شناسهٔ خبر: 25092469 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

​امام حسین (ع) در آیینه‌‌ کتاب

جواد نعیمی، نویسنده و پژوهشگر حوزه دین، در یادداشتی به مناسبت سالروز ولادت باسعادت امام حسین (ع)،‌ ضمن پرداختن به جایگاه والای سرور جوانان اهل بهشت نزد عالمیان اعم از شیعه و سنی و دیگر ادیان، به برخی از پژوهش‌های انجام شده در این حوزه اشاره کرده است.

صاحب‌خبر -
 
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- جواد نعیمی، نویسنده و پژوهشگر حوزه دین: شاید نیازی به این یادآوری نباشد که در طول قرون گذشته و حال، کتاب‌ها و آثار فراوانی درباره‌ شخصیت امام حسین (ع) و نهضت عاشورا، از سوی نویسندگان شیعه و سنی و حتی غیرمسلمان نگارش یافته و منتشر شده است. هرچند که ارزش محتوایی این کتاب‌ها، یک‌سان نیست، اما وجه مشترک همه‌ آن‌ها، معرفی شخصیت والا و گرا‌نقدر حضرت حسین بن علی (ع) و به‌نوعی ابراز ارادت و دوستی نسبت به آن بزرگوار است و بسیاری از آن‌ها نیز عهده‌دار بیان اهمیت، چرایی، تأثیرات و نتایج واقعه عاشورا هستند.
 
انبوهی کارهای نگارشی در این زمینه، چنان است که کتاب‌های گوناگونی نیز درباره آثار مربوط به سالار و سرور شهیدان و قیام و انقلاب عظیم آن حضرت انتشار یافته است. حتی کتاب‌شناسی برخی از این کتاب‌ها هم تهیه و تدوین و چاپ شده است. مثلا پژوهشگر فرهیخته‌ای همچون محمد اسفندیاری در کتاب‌شناسی تاریخی امام حسین (ع) به‌ حدود یک‌هزار جلد کتاب فارسی و عربی منتشر شده تا سال 1380 توجه داشته و از میان این آثار، یکصد‌ عنوان کتاب را برگزیده و معرفی کرده است.
 
بررسی، تحلیل و حتی معرفی اجمالی آثار حسینی در این مجال اندک، میسر نیست، لذا علاقه‌مندان به این مقوله را به مطالعه نشریه مشکوة (شماره 76 و 77) و مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه، دعوت می‌کنم و در این‌جا، تنها به معرفی چند عنوان کتاب در این زمینه می‌پردازم:
 
از آن‌جا که توجه به سیره و سبک زندگانی و نیز سخنان امام حسین (ع) از همیت ویژه‌ای برخوردار است، نخست به فرهنگ جامع سخنان امام حسین (ع) اشاره می‌کنم: این کتاب، ترجمه فارسی «موسوعة کلمات الامام الحسین علیه‌السلام» است که به همت گروه حدیث پژوهشکده باقر‌العلوم علیه‌السلام در قم، تألیف شده و علی مؤیدی آن را به پارسی برگردانده است. سازمان تبلیغات اسلامی (شرکت چاپ و نشر بین‌الملل) ناشر این کتاب در سال 1381 است که چاپ هشتم آن در تابستان 1392 در اختیار من قرار دارد. بخش نخست کتاب، سخنان امام حسین علیه‌السلام براساس زمان را دربردارد که در چهار فصل تدوین شده است. بخش دوم کتاب عهده‌دار پرداختن به سخنان امام حسین (ع) براساس موضوع بوده که در پنج فصل فراهم آمده است. کتاب «فرهنگ جامع سخنان امام حسین علیه‌السلام» با فهرست اعلام و منابع و مآخذ جمعاً در 959 صفحه ارائه شده و اثری جالب و قابل استفاده را پدید آورده است.
 
و امّا معرفی چند اثر از صاحب این قلم:
نخستین کتاب مستقل من درباره امام حسین (ع) و نهضت کربلا در بهار سال 1373 از سوی مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان «قنوت سرخ صنوبر» به چاپ رسیده است. عناوین مطالب این کتاب عبارتند از: مقدمه‌ ناشر، برگ اول: شکوفه سرخ، بلندای آفتاب، باران سبز، نخل‌واژه‌های سپید، منشوری از آینه، خورشیدی در خون، برآیند و بازتاب و قطعه‌های عزادار.
 
در کتاب «قنوت سرخ صنوبر»، به‌ بیان سیره و روش زندگی امام (ع) در قالب داستان پرداخته‌ام، به شعرهایی که برخی شاعران درباره‌ان بزرگوار داشته‌اند، اشاره کرده‌ام و با مورد توجه قرار دادن زمینه‌ها و دلایل قیام حسینی و اشاره به برآیندها و بازتاب‌های آن، با نگارش قطعه‌هایی ادبی، کتاب را به پایان رسانده‌ام.
 
کتاب دیگرم در این زمینه، «قصه‌های زندگانی امام حسین علیه‌السلام» (از مجموعه چهارده جلدی زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام) است که به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) در سال 1395 به انتشار آن پرداخته است. این کتاب که دربردارنده قصه‌های برجسته و مهم زندگانی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است، در 96 صفحه جیبی در 10 فصل و بخش کتاب‌نامه نگارش یافته است.
به جز این دو اثر مستقل، در بخش‌هایی از کتاب‌ها یا قصه‌های پنچ گوهر (از انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی) و قصه‌هایی از زندگانی معصومین (از انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی) نیز به گوشه‌هایی از زندگانی سرور شهیدان ـ که درود خدا و ما بر ایشان باد ـ اشاراتی داشته‌ام.
 
بر این آرزویم که خداوند توفیق شناخت و معرفت معصومین (علیهم‌السلام) و پیمودن راه آنان را به همگان عنایت فرماید و همه ما را از رهروان آن بزرگواران قرار دهد. بمنّه و کرمه.

نظر شما