شناسهٔ خبر: 25092567 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اولین واکنش امارات به گزارش‌های «فارس» و «امارات لیکس»روزنامه الاخبار

وزیر اماراتی به گزارش‌‌های «بین‌الملل فارس» و «اسناد اماراتی» فاش شده توسط روزنامه الاخبار لبنان، درباره نقش مخرب کشورش در تحولات منطقه و بحران‌های آن واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، طی یک سال اخیر، گزارش‌های متعددی در رسانه‌ها در خصوص نقش مخرب امارات در غرب آسیا و شمال آفریقا منتشر شده است که در این بین رسانه‌هایی از ایران، لبنان، قطر و یمن بیش از دیگران به این موضوع پرداخته‌اند. 

در جدیدترین مورد، «بین‌الملل فارس» در اسفندماه گذشته مجموعه گزارشی تحت عنوان «ابوظبی؛ امارت بحران‌ساز» (1 ، 2، 3، 4، 5) و روزنامه الاخبار لبنان از سه‌شنبه هفته جاری (28 فروردین 1397) گزارش‌هایی از اسناد سفارت امارات در بیروت منتشر کرده‌ که آشکارکننده نقش واقعی امارات در بحران‌های منطقه است. 

«بین‌الملل فارس» در آن گزارش‌ها صرفا به انتشار مطالبی پرداخت که نقش واقعی امارات در منطقه را تبیین می‌کرد؛ از بحران‌افروزی در قطر (خلیج فارس) گرفته تا در شاخ آفریقا در کنار استعمار خاموش در یمن و تاراج منابع نفتی و گازی و حتی منابع طبیعی این کشور (جزئیات بیشتر).

 

روزنامه الاخبار نیز در هفته‌ای که گذشت، مجموعه‌ای از تلگراف‌های سفارتخانه‌های امارات و اردن در بیروت را فاش کرده که نشان دهنده میزان نقش مخرب امارات در مسائل مرتبط با لبنان، عربستان، یمن و دیگر مناطق است.  از جمله این موارد، تلاش امارات برای فروپاشی عربستان از داخل، نقش مخرب ابوظبی در استعفای اجباری نخست‌وزیر لبنان در اواخر سال گذشته و روایت برخی واقعیت‌های موجود در لبنان از زبان سفیر امارات مثل موضوع حمایت کامل رئیس جمهور لبنان از مقاومت و حزب‌الله است. 

واکنش امارات

تا امروز، ابوظبی یا مقامات آن، واکنش آشکار به این موضوع نشان نداده بودند اما انور قرقاش وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه روز چهارشنبه (29 فروردین) در توییتی به گزارش‌های «بین‌الملل فارس» و «امارات‌لیکس» این هفته روزنامه الاخبار واکنش نشان داد و این دو رسانه را به دروغ‌گویی متهم کرد.

او در حالی این دو رسانه را به دروغگویی متهم کرد که اکنون بحران‌آفرینی امارات در شاخ آفریقا که پیشتر از آن صحبت شده بود، اکنون در اعتراض تند سومالی به ابوظبی آشکارتر شده است. قرقاش بدون توجه به این مسائل نوشت: اخبار دروغ از منابع ایرانی علیه امارات و عربستان مثل خبرگزاری فارس و روزنامه الاخبار ادامه یافته است. بیایید منبع و ترویج‌دهنگان را خوب بررسی کنیم تا حجم حمله مخدوش‌کننده‌ای را دریابیم که ما را هدف گرفته است». 

 

الاخبار امروز پنجشنبه با اشاره به توییت «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه، نوشت: سفارتخانه‌های امارات و اردن در بیروت هنوز به افشای نامه‌های محرمانه خود که روزنامه الاخبار طی سه روز گذشته منتشر کرده، واکنش نشان نداده‌اند. در داخل لبنان فقط تکذیب کمر‌نگی از بخش رسانه‌ای حزب «القوات اللبنانیة» (به ریاست سمیر جعجع) صادر شد که از گزارش‌های جعلی سخن گفت.. در حالی که شایسته‌تر این بود که سمیر جعجع خودش می‌آمد و سفیر امارات را به دروغ‌گویی متهم می‌کرد... [نه اینکه روزنامه را متهم کند]؛ در خارج از لبنان، انور قرقاش مضطرب‌تر از «القوات اللبنانیة» بود.

الاخبار افزود: قرقاش آنچه [در الاخبار] منتشر شد، به ایران نسبت داد  و الاخبار و خبرگزاری فارس را کنار هم گذاشت و خواستار دقت در رجوع به منابع خبری شد. [او چیزی را تکذیب نکرد؛ بله البته] دیگر تکذیب کردن آنقدر مهم نیست تا زمانیکه این اسناد خودش قدرت معنوی و مادی اسناد ویکی‌لیکس را دارد.

الاخبار در ادامه از عملکرد سفیر امارات (حمد سعید الشامسی) و سفیر اردن (نبیل مصاروه) در بیروت انتقاد می‌کند که در گزارش‌های دوره‌ای خود از بیروت برای پایتخت‌های خود، احساسات و آرزوهایشان را بر واقعیت‌ها غلبه داده‌اند. الاخبار این اسناد را با اسناد ویکیلیکس مقایسه کرد و نوشت که فرق زیادی میان این دو هست؛ در اولی، احساسات دو سفیر عربی بر اطلاعات گزارش، می‌چربد و اطلاعاتش غیردقیق است و منابعش ذکر نمی‌شود اما در تلگراف‌های سفارتخانه‌های آمریکا، اطلاعات مستند است و اطلاعات سفیر آمریکا (مثلا جفری فلتمن) با ادبیات دقیق نوشته شده.

انتهای پیام/ص 

نظر شما