شناسهٔ خبر: 25092761 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بخش اقتصاد و تجارت ترکیه از انتخابات زودهنگام استقبال کرد

آنکارا- ایرنا- اعلام انتخابات پیش از موعد توسط رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با استقبال تجار و روسای انجمن های مهم اقتصادی این کشور مواجه شد و بازارهای ترکیه نسبت به این تصمیم روی خوش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایرنا و به نقل از سایت خبر.7، شکیب آوداگیچ رییس اتاق بازرگانی استانبول انتخابات زودهنگام را سبب بهبود کسب و کار دانست و گفت: با تغییر نظام سیاسی حاکم از پارلمانی به ریاست جمهوری، نظام سیاسی ترکیه به ثبات خواهد رسید و این ثبات باعث افزایش رشد اقتصادی کشور خواهد شد.
حسن علی جسور رییس انجمن تجار آناتولی (AKSON) با حمایت از انتخابات زودهنگام در ترکیه اظهار کرد: حذف مساله انتخابات از میان نخستین اخبار کشور باید از نخستین اولویت های دولت ترکیه باشد.
وی افزود: با برگزاری پیش از موعد انتخابات، بی ثباتی در اقتصاد کشور از میان خواهد رفت که در مجموع به سود اقتصاد خواهد بود زیرا اقتصاد عدم قطعیت و بی ثباتی را نمی پذیرد.
همچنین ناعیل الپاک رییس کمیسیون تجارت خارجی (DEIK) انتخابات زودهنگام در ترکیه را قدمی مثبت خواهند و گفت: برگزاری انتخابات زودتر از موعد مقر باعث از بین رفتن عدم قطعیت در عرصه اقتصاد ترکیه خواهد بود و این امر سبب می شود تا شاغلان در عرصه کسب و کار کشور چشم انداز بهتری نسبت به آینده خود داشته باشند.
وی همچنین ادامه داد: در صورت برگزاری انتخابات پیش از موعد در ترکیه و با از بین رفتن عدم قطعیت در کشور، اعتماد سرمایه گذاران خارجی نیز جلب خواهد شد و همچنین زمینه برای افزایش تمرکز شرکت ها و کسب و کار فراهم خواهد شد.
اردال باحچیوان رییس اتاق صنایع ترکیه (ISO)نیز برگزاری انتخابات در نیمه نخست امسال را امری مثبت برای اقتصاد و تولید ترکیه ارزیابی کرد و این تصمیم را برای ایجاد ثبات اقتصادی لازم دانست.
عبدالرحمان کان رییس انجمن صنفی تجار و صنعتکاران مسلمان نیز با انتشار بیانیه ای در خصوص انتخابات پیش از موعد در ترکیه اظهار کرد: برای بهبود و پیشرفت دنیای کسب و کار و اقتصاد ترکیه به ثبات داخلی و خارجی نیازمندیم و این ثبات تنها با حمایت مردم برای ایجاد حاکمیت مقتدر ممکن خواهد بود.
به گزارش ایرنا، در پی اعلام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه پیش از موعد مقرر، بهای ارزهای خارجی در برابر لیر ترکیه حدود چهار درصد کاهش یافت و ارزش پول ملی ترکیه نسبت به نرخ قبلی تقویت شد.
این تصمصم تاثیر چندانی در بازارهای ملی ترکیه به خصوص بورس نداشت.
دو روز پیش دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه که با حزب عدالت و توسعه 'ائتلاف جمهور' را برای حضور در رقابت های انتخاباتی تشکیل داده است، خواستار برگزاری انتخابات زودتر از موعد مقرر در این کشور شد.
وی در نشست دو روز پیش مجلس ترکیه پیشنهاد کرد که انتخابات ریاست جمهوری و مجلس قبل از تاریخ مقرر 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود.
وی علت پیشنهاد خود برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه را جلوگیری از قطب بندی و تنش احتمالی در جامعه ترکیه در زمان برگزاری انتخابات محلی و حدود هفت ماه قبل از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری عنوان کرد.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه روز گذشته پس از نشست مشترک با دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه که اعلام کرد که انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری ترکیه در روز سوم تیرماه امسال (24 ژوئن 2018) برگزار می شود.
وی افزود: تصمیم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زودهنگام، پس از مشورت با دولت باغچه‌لی و اعضای حزب عدالت و توسعه و در نظر گرفته شدن شرایط خاص منطقه مخصوصا جنگ و بحران سوریه و تحولات عراق گرفته شده است.
این انتخابات نخستین انتخابات پس از اصلاحیه قانون اساسی ترکیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی محسوب می شود و پس از انتخابات، ترکیه دیگر پست نخست وزیری نخواهد داشت و اختیارات رییس جمهوری در نظام جدید افزایش خواهد یافت.
پیش از این رجب طیب اردوغان رییس جمهوری، بینالی یلدریم نخست وزیر، بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه بارها برگزاری زودهنگام انتخابات در این کشور را رد کرده بودند.
برخی نظرسنجی های منتشر شده در جامعه کنونی ترکیه حاکی از شکست حزب حاکم در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام است اما رسانه های نزدیک به حاکمیت اعلام کرده اند که آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که اردوغان به عنوان مهمترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری 55 درصد رای دارد.
بر اساس تقویم انتخاباتی ترکیه، قرار است انتخابات محلی ترکیه با هدف مشخص کردن شهرداران شهرهای 81 استان این کشور در 31 ماه مارس 2019(11 فروردین 1398) برگزار شود.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود.
بر اساس پیش بینی انجام شده در اصلاحیه قانون اساسی ترکیه، اگر مجلس ملی ترکیه تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام بگیرد، هر دو انتخابات در یک روز انجام می شود.
خاورم/1905

نظر شما