شناسهٔ خبر: 25092278 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

وزیر ارتباطات دولت احمدی ‌نژاد در نشست «تلگرام؛ بودن یا نبودن؟»:

با پایان پروژه اینتل سرنوشت عینک‌های هوشمند چه خواهد شد؟

شرکت اینتل روز پنجشنبه اعلام کرد که به پروژه ساخت عینک هوشمند خود پایان می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا به نقل از یورونیوز، این پروژه زمانی آغاز شد که ساخت عینک‌های هوشمند توجه شرکت‌های بزرگی مانند گوگل را به خود جلب کرده بود.

عینکی که شرکت اینتل تولید کرده بود ساده اما پرکاربرد به نظر می‌رسید. طراحی آن شبیه عینک‌های طبی معمولی و کابردی ساده داشت.

در عینک‌های اینتل، بر خلاف عینک گوگل، هیچ منشور مکعبی شکلی نصب نشده بود. در واقع مهمترین تفاوت طراحی این دو شرکت در همین نکته نهفته بود.

منشور (ماژول) گوگل ظاهری بسیار متفاوت و غیرعادی به استفاده کننده می‌داد اما اینتل با آموختن از تجربه ناموفق رقیبش این مکعب را حذف کرد و عینکی با طراحی ساده ساخت. اما در مقابل، کاربرد محدودتری هم داشت.

به عنوان مثال وضوح تصویر در شیشه عینک ۴۰۰ در ۱۵۰ پیکسل بود که نسبت به مدل گوگل کیفیت پایین‌تری داشت و حتی میکروفون و بلندگو در آن تعبیه نشده بود. اما در مجموع، منتقدان و کارشناسان دیجیتال بر این باور بودند که عینک اینتل، آینده پوشیدنی‌های هوشمند بود. ولی پایان این پروژه پرسش‌های دیگری را به ذهن متبادر کرد.

این نخستین تجربه نیمه تمام ساخت و تجاری کردن عینک‌های هوشمند نیست. شرکت گوگل در سال ۲۰۱۳ تعداد محدودی عینک‌ هوشمند تولید کرد اما کمتر از ۲ سال بعد و به رغم حجم تقاضا و تبلیغات مدیرعامل گوگل از توقف پروژه خبر داد. بعدها اعلام شد که عینک گوگل تنها برای شرکت‌ها و مصارف خاص تولید خواهد شد و در اختیار عموم قرار نخواهد گرفت.

اما ورود سایر غول‌های دنیای تکنولوژی به عرصه عینک‌های هوشمند نشان‌ می‌دهد که دنیای فناوری علاقه زیادی به تجاری کردن این محصول دارند.

در دنیای مجازی شایعه ورود سامسونگ به این عرصه بسیار داغ است. بسیاری از کارشناسان و خبرنگاران معتقدند که سامسونگ در آینده‌ای نزدیک محصول جدید خود که احتمالا نام «سامسونگ گیر» را خواهد داشت معرفی می‌کند.

حتی گمانه‌زنی‌هایی نیز درباره تولید عینک‌های اپل به گوش می‌رسد. شرکت‌هایی مانند سونی و توشیبا نیز پا به این عرصه گذاشتند اما هنوز استقبال چندانی از آنها نشده است.

با توجه به اتفاق‌های پیش آمده به نظر می‌رسد بازار هنوز آماده استفاده از عینک‌های هوشمند نیست، واقعیت هم این است که هنوز عینکی که در عین هوشمندی، ظرافت و زیبایی داشته باشد تولید نشده است. شاید هم هنوز کاربران علاقه‌ای به استفاده از عینک‌هایی که آنها را شبیه شخصیت فیلم‌های علمی-تخیلی کند ندارند.

با همین تصور است که شرکت‌های بزرگ همزمان با دستیابی به تکنولوژی ساخت عینک‌های هوشمند به دقت آینده بازار و انتظار مشتری‌ها رصد می‌کنند تا در صورت افزایش تقاضا از رقیبان خود عقب نمانند.

انتهای پیام

نظر شما