شناسهٔ خبر: 25091661 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

لاریجانی:پس از برجام روابط تجاری ایران باید رشد مناسبی می‌یافت

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو پروژه بزرگ توسط شرکت‌های ایرانی در سریلانکا در حال انجام است گفت: پس از برجام روابط تجاری ایران و سریلانکا باید رشد مناسبی می‌یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش نامه نیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز ۲۶ فروردین تهران را به مقصد ویتنام ترک کرد. سهیلا جلودارزاده نماینده تهران، محمد آشوری تازیانی نماینده بندرعباس، محمد محمودی شاه‌نشین نماینده شهریار و همچنین نظر افضلی نماینده نهبندان رئیس مجلس را در این سفر همراهی می‌کنند.

لاریجانی در این سفر با نخست وزیر، گروه دوستی پارلمانی، رئیس جبهه ملی، دبیرکل حزب کمونیست، تجار و برخی از دیگر مقامات سیاسی ویتنام دیدار و از موزه مجلس، موزه جبهه میهنی، معبد ادبیات هانوی، موزه ملی تاریخ، مرکز تحقیقات و فناوری کشاورزی و تونل کوچی در این کشور بازدید کرد.

او عصر 29 فروردین پس سه روز اقامت در ویتنام، راهی سریلانکا شد و در فرودگاه کلمبو گفت: ایران همیشه روابط خوبی با سریلانکا از لحاظ سیاسی و تجاری داشته است، البته این روابط فراز و فرودهایی داشته اما همیشه پابرجا بوده است. بالا بردن سطح روابط تجاری دوکشور یکی از مسائلی بوده که باید به آن توجه کرد، مجال خوبی برای گسترش همکاری های دوکشور وجود دارد و در گذشته گفت و گوهای در این باره انجام شده است که باید برخی موانع موجود رفع شود.

پس از برجام روابط تجاری ایران و سریلانکا باید رشد مناسبی می یافت

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز پنجشنبه ٣٠ فروردین ماه در نشست اعضای اتاق بازرگانی سیلان و فعالان اقتصادی ایران در سریلانکا حضور یافت و با آنها به گفت وگو نشست.

لاریجانی در این نشست با بیان اینکه روابط ایران و سریلانکا از یک پشتوانه تاریخی و بازرگانی برخوردار است، گفت: ایران و سریلانکا در دوره های مختلف همیشه روابط دوستانه ای داشته اند و حتی در شرایطی که سریلانکا مشکلات داخلی داشت، ایران کنار این کشور بود و به این کشور کمک کرده است. رایزنی سیاسی بین دو دولت و پارلمان در مسائل مهم بین الملل برقرار است.

وی با بیان اینکه روابط ایران و سریلانکا در گذشته بیشتر جنبه تجاری داشت، ادامه داد: در گذشته ایران چای زیادی از سریلانکا خریداری می کرد و از سویی نفت به سریلانکا می فروخت. پس از توافق هسته ای 1+5 روابط تجاری دو کشور باید رشد مناسبی می یافت.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه دو پروژه بزرگ توسط شرکت های ایرانی در سریلانکا در حال انجام است، ادامه داد: نخستین پروژه برق رسانی به روستاهای سریلانکا و دومی ساخت سد در این کشور بوده که حدود 85 درصد آن ساخته شده و در حال انجام است. نقش اتاق های بازرگانی در گسترش ارتباطات تجاری حائز اهمیت است. تجار و بازرگانان دو کشور باید از حوزه چای به حوزه مسائل و گسترش روابط صنعتی و خدمات فنی مهندسی حرکت کنند. پارلمان و دولت ایران از گسترش روابط صنعتی و تجاری با سریلانکا حمایت می کند.

90 درصد صادرات سریلانکا به ایران چای است

همچنین رئیس اتاق بازرگانی سیلان در این نشست با بیان اینکه تاریخچه روابط بین دو کشور قوی است و ما شاهد صادرات کالا بین دو کشور هستیم، گفت: 90 درصد صادرات سریلانکا به ایران را چای تشکیل می دهد و سریلانکا از ایران طی دهه های گذشته نفت وارد می کرده است و در حال حاضر علاوه بر نفت، ماشین آلات و محصولات شیلات وارد می کند. در حوزه خدمات شاهد افزایش مبادلات دو کشور هستیم، در سال 2017 تعداد گردشگران ایرانی که به سریلانکا وارد شده اند 55 درصد رشد داشته است.

وی با تاکید بر اینکه فرصت های فراوانی برای تجارت بازرگانان سریلانکایی با ایران وجود دارد، یادآور شد: چالش اصلی برای گسترش روابط مکانیزم پرداخت است، در حالی که دهه ها شاهد روابط خوب بانکی با ایران به ویژه در بانک صادرات و تجارت بوده ایم، اما اکنون روابط بانکی مناسب نیست. امیدوارم پیشرفت خوبی در حوزه روابط بانکی رخ دهد و این روابط بین دو کشور توسعه یابد. سریلانکا از سرمایه گذاری مشترک و ورود صنعت و تکنولوژی از ایران استقبال کرده و دو کشور می توانند در حوزه فناوری اطلاعات و IT با یکدیگر فعالیت کنند.

بعد از این نشست، رئیس مجلس سریلانکا میزبان رئیس مجلس شورای اسلامی بود و دو طرف بر ارتقا سطح همکاری های دو کشور به ویژه در حوزه پارلمانی تأکید کردند.

نظر شما