شناسهٔ خبر: 25092769 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار قم:

استانداردسازی کالاهای تولید قم 25 درصد افزایش یافت

قم - ایرنا - استاندار قم با اشاره به رشد 25 درصدی استانداردسازی کالاهای تولیدی قم گفت: این مساله نشان دهنده حرکت رو به جلو برای کاهش وابستگی به کالاهای خارجی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سید مهدی صادقی روز پنجشنبه در نخستین همایش حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان قم در سالن همایش های اتاق بازرگانی این استان، اظهار کرد: همه ما برای رشد اقتصاد تلاش می کنیم و باید در موضوع کیفیت و رقابت پذیری کالا از جمله قیمت تمام شده آن کار کنیم.
وی همچنین بیان کرد: برای حل موانع توسعه واحدهای تولیدی تلاش های خوبی صورت گرفته است، ولی بخشی از مشکلات باید به صورت ملی رفع شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های رقابت پذیری کالاهای تولید داخل، قیمت تمام شده آن است و در این زمینه عامل های گوناگونی از جمله تسهیلات کم بهره و مالیات بر ارزش افزوده تاثیرگذار است.
صادقی در بخش دیگر سخنان خود، با بیان این که پیش زمینه اصلی تولید انتفاع است، اظهار کرد: حمایت های قانونی از دست اندرکاران تولید در این راستا امری ضروری و لازم می باشد.
استاندار قم تصریح کرد: توسعه باید با برنامه ریزی و نگاه عادلانه به توزیع منابع و حمایت از دست اندرکاران حوزه اقتصاد باشد.
وی با اشاره به نامگذاری سال های گذشته با موضوع اقتصاد و حمایت از کالای ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: تحقق رشد اقتصادی نیازمند شناخت وظایف توسط بخش های گوناگون از جمله حاکمیت، واحدهای تولیدی و اقتصادی و مردم است.
حضرت آیت ‌الله خامنه‌ ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی، امسال را سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کردند.
صادقی خاطرنشان کرد: همه باید در این زمینه نقش خود را شناسایی و به درستی به آن عمل کنند، ان شاءالله با تکیه بر همت، استعداد، تلاش و انگیزه ای که وجود دارد، این امر محقق خواهد شد.
وی با بیان این که در سال های اخیر رشد خوب و متوازنی را در قم شاهد هستیم، گفت: در زمینه های جذب سرمایه گذار، موفقیت های خوبی را در بخش های گوناگون به دست آورده ایم و باید با تلاش بیشتر، موانع تولید را حذف کنیم.

** رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز گفت: این همایش برای نخستین بار در استان برای حمایت از تولید ملی برگزار شده است و در آن از واحدهایی که شاخص های حقوق مصرف کننده را در سال 95 رعایت کرده اند، تقدیر می شود و در اسفند ماه امسال نیز از واحدهای تولیدی برتر سال 96 در این زمینه تقدیر خواهد شد.
محمود سیجانی خاطرنشان کرد: این همایش به تولیدکنندگان کمک می ‌کند تا به سمتی بروند که کالایی تولید نمایند که مصرف کننده نیاز به آن دارد و مصرف کننده نیز از کالای ایرانی حمایت کند.
وی گفت: باید از تولیدکنندگان کالای ایرانی حمایت کنیم تا کالای رقابت پذیر تولید نمایند، در همین راستا در استان برای توانمندسازی واحدهای تولیدی برنامه داریم تا ظرفیت خالی کارخانه ها را تکمیل و دستگاه های این واحدها را با کمک دولت بهسازی و نوسازی کنیم.
وی از اصناف به عنوان نقطه ارتباطی بین مصرف کننده و تولیدکننده نام برد و گفت: فروشندگان کالا در انتخاب کالا توسط مصرف کننده نقش بسزایی دارند، از این رو آنها باید مشتریان را به خرید کالای ایرانی ترغیب کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ابراز امیدواری کرد که با در نظر گرفتن برخی از مشوق ها برای عرضه کنندگان کالا، زمینه مناسب برای حمایت از کالاهای ایرانی فراهم شود.

** همچنین رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان قم در این همایش گفت: قوانین حمایت از مصرف کنندگان در سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است و یکی از نخستین حق های مصرف کنندگان، سلامت تولید است.
محمدجلال گلدوست اظهار کرد: حق آگاهی، حق ایمنی کالا، حق انتخاب آزاد و اطلاعات درست داشتن از کالا از دیگر حقوق مصرف کنندگان است و نیز صدای مصرف کننده چراغ راه تولید کننده است و اگر مصرف کننده بتواند نیازهای خود را بگوید، وضعیت تولید بهبود خواهد یافت.
در پایان این همایش که با حضور سید محمود نوابی رئیس سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کشور برگزار شد، از 2 واحد تولیدی قم که تندیس ملی و نیز 2 واحد خدماتی و 11 واحد تولیدی که در استان در رابطه با موضوع این همایش، امتیاز بالای 70 درصد را کسب کرده اند، تجلیل شد.
استان قم دارای 7 شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T.) و 4 ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
بیش از 95 درصد واحدهای صنعتی استان قم را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می دهد.
7406/ 1175

نظر شما