شناسهٔ خبر: 25092824 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر نیرو:

مردم در مصرف برق و آب حساب شده تر عمل کنند

اهواز-ایرنا-وزیر نیرو گفت: با توجه به کاهش بارندگی و کم شدن منابع آبی مردم در مصرف آب و برق حساب شده تر عمل کنند تا فصل گرمای امسال را با مشکلات کمتری سپری کنیم.

صاحب‌خبر -

رضا اردکانیان روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اهواز اظهار کرد: 114 ایستگاه اندازه گیری بارش در سطح کشور نشان می دهند که تمام بارش کشور از ابتدای سال آبی 96 تا پایان 29 فروردین امسال حدود 117 میلیمتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 44 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: امسال یکی از خشکترین سال ها را در نیم قرن اخیر تجربه می کنیم و شرایط بارندگی کشور با وجود بارندگی های مناسب اخیر، فاصله زیادی با متوسط بارندگی داشته بنابراین باید در مصرف آب و برق دقت فوق العاده داشته باشیم.
وزیر نیرو با بیان این که فلات مرکزی شدیدترین خشکسالی را در کشور دارد، عنوان کرد: فلات مرکزی ایران که جمعیت قابل توجهی داشته و تعداد قابل ملاحظه ای از استان های کشور را در خود جای داده، شرایط بارندگی بسیار کمتری نسبت به متوسط درازمدت این فلات داشته است بنابر این تلاش می کنیم که اولویت آب شرب را مدنظر داشته باشیم.
وی ادامه داد: وظیفه وزارت نیرو، برنامه ریزی و اندیشیدن تمهیدات لازم برای کاهش معقول سایر بخش های مصرف بوده ولی اصلی ترین اتفاقی که به آن امیدواریم، این است که مردم با درک درست شرایط کم آبی موجود، از هم اکنون مصرف روزانه خود را کاهش دهند.
اردکانیان یادآور شد: هر اندازه که هم اکنون از منابع آب موجود در مخازن سدها کمتر استفاده کنیم، تابستانی با مشکلات کمتر را پیش رو خواهیم داشت.
وی با بیان این که بحث کمبود برق و تولید آن مانند کم آبی نیاز به فرهنگ سازی در مصرف دارد، گفت: هر سال به دلیل رشد جمعیت، رشد معقولی در مصرف برق وجود دارد ولی امسال علاوه بر این رشد مصرف، به دلیل پایین بودن سطح آب در مخازن سدهایی که تولید برق می کنند، کاهش تولید هم خواهیم داشت.
وزیر نیرو ادامه داد: مجموع افزایش مصرف و کاهش تولید امسال برق، رقم قابل ملاحظه ای خواهد بود که تلاش می کنیم طرح های جدید مانند ساخت و به مدار آوردن نیروگاه ها را سرعت دهیم تا بخشی از کمبود تولید جبران شود با این وجود هنوز چهار هزار و 300 هزار مگاوات برق بین مصرف و تولید پیش بینی شده اختلاف وجود دارد.
اردکانیان با تاکید بر این که با همکاری وسیع بین مصرف کنندگان در بخش های مختلف خانگی، صنعت و کشاورزی می توان کمبود مصرف را مدیریت کرد، تصریح کرد: همه مدیران عامل شرکت های توزیع برق در کشور برنامه کاری خود را دقیق می دانند و تلاش می شود با اطلاع رسانی و تماس منظم تر با رسانه ها این فرهنگ سازی را گسترش داد.
وزیر نیرو روز چهارشنبه در یک سفر 2 روزه به استان خوزستان چندین طرح مهم برقابی در شهرهای مختلف این استان را افتتاح یا کلنگ زنی کرد.
7148/6064

نظر شما