نمی دانند و با قرآن بیگانه اند، گفت: خیلی ها از قرآن بی خبر هستند و اصلا از آن چیزی نمی دانند، سعی کنید اگر دنبال یادگیری چیزی هستید، دنبال آموختن قرآن باشید.

وی ادامه داد: مثال یک علم بی فایده را یاد بگیرید که بدرد دنیا و آخرت شما نمی خورد چه فایده ای دارد! چیزی را یاد بگیرید که بدرد آخرت شما می خورد و آن قرآن است. طوری قرآن را یاد بگیرید و آن را بخوانید که پوست و گوشت و استخوان و تمام وجود شما از قرآن باشد.

سلوک و سالک واقعی

این استاد حوزوی در پایان گفت: سلوک را خراب نکنید و آن را از بین نبرید، سلوک واقعی قرآن و اهل بیت(ع) است و تنها سالک الی الله امیرالمومنین(ع) است. شما هم سالک باشید و قدری سلوک امیرالمومنین(ع) را یاد بگیرید.

..............................
سرویس خبرنگاران / داخلی / امیرمحسن سلطان احمدی

نظر شما