شناسهٔ خبر: 25091786 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تو فقط نگاه کن!

- ابرها از توی شیشه‌ها سلام می‌دهند. این‌روزها همه‌ی پنجره‌ها شسته شده‌اند.

صاحب‌خبر -

کسي هم وسايل اضافه را از بالکن‌ها بيرون برده و به‌جاي آن گلدان‌هاي شمعداني گذاشته تا دوباره بعد از شروع سال جديد، کم‌کم وسايل اضافي به بالکن‌ها بروند و آن را از قيافه بيندازند!

اين‌روزها را غنيمت بشماريم؛ روزهايي که موقع پياده‌روي، مي‌توانيم سرمان را بالا بگيريم و پنجره‌ها و بالکن‌هاي تميز را با لذت نگاه کنيم.

اميررضا، ديروز که به خانه رفت مادرش را در حال شست‌وشوي بالكن ديد. اميررضا پرسيد: «مامان هنوز اين خونه‌تكوني تموم نشده؟» و مادر گفت: «بالکن آخرين مرحله است.» اميررضا به کمک مادر رفت و در و ديوار بالکن را شست. وقتي خسته و خيس به اتاقش مي‌رفت، کلي فکر کرد که اصلاً بالکن به چه دردي مي‌خورد.

مادر انگار كه فكرش را خوانده باشد، سري به او زد و به او خسته‌نباشيدي گفت و ادامه داد: «من اصلاً خانه‌ي بدون بالكن دوست ندارم. كلي از اين بالكن استفاده مي‌كنم. تازه، بعضي وقت‌ها توي بالكن مي‌نشينم و از هواي بيرون استفاده مي‌كنم.»

پدركه تازه به خانه برگشته بود، سؤال او را طور ديگري جواب داد: «بايد زمان ما را مي‌ديدي كه خانه‌مان حياط داشت. آن‌وقت مي‌فهميدي تميزکردن حياط يعني چه؟ اين بالکن کوچک که شستنش کاري ندارد.» و مادر از روزهاي خوش کودکي در حياط خانه‌ي پدري گفت.

اميررضا با تعجب نگاهشان كرد و متوجه نشد چه‌طور صداي فكركردن او را شنيده‌اند!

او بعد به تابستان فكر كرد كه با دوستانش در حياط آپارتمان فوتبال بازي مي‌كردند و آن‌قدر هم‌سايه‌ها به آن‌ها تذكر دادند كه بالأخره بازي در حياط ممنوع اعلام شد و با خودش فكر كرد در هرحال، حياط از بالكن بهتر است.

 

اگر در خانه‌ي شما هم خانه‌تكاني برقرار است، مي‌توانيد به‌عنوان ناظر بازيافت، مراقب دورريختني‌ها باشيد. چه‌طور؟ دور انداختن از اصول مهم خانه‌تكاني است، اما اگر تصميم به دورريختن بخشي از وسايل‌ گرفتيد، چند نكته را به‌ياد داشته باشيد:

اول: چيزي كه شما را خوشحال نمي‌كند و مدت‌هاست سراغ آن نرفته‌ايد، بهتر است كنار برود. پس بادقت دورريختني‌ها را انتخاب كنيد.

دوم: وسايلي هستند كه ديگر به‌دردتان نمي‌خورند يا لباس‌هايي كه تنگ يا گشاد شده‌اند. اگر شما ديگر از اين وسايل استفاده نمي‌كنيد، افرادي هستند كه به آن‌ها احتياج دارند. پس اين وسايل را مي‌توانيد اهدا كنيد.

سوم: بعضي از دورريختني‌ها را كه قابل اهداكردن نيستند، در كيسه‌هاي جداگانه بگذاريد و با جداسازي در مبدأ، به چرخه‌ي بازيافت و در نهايت محيط‌زيست كمك كنيد.

مثلاً كاغذهاي باطله را در كيسه‌اي جدا بريزيد و يا ظروف شيشه‌اي كه امكان شكسته‌شدن را دارند جدا كنيد. در نهايت هم آن‌ها را به مأموران بازيافت يا غرفه‌هاي بازيافت محله تحويل بدهيد.

نظر شما