شناسهٔ خبر: 25092926 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزارت فرهنگ افغانستان:

فرهنگ ایران و افغانستان دارای روح یکسان است

کابل - ایرنا - معاون مطبوعاتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با اشاره به اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان گفت: فرهنگ دو ملت در بستر یکسان به وجود آمده و دارای جوهر، روح و حتی اشکال و ظواهر یکسان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا «سید آقا حسین فاضل سانچارکی» عصر پنجشنبه در آیین افتتاح ساختمان جدید رایزنی فرهنگی سفارت ایران در کابل افراط گرایی و تکفیر را خطرناک ترین آفت فرهنگی جوامع بشری خواند و افزود: اولویت همکاری فرهنگی مسلمانان برای پاک کردن این لکه ننگ از چهره اسلام است.
وی تصریح کرد، فرهنگ را باید در اشکال گوناگون آن و در شاخه های مختلف نوسازی کنیم.
وی با اشاره به تعامل فرهنگی جهان اسلام افزود: باید کوشش کرد، خلاقیت و نوآوری تازه در بستر فرهنگی داشته باشیم.
معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، تمدن غرب را مانند هر حوزه تمدنی دارای نقاط مثبت و منفی دانست و گفت: باید مراقب بود در مقابله با تهاجم فرهنگی، الگوهای کاذب و ناهمگون جای الگوهای اصیل و ارزشی را نگیرد.
«حمید الله فاروقی» رئیس دانشگاه کابل نیز اظهار کرد: در حوزه تبادل فرهنگی توافق های مهمی با ایران صورت گرفته و این موضوع، فرصت های جدی را به وجود خواهد آورد.
وی دو ملت ایران و افغانستان را میراث دار ارزش های تمدن ساز خواند و افزود: برای حفظ داشته هایمان، به کمک و همکاری دو جانبه نیازمندیم.
وی با اشاره به همکاری دانشگاه های تهران و کابل تاکید کرد: امید است از رهیافت این همکاری، شاهد درک مشترک در مورد مسائل مختلف بر مبنای تحقیقات علمی دو کشور باشیم.
ساختمان جدید رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل روز پنجشنبه با حضور «محمد رضا بهرامی» سفیر ایران در افغانستان، «ابوذر ابراهیمی ترکمان» رئیس سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی ایران و شماری از استادان و فرهیختگان دانشگاهی در منطقه «کارته چهار» کابل در زمینی به مساحت یک هزار و 700 متر مربع و بیش از دو هزارو 500 متر مربع زیر بنا افتتاح شد.
همچنین قرار است، نمایشگاه کتاب ایران نیز برای دومین سال متوالی از دوم تا هشتم اردیبهشت ماه 97 در دانشگاه کابل برگزار شود.
همزمان با برپایی این نمایشگاه، نخستین گفت و گوهای فرهنگی ایران و افغانستان نیز به مدت 2 روز و با حضور 10 تن از استادان و رئیسان دانشگاه های ایران و افغانستان برگزار خواهد شد.
نخستین نمایشگاه کتاب ایران در افغانستان، در روزهای 23 و 31 فروردین ماه 96 در محل دانشگاه کابل برگزار شده بود.
*آساق *1104*

نظر شما