شناسهٔ خبر: 25092722 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کره شمالی و ریسمان پوسیده ترامپ

تهران- ایرنا- دونالد ترامپ» ادعا دارد مذاکرات هسته ای با رهبر کره شمالی را دنبال می کند؛ این درحالی است که نوع رفتار وی با توافق هسته ای ایران، به کشورهای جهان ثابت می کند دولت آمریکا غیرقابل اعتماد بوده و ممکن است هر توافقی را نابود سازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، پس از نزدیک به 70 سال تنش در شبه جزیره کره به نظر می رسد چند ماه قبل برگزاری المپیک زمستانی در کره جنوبی به جرقه ای برای بهبود روابط و دیدار مستقیم مقام های عالی رتبه دو طرف و رفع بحران در شرق آسای تبدیل شد.
در این میان خبر رسمی گفت وگوی مستقیم رهبران آمریکا و کره شمالی موجب شگفتی رسانه ها و تحلیلگران سیاسی گردید. پس از آن بود که سیل تحلیل ها از خواسته و اهداف هر یک از دو طرف ارائه شد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مهمترین خواسته کاخ سفید و متحدان منطقه ای خود را نابودی زرادخانه و توانایی هسته ای پیونگ یانگ عنوان کرد.
در طرف مقابل «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی رفع همه تهدیدهای امنیتی و نظامی علیه پیونگ یانگ و اتمام رزمایش های نظامی در این منطقه را مهمترین خواسته خود برای توافق هسته ای با آمریکا عنوان داشت. کره شمالی علت اصلی برنامه های هسته ای خود را در رویکردهای آمریکا می بیند زیرا اعتقاد دارد دولت ایالات متحده با سیاست های خود به دنبال سرنگونی نظام این کشور است.

**درک متفاوت واشنگتن-پیونگ یانگ از خلع سلاح
با این که گفته می شود زمان احتمالی دیدار دو طرف در یکی از ماه های می و ژوئن 2018 خواهد بود اما بسیاری از تحلیلگران مسائل بین المللی در ماهیت مذاکرات تردیدهای جدی ابراز می کنند. آن ها اعتقاد دارند واشنگتن و پیونگ یانگ تعاریف مختلفی از خلع سلاح هسته ای دارند و هر یک از آن ها به دستاورد این مذاکرات از زاویه ای متفاوت نگاه می کنند.
رییس جمهوری ایالات متحده مهمترین شرط خود برای مذاکره با رهبر کره شمالی را کنار گذاشتن و نابودی تسلیحات هسته ای طرف مقابل عنوان کرده است. این خواسته ای است که به نظر بسیاری از کارشناسان نه تنها سخت بلکه امری بعید و غیرممکن خواهد بود.
تارنمای شبکه خبری بلومبرگ در تحلیلی به پاسخ این سوال پرداخت که آیا ممکن است پیونگ یانگ ظرفیت های هسته ای خود را کنار بگذارد.
به اعتقاد این شبکه تلویزیونی، کره شمالی که بیش از 50 سال برنامه تسلیحات هسته ای خود را دنبال کرده است چنین کاری را نخواهد کرد.
براساس برآوردها پیونگ یانگ اکنون نزدیک به 60 کلاهک هسته ای در اختیار دارد. آن ها ساخت بمب اتمی و برنامه های هسته ای را با وجود تحریم های بین المللی و حتی وجود تهدید جنگ دنبال کردند زیرا آن را مهمترین تضمین برای حفظ بقا می دانند.
بلومبرگ افزود: از طرف دیگر از نگاه رهبران این کشور، سلاح هسته ای برای آن ها اعتبار و شخصیت به همراه دارد. و ممکن است اعلام رضایت، برای خلع سلاح هسته ای یک تاکتیک باشد.
تحلیلگران غربی بر این باور هستند کره شمالی بدون سلاح هسته ای کشوری همچون آلبانی است که هیچ قدرتی آن را جدی نمی گیرد. در آن شرایط شاید پیونگ یانگ بتواند سئول را تهدید کند اما هیچ گاه این توان به فراتر از شبه جزیره کره کشیده نخواهد شد.
به نوشته یورونیوز، کاخ سفید اکنون حتی آماده شدن کره شمالی برای مذاکره را یک پیروزی و نتیجه تحریم ها ارزیابی می کند. اما از نگاه تحلیلگران پیونگ یانگ قبول نخواهد کرد که از همه تلاش ها و قدرتی که کسب کرده است آن گونه که ترامپ در سر دارد چشم پوشی کند.

** برجام؛ شاهدی زنده برای پیونگ یانگ
با وجود همه اما و اگرهایی که در زمینه دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا وجود دارد اما یک موضوع مهم خوش بینی به گفت وگوها را تیره و تار کرده است. رویکرد دونالد ترامپ به توافق هسته ای سال 2015 با ایران می تواند تاثیر چشمگیری را برای این تلاش ها داشته باشد. هر اقدامی که از سوی رئیس جمهوری ایالات متحده در زمینه برهم زدن توافق هسته ای برجام صورت گیرد ممکن است در اراده پیونگ یانگ خلل ایجاد کند.
بسیاری از کارشناسان تاکید دارند خروج آمریکا از توافقی که خود و دیگر کشورها بیش از یک دهه به دنبال امضای آن بودند تنها باعث بی اعتباری کاخ سفید می شود. علاوه بر این کشورهای جهان را به واشنگتن و خط مشی های آن بی اعتماد می سازد. روزنامه نیویورک تایمز نیز اعتقاد دارد تهدیدهای ترامپ علیه برجام باعث ناکارآمد شدن گفت وگوها با کره شمالی می شود.
جالب اینجاست در حالی که ترامپ برای مذاکره با رهبر کره شمالی آماده می کند خود را همزمان درگیر تنش بزرگ دیگری می کند که ممکن است بر گفت وگوها اثر منفی داشته باشد. رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده است تا 12 ماه می (22 اردیبهشت) از برجام خارج می شود یا آن را تغییر می دهد. حال آنکه برنامه ریزی کرده است در همان روزها با کره شمالی گفت وگوی مستقیمی را بر سر قعالیت های هسته ای این کشور داشته باشد.
این موضوع حتی از نگاه غربی ها هم نشانه تناقض است. به نوشته این روزنامه آمریکایی، در حالی که ایران با گفت وگوهای هسته ای برنامه های خود را به شدت کاهش داد، ساختار نظارتی محکمی را پذیرفت و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بارها پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است؛ ترامپ تلاش می کند توافق را نابود سازد.
نکته مهم از دیدگاه نیویورک تایمز این است با اینکه ایران هیچ گاه سلاح هسته ای تولید نکرد اما مذاکرات ماه ها به طول انجامید. حال چگونه ممکن است در چنین شرایطی با کره شمالی که بین 20 تا 60 کلاهک هسته ای در اختیار دارد مذاکرات موفقی را انجام دهد. ترامپ بدون مدرک مستند مدعی می شود که ایران توافق را نقض کرده است و از برنامه موشکی و نفوذ منطقه ای ایران انتقاد می کند. این در حالی است که هیچ یک از این موارد در توافق برجام وجود ندارند که از سوی ایران نقض شد باشد.
ترامپ روز 12 ماه می را برای فرانسه، آلمان و انگلستان آخرین مهلت برای تغییر در برجام تعیین کرد. وی و تیم تندروی جدید امنیت ملی شاید فکر می کنند با کنار کشیدن از توافق با ایران، به رهبر کره شمالی ثبات و عزم جدی خود را برای نابودی تسلیحات هسته ای نشان می دهند اما کیم جونگ اون این رفتار را به عنوان سندی دال بر غیر قابل اعتماد بودن آمریکا پایبند نبودن به تعهدات ارزیابی خواهد کرد. بنابراین با این اقدامات ترامپ، دستیابی به توافق با کره شمالی هر روز دورتر خواهد شد.
از نگاه تحلیلگران واقعیت این است که توافق هسته ای با ایران به اهدافی که دو طرف برای آن طراحی کرده بودند دست پیدا کرد. با وجودی که امیدواری برای دستیابی به چنین نتیجه ای در مورد کره شمالی هنوز وجود دارد اما همه چیز به رفتار و رویکردهای سیاسی ترامپ بستگی دارد. اگر رئیس جمهوری ایالات متحده بخواهد بحران هسته ای دیگری را در مورد ایران و برجام ایجاد کند به طور قطع موضوع صلح و توافق با کره شمالی را به نابودی خواهد کشاند.

پژوهشم**9130 **1601**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران و جهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

نظر شما