شناسهٔ خبر: 25092619 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

33 سال پیش در چنین روزی

مهر تائید سازمان ملل به استفاده از سلاح شیمیایی

به گفته منابع نزدیک به شورای امنیت سازمان ملل در تحقیقات این سازمان استفاده از سلاح های شیمیایی در جنگ ایران و عراق طی ماه گذشته را مورد تائید قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

رخدادهای 31 فرودین 64

چکیده:

  • شورای نگهبان طرح تمدید تاسیس وزارت صنایع سنگین را رد کرد.

 

  • دولت کارخانه های سود ده را به کارگران واگذار می کند.

 

  • نخست وزیر تونل دوم کوهرنگ را افتتاح کرد.

 

  • موسوی: جنگ هر چقدر هم طول بکشد دولت آمادگی ادامه آن را دارد.

 

  • منابع نزدیک به شورای امنیت: استفاده عراق از سلاح شیمیایی در تحقیقات سازمان ملل تائید شده است.

 

دست رد شورای نگهبان به طرح تمدید وزارت صنایع سنگین

طرح تمدید تاسیس وزارت صنایع سنگین از سوی شورای نگهبان رد شد. بر اساس این گزارش در جلسه اخیر شورای نگهبان طرح یک فوریتی تمدید قانون تاسیس وزارت صنایع سنگین که در جلسه 27 فروردین ماه سال جاری با حضور اعضای شورای نگهبان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود مطرح شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و  به نظر اکثریت اعضا مغایر با قانون اساسی شناخته شد.(1)

 

گردهمایی سراسری کارگران در تهران

گردهمایی سراسری کارگران به منظور بررسی نحوه مشارکت کارگران در خرید سهام کارخانه ها در سالن 17 شهریور وزارت کار و امور اجتماعی تشکیل شد.

در این گردهمایی که از سوی خانه کارگر برگزار شده بود بیش از 2 هزار نفر از کارگران کارخانه های مختلف حضور داشتند. در این جلسه آقای محجوب عضو شورای مرکزی خانه کارگر و بازرس ویژه نخست وزیر در مسائل کار و کارگری در رابطه با طرح مشارکت کارگران در خرید سهام کارخانه ها گفت: به رغم آنچه بعضی از افراد معلوم الحال تبلیغ کرده و می کنند دولت در نظر دارد سهام واحد های سود ده را به کارگران واگذار کند.

وی افزود: به جهت کسب تجربه برای واگذاری سهام کارخانه ها به برادران کارگر در نظر است ابتدا کارخانه هایی که دارای سهام کمتری هستند واگذار شود. وی تاکید کرد ارزش کارخانه ها بر اساس قیمت آنها در سال 57 محاسبه خواهد شد.(2)

 

افتتاح تونل دوم کوهرنگ

مهندس موسوی نخست وزیر که به استان های چهار محال و بختیاری سفر کرده است تونل دوم کوهرنگ را در منطقه جلگراد از توابع این استان افتتاح کرد. در این مراسم که دکتر غفوری فرد وزیر نیرو، استانداران اصفهان و چهار محال و بختیاری و تنی چند از نمایندگان مردم در مجلس و مهندسین و متخصصان این طرح حضور داشتند پمپ تونل دوم کوهرنگ بوسیله نخست وزیر به کار افتاد.

همزمان با بهره برداری از این تونل سالیانه به طور متوسط 160 میلیون متر مکعب آب که تاکنون بلااستفاده بر رود کارون سرازیر می شد به سوی زاینده رود منحرف می شود تا مزارع استان اصفهان را آبیاری کند. بر اساس این گزارش اجرای طرح عظیم تونل مذکور جمعا بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه در بر داشته است و طول تونل 13 کیلومتر می باشد که در حال حاضر سه کیلومتر آن مورد بهره برداری قرار گرفت. پس از بهره برداری کامل از تونل کوهرنگ سالانه جمعا از 250 میلیون متر مکعب آب بهره برداری خواهد شد.

نخست وزیر در سفر به اصفهان نیز در اجتماع مردم این شهر گفت: دولت با صراحت این موضوع را بیان می می کند که جنگ هر چقدر طول بکشد برای اداره آن پشت سر مردم ایستاده است.

وی افزود: آتش افروزان این جنگ که قدرت های بزرگ هستند امروز می خواهند ما را به سمت صلح بکشانند که بدتر از جنگ و بر باد دهنده عزت و پیروزی های انقلاب اسلامی می باشد.

آقای موسوی با تاکید بر آمادگی دولت در زمینه جنگ گفت: امروز دولت این توانایی را دارد که ادامه دهنده جنگ باشد و آن را تدارک کند. ما دشواری های زیادی را پشت سر گذاشتیم و امروز مدیریت اسلامی و متعهد بر کارها تسلط کامل دارد و وضع کنونی ما قابل مقایس با روزهای اول جنگ نیست.

آقای موسوی گفت: آنها که از تسخیر لانه جاسوسی داغی بر دل دارند و مدافع قرار دادهای ننگین با آمریکا بودند هم صدا با وزیر خارجه آمریکا و رئیس حاکم بر مصر از صلح دم می زنند.(3)

 

مهر تائید سازمان ملل به استفاده عراق از سلاح شیمیایی

به گفته منابع نزدیک به شورای امنیت سازمان ملل در تحقیقات این سازمان استفاده از سلاح های شیمیایی در جنگ ایران و عراق طی ماه گذشته را مورد تائید قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک دکتر مانوئل دومینگو که دبیر کل سازمان ملل به طور خصوصی و محرمانه از وی درخواست کرده بود مجروحین ایرانی اعزام شده به بیمارستان های چند کشور اروپایی را  معاینه کند به این نتیجه رسیده است که در جنگ ایران و عراق از سلاح شیمیایی استفاده شده است. وی گزارش خود را هفته گذشته در اختیار دبیر کل سازمان ملل گذاشت. دکویار نیز این گزارش را به رئیس شورای امنیت تسلیم کرد. هنوز مشخص نیست که شورای امنیت این گزارش را منتشر خواهد کرد یا خیر.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 31 فروردین 64، ص 3
2. اطلاعات، 31 فروردین 64، ص 4
3. کیهان، 31 فروردین 64، ص 19
4. جمهوری اسلامی، 31 فروردین 64، ص 2

انتهای متن/

نظر شما